mat vid gravid

A

angel83

kan man äta alla mat när man e gravid lr ska man unvika ngt??
 
Sv: mat vid gravid

Som Björk skriver finns det vissa saker man bör undvika.

Personligen åt jag precis som vanligt och har 3 fina friska barn.

Är du fundersam, kolla med din BM.
 
Sv: mat vid gravid

Kolla livsmedelsverkets rekomendationer.

Dock åt jag som innan, det enda jag tänkte på var att inte äta insjöfisk som jag annars äter.
 
Sv: mat vid gravid

Jag fick en folder av min Barnmorska vid inskrivningen.. Borde inte du också få det när det är dags ?
 
Sv: mat vid gravid

Nu får man ju helt plötsligt inte äta jordgubbar heller, men det struntar ja faktiskt i, det är så jobbit när saker helt plötsligt blir livsfarligt, å jordgubbar ska ju faktiskt va "nyttigt" godis, känns bättre än en chipspåse när man blir sugen eller vad tycker ni? När min gravida kusin nu fick höra detta larmet fick hon panik och har mått jätte dåligt över att hon skadat fostret, för hon har ätit massor...
 
Sv: mat vid gravid

Varför får man inte äta jordgubbar? Har det med besprutningsmedel att göra?
 
Sv: mat vid gravid

Jag har också svept i mig några liter i år, men det är inget jag oroar mig för. Det är tydligen så att det är så låga halter av det som ska vara farligt i besprutningen att livsmedelsverket inte ens går ut med ordentliga varningar. http://www.slv.se/templates/SLV_Page.aspx?id=19113&epslanguage=SV

Jag har för säkerhets skull bara ätit hemmaodlade gubbar sedan de första larmen, och bara lite av de köpta, men hittade nu en odlare som tar fram dem ekologiskt här i närke, så dit ska jag och handla. Då slipper man fundera på det......
 
Sv: mat vid gravid

Nu får man ju helt plötsligt inte äta jordgubbar heller, men det struntar ja faktiskt i, det är så jobbit när saker helt plötsligt blir livsfarligt, å jordgubbar ska ju faktiskt va "nyttigt" godis, känns bättre än en chipspåse när man blir sugen eller vad tycker ni? När min gravida kusin nu fick höra detta larmet fick hon panik och har mått jätte dåligt över att hon skadat fostret, för hon har ätit massor...

Fast man får äta jordgubbar om de är sköljda ordentligt.

Läs på Livsmedelsverkets sida!
 
Sv: mat vid gravid

För någon vecka sen godkändes användningen av ett besprutningsmedel, så det är typ de senaste jordgubbarna som är drabbade tror jag.
 
Sv: mat vid gravid

Ja det är ju det man har hört ju... men det var väll besprutningen som var farlig... men vad är inte det nuförtiden:crazy:
 
Sv: mat vid gravid

jag har hört att man ska undvika jordgubbar om man har nötallergi i släkten. Jordgubben är ju en nöt, och barnet skule tydligen kunna utveckla allergi. Själv äter jag hur mycket jordgubbar jag vill, och sköljer dem gör man väl alltid?
 
Sv: mat vid gravid

De små 'nötterna' på utsidan av jordgubben är det nötallergiker reagerar på.
 
Sv: mat vid gravid

Nähä?! Vad coolt (eller inte för en allergiker kanske), hade jag ingen aaaning om!

När du säger det; en kompis till mig har en son som är nötallergiker. Han får utslag av nötter, och nu på sommaren var det mycket värre än vanligt, trots att han inte ätit nötter. Jag föreslog spontant att det kunde vara jordgubbar han reagerade på, men nu låter det ju ännu troligare!

Alltid lär man sig något på Buke! :)

Ursäkta trådkapningen för övrigt :o
 

Liknande trådar

Övr. Barn Svåraste just nu är att tillgodose barnens önskemål efter förskolan samtidigt som jag får mat på bordet och en hyfsad tid för läggdags...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
3 087
Senast: Krålus
·
Småbarn Jepp, som rubriken säger. Vad lagas för vegetariskt till barnen (som dessutom går hem i stugorna)? Har lite idétorka när det gäller att...
2
Svar
23
· Visningar
1 017
Senast: cherie
·
Gravid - 1år Jag behöver en tråd med tips kring BLW (baby lead weaning) och plockmat! Vi har en 6-månaders hemma som vi precis har börjat med. Från...
2 3
Svar
59
· Visningar
1 969
Senast: Lingon
·
Övr. Hund Min lilla cockerblandning är då bra kräsen med mat Min förra golden åt ju allt så nu står jag rådvill. Ville inte äta royal canin...
Svar
10
· Visningar
580
Senast: Troll
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp