Mat – trist, tråkigt, jobbigt…

Jag älskar att laga, handla, planera och äta mat - men tycker att det kan vara förödande tråkigt när det bara är till mig själv. Dessutom avskyr jag värme, så just nu har jag väldigt liten aptit - då blir det väldig lätt och enkel mat. Gärna kallskuret, grönsaker, bruschetta, omelett och sånt som kräver minimalt med ansträngning. Och så gnager jag på saltgurkor och vräker i mig oliver.
 
Att gå runt och tänka i förväg på hur gott det ska bli att äta "vad det nu är man ska laga" varje dag låter inte normalt heller. Visst, om man ska göra nåt speciellt som man är sugen på men varje dag?

Det gör jag varje dag jag lagar middag, har aldrig tänkt på att det skulle vara onormalt på något sätt? Oftast börjar jag fundera på förmiddagen, funderar på vad jag är sugen på just idag, vad jag har hemma och vad man kan hitta på med det. Jag lagar alltid nåt speciellt som jag är sugen på, annars blir det ju jättetråkigt att laga och äta maten. Det behöver ju inte alltid vara så avancerad mat, är man lite trött kan det kanske bli pasta eller nåt annat enkelt.
 
Precis. Jag lagar gärna och bjuder hem på middag också - jag har inget emot att laga mat per se.

Däremot när jag sitter ensam och hänger framför TVn efter en lång arbetsdag med träning/ridning på kvällen... Då är jag inte motiverad att ställa mig och laga till något ambitiöst. Det känns bara jobbigt. Samma med mellanmål eller annat extra, det bara stör. Jag är nöjd med min morgonmacka, en vettig lunch, och något litet på kvällen.


Allmänt reflektion:
Jag är däremot mycket imponerad av exempelvis Jamie Olivers politiska arbete för att förbättra skolmaten i England och utbilda barn om mat, tillagning, urban gardening och liknande. Att åttaåringar aldrig sett en purjolök eller tror att fiskpinnar växer i skogen är ju bara skrämmande.

Det är synd att hemkunskapen försvunnit från läroplanen i skolan - som någon annan skrev - kunskap om mat har mer eller mindre blivit en klassfråga.

Haha.... Fast det känns som det där med fiskpinnar har blivit en skröna.. Eftersom man inte hör folk säga samma sak om annan mat..
Jag har hört många som säger just den men jag har aldrig varit med om någon som har hört ett barn säga det..dvs att de tror att fiskpinnar lever på träd..
 
Det gör jag varje dag jag lagar middag, har aldrig tänkt på att det skulle vara onormalt på något sätt? Oftast börjar jag fundera på förmiddagen, funderar på vad jag är sugen på just idag, vad jag har hemma och vad man kan hitta på med det. Jag lagar alltid nåt speciellt som jag är sugen på, annars blir det ju jättetråkigt att laga och äta maten. Det behöver ju inte alltid vara så avancerad mat, är man lite trött kan det kanske bli pasta eller nåt annat enkelt.

Oj,... du börjar tänka redan på förmiddagen?
 
Nej, precis.

Inkomster och utgifter, investeringar och utdelningar du vet. När det gäller ens kropp ska och bör man tänka lite långsiktigt också.

Tja, det var ju därför jag frågade i mitt första inlägg;
Kan man leva på mealbars el dyl? För jag kan absolut inte tänka mig att lägga om hela min livsstil och stå och laga mat ett par timmar varje dag, när jag inte ens gillar att äta maten. Så alternativen är att leva på mackor, våfflor, pasta, plättar, kyckling eller att leva på mealbars.
Jag TROR inte att det är nyttigt att leva på mealbars, men de är bara för att jag tror att "konstgjord" mat är dåligt, jag har ingen aning om varför det skulle vara farligt, så det var ju mest det jag undrade över. VARFÖR ska man inte äta mealbars? (Om det nu är så att man inte ska äta det)

Jag vet varför man inte ska ägg=djurplågeri (om man nu inte kan köpa av ngn som har lite höns hemma på gården), jag vet varför man inte ska äta kyckling eller danskt fläskkött=djurplågeri, jag vet varför man inte ska köpa produkter med palmolja=skövling av regnskog, jag vet varför man inte ska köpa produkter från Nestlé=bossen sa något dumt om homosexuella osv...
Sedan får man ju cancer av i stort sett allt om man ska tro alla rapporter som publiceras överallt...

Så om man ska vara politiskt korrekt, inte bidra till miljöförstöring eller djurplågeri, inte få i sig giftiga ämnen så måste man ju odla/föda upp all mat själv, på ekologiskt vis. Och det har jag absolut inte ork och lust till!
 
Oj,... du börjar tänka redan på förmiddagen?
Det gör jag också. Om det är jag som ska laga middag och om det är en bra dag på det hela taget, så tänker jag ofta på middagen lite under hela dagen.

Om det är normalt eller onormalt har jag aldrig tänkt på, men visst skojar jag ibland om att jag är lite matfixerad.

Det händer också att jag tänker ut en god middag och sedan söker ett tillfälle att laga den.
 
Det gör jag också. Om det är jag som ska laga middag och om det är en bra dag på det hela taget, så tänker jag ofta på middagen lite under hela dagen.

Om det är normalt eller onormalt har jag aldrig tänkt på, men visst skojar jag ibland om att jag är lite matfixerad.

Det händer också att jag tänker ut en god middag och sedan söker ett tillfälle att laga den.

Det är väldigt fascinerande för mig. Det finns ju inget rätt eller fel...
Men själv tänker jag aldrig på mat förrän jag ska laga den eller är på lunchrestaurangen. Jag tycker liksom det finns så mkt annat roligare att tänka på..
 
Tja, det var ju därför jag frågade i mitt första inlägg;
Kan man leva på mealbars el dyl? För jag kan absolut inte tänka mig att lägga om hela min livsstil och stå och laga mat ett par timmar varje dag, när jag inte ens gillar att äta maten. Så alternativen är att leva på mackor, våfflor, pasta, plättar, kyckling eller att leva på mealbars.

Såklart du kan leva på mealbars och bli gammal på det också. Men rent hälsomässigt tror jag inte att det är någon hit. Människokroppen är uppbyggd på villkor som variation och balans. Hjärt och kärlsjukdomar, diabetes och andra näringsrelaterade sjukdomar är något som sprider sig hos mänskligheten som pesten, i takt med all snabbmat som produceras. Det hänger ihop. Långsiktig hälsa är inte något snabbmat gör sig skyldigt till.
 
Det är väldigt fascinerande för mig. Det finns ju inget rätt eller fel...
Men själv tänker jag aldrig på mat förrän jag ska laga den eller är på lunchrestaurangen. Jag tycker liksom det finns så mkt annat roligare att tänka på..
Jag tycker att mat är bland det roligaste som finns att tänka på! :-D

Nu har jag precis plockat hallon och går och tänker på goda desserter man kan göra i vinter.
 
Oj,... du börjar tänka redan på förmiddagen?

Ja, efter frukost, oftast. Dels för att komma på vad jag är sugen på, fundera på vad som finns hemma, om nåt behöver handlas, kanske kolla lite recept. Är det stressigt på jobbet och jag är själv med barnen efter jobbet så hinner jag kanske inte fundera så länge, men middagsplanerna är i princip alltid klara senast till lunch.
 
Jag som tänker ut och planerar mat grovt i en vecka eller flera, med inköpslistor och smaklistor. En bra dag är när man får chansen att använda en stor del av dagen till min allra bästa meditativa yoga - dvs matlagning. Man kan förbereda mat för 2-3 dagar så har man lättlagat ett tag.

Det kan ha sin charm att köra Kajsa warg-tema ibland, men varje måltid? Det spelar viss roll att närmaste butik ligger 3 mil bort, och jag vägrar att åka de milen enbart för att handla.
 
Såklart du kan leva på mealbars och bli gammal på det också. Men rent hälsomässigt tror jag inte att det är någon hit. Människokroppen är uppbyggd på villkor som variation och balans. Hjärt och kärlsjukdomar, diabetes och andra näringsrelaterade sjukdomar är något som sprider sig hos mänskligheten som pesten, i takt med all snabbmat som produceras. Det hänger ihop. Långsiktig hälsa är inte något snabbmat gör sig skyldigt till.

Fast är mealbars lika onyttigt som snabbmat menar du? Hur då? Jag vill ju som sagt ha svar på VARFÖR mealbars är farligt. De ska ju, enligt tillverkaren, innehålla all näring man behöver, så då borde jag ju få i mig mer av alla näringsämnen om jag äter sådana än om jag äter mat som i stort sett endast består av mjöl, ägg och mjölk (plättar, våfflor, bröd).

Och, nej, jag äter förstås inte enbart sådan mat jämt och ständigt, jag tvingar mig ju att laga "riktig" mat ibland, som spagetti och köttfärssås, pasta med kantarell- och bacon-sås, fläskfilé med potatisgratäng, grillad kyckling med grönsallad osv. Just för att jag vet att man måste. Men det är ju så fruktansvärt tråkigt, så jag skulle bli mycket gladare om jag bara kunde ta en mealbar istället.
 
Det är väldigt fascinerande för mig. Det finns ju inget rätt eller fel...
Men själv tänker jag aldrig på mat förrän jag ska laga den eller är på lunchrestaurangen. Jag tycker liksom det finns så mkt annat roligare att tänka på..

När bestämmer du vad du ska laga, har du veckomatsedel, eller rör du ihop något på vad du hittar i kylen?

För mig är det jätteroligt att tänka på mat, framförallt om man har tid att laga ordentlig middag, då försöker jag göra nåt som vi inte ätit på länge, och variera mycket mellan olika kök. Typ kinesiskt en dag, sen etiopiskt, sen pasta, sen peruansk mat.
 
Jag kan bara utgå från mig själv som typ ögonblicket efter jag vaknat efter nattsömn, tänker "är jag hungrig? Vad ska jag äta? Vad har jag hemma?", sen betyder inte det att jag alltid äter frukost men betydande delar av hela min dag går till planering strukturering och tillagande och inte minst socialt umgänge över mat.

Det kan ju vara tecken på ätstörning likaväl som det kan vara ätstörning att tycka att det är tråkigt att äta. Nu säger jag absolut inte att du har en ätstörning för det vet jag att du inte har. Och det har inte jag heller. Men jag har reflekterat över att det är vid två tillfällen som även jag tänker all min vakna tid på mat och matlagning - och det är när jag a) råbantar eller b) har fullständigt tappat kontrollen och äter nåt kopiöst. Inget av det är särskilt bra.

Jag älskar att äta men avskyr matlagning. Den ska gå så fort som möjligt med så få ingredienser som möjligt och vara så lättlagad som möjligt. Helst nåt som bara rörs ihop och äts kallt.
 
Vad händer om du bara tankar din bil och inte gör ett endaste mer än så för din bil, bara tankar, kör, tankar, kör, tankar kör tankar kör tankar kör tankar kör? Känns inte så hållbart i längden va?

Vi behöver variation av väldigt många orsaker. Mun och tandhälsa, saliven behöver alla typer av salt sött och surt, matsmältningsssystemet behöver fibrer och ämnen och näring av olika sorter - mealbars kan aldrig sägas vara heltäckande.
Inte minst psykologiskt behöver människan variation, balans och tillfredsställelse genom sin mat. Mat handlar inte bara om at bli mätt och sen skita ut det.
 
Jag lagar alltid nåt speciellt som jag är sugen på, annars blir det ju jättetråkigt att laga och äta maten.
Det skulle jag nog också göra om resultatet blev som jag ville. Dvs, som i receptet. Men jag KAN INTE laga mat. Jag har ingen inlärningskurva whatsoever när det gäller matlagning, snarare en inlärningspunkt. Jag står och stampar på samma ställe, femte gången jag lagar en rätt blir den fortfarande inte bra - eftersom jag nästan aldrig fattar vad jag gjorde fel, vad som behöver ändras, vad som saknas.
 
@mandalaki Jag tänker ju att jag är matfixerad och jag ser helt klart mitt tänkande på mat som ett slags följd av att jag var så anorektisk i unga år. En glad matfixering som ett sätt att positivt kanalisera något, för min del. Som jag menar lönar sig, mätt i livsglädje totalt sett. Anorexi tar sig ju inte sällan uttryck i matintresse och matnörderi. Lyckas man bevara det som frisk har man väl tur.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag börjar inse att hur mycket jag än stretar emot, så kommer jag bli tvungen att gå tillbaka och tillbringa så pass mycket tid på...
13 14 15
Svar
290
· Visningar
22 213
Senast: Kiwifrukt
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Det här med innehållsförteckningar på mat är ju något man verkligen kan fascineras över, om man nu är lagd åt det hållet... :) Imorse...
Svar
0
· Visningar
379
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag ramlade ner i en liten mental grop i helgen. Jag blev bara så förbannat trött på och uppgiven över min hälsa. Jag försöker annars...
Svar
0
· Visningar
1 357
Senast: cassiopeja
·
Kropp & Själ Tar ett nytt nick då jag inte riktigt orkar involvera mitt vanliga i det här. Jag har de senaste tre-fyra åren märkt att jag blivit...
Svar
13
· Visningar
2 543
Senast: shapeup
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2025
  • Avels fråga
  • Hur är processen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp