Mat – trist, tråkigt, jobbigt…

Frågar du mig så låter hela tråden som en samlad kollektiv matstörning!
Att äta är ett basalt behov, ser man det som ett nödvändigt ont så tror ju iallafall jag att livet skulle vara embarmligt tråkigt. Stackars er allihop som tycker mat är tråkigt! :(

Själv tycker jag synd om dig som inte vill spela gitarr varje dag eftersom det vill jag göra.
Folk har ju olika intressen. Det är väl inte värre att inte vara intresserad av ngt annat? Är det synd om folk som inte gillar fotboll? Som inte gillar hundar?
 
@honung

Mig behöver du inte heller bekymra dig för. Jag kan faktiskt emellanåt uppskatta att både äta och laga god mat.

Men i den här värmen tappar jag aptiten helt.
 
Själv tycker jag synd om dig som inte vill spela gitarr varje dag eftersom det vill jag göra.
Folk har ju olika intressen. Det är väl inte värre att inte vara intresserad av ngt annat? Är det synd om folk som inte gillar fotboll? Som inte gillar hundar?
Det anses av många som väldigt ofint att inte gilla matlagning och att äta det som räknas som fin och bra mat.

En tydlig klassmarkör.

Jag säger inte att @honung resonerar så men generellt verkar det vara ett vanligt resonemang.
 
Jag hatar att laga mat. Blir bara stökigt i köket och det blir ändå aldrig så gott som när man köper. Jag brukar ta en dietbar till frukost och en drickyoghurt till lunch. Hemma sen äter jag typ en popcornpåse :p eller fil och flingor eller nått. Alternativt att jag äter ute. Helfabrikat is da shit
 
Äsch. Jag äter också lite i perioder, och då även ganska ensidigt. Köper vitamineral istället för att kompensera. Så länge du är pigg och mår bra så ser jag inte problemet.

Jag tyckte det var skönt när endagsfastan kom, och det plötsligt inte var självklart nyttigast att äta tre ordentliga mål mat per dag – gärna med frukt som mellanmål… Det blir bara för mycket för mig. Om jag inte är hungrig på kvällen så kan jag dessutom numer lugnt strunta i middagen, eller ta ett äpple istället utan att känna skuld och skam.

Snabbmat som går fort är ex sallader, omeletter, smörgås, eller micromat som du köpt eller lagat i storkok tidigare.
 
ser man det som ett nödvändigt ont så tror ju iallafall jag att livet skulle vara embarmligt tråkigt.
Ser man det som dagens höjdpunkt så tror iaf jag att livet skulle vara erbarmligt tråkigt. ;)

Någon gång ibland kan det vara kul att laga mat, men inte varje dag. Finns så mkt annat som jag prioriterar högre. Men nu har jag en underbar broccolipaj i kylen att äta de tre-fyra närmaste dagarna, så it's all good.
 
Jag tycker om bra, men enkel husmanskost lagad av bästa tänkbara råvaror efter årstiden. Matlagning är väl inte det allra roligaste jag vet men däremot att få sätta mig till bords för en riktigt god måltid är en av livets höjdpunkter. Att låta det ta tid, duka fint med linneduk och linneservett, vackert porslin och fina bestick och låta måltiden få bli en stund av njutning.
 
Nu tog visst flera illa upp av min formulering om att jag "tycker synd om" - det var inte alls min mening och jag ber om ursäkt om ni tog illa upp. Jag kan bara utgå från mig själv som typ ögonblicket efter jag vaknat efter nattsömn, tänker "är jag hungrig? Vad ska jag äta? Vad har jag hemma?", sen betyder inte det att jag alltid äter frukost men betydande delar av hela min dag går till planering strukturering och tillagande och inte minst socialt umgänge över mat. Jag tror att jag själv skulle tappa gnistan för livet utan intresset och den röda tråden för mat som de allra flesta av oss har i livet. Jag tycker det vore för MIG ett torftigt liv att inte inneha den passionen, för mig är den självklar, ett självklart behov. Jag kan tycka det är hur aptrist som helst att laga mat vissa dagar jag också, men för den delen skulle jag inte plåga mig själv med att tugga på någon trist ostbit för det gör knappast att jag tycker vare sig den, matlagningslusten större eller livet blir roligare.
 
Jag kan också känna igen mig. Eller, jag äter gärna mat. Om någon annan tillagar, diskar och fixar allt sånt som gör maten väldigt jobbig. Jag lever på mycket köpt mat (pastasallader, dagens lunch osv) och är jag hemma så tar jag hellre en tallrik filmjölk än att påbörja det stora projektet mat. För jag tycker att även extremt enkel mat (som att koka pasta) är onödigt och tråkigt. Har så mycket annat som jag hellre vill lägga min tid på!

Min sambo har inget direkt matlagningsintresse han heller. På gott och ont antar jag. Ingen som surar över att man lägger stora summor på att köpa mat ute men heller ingen som ser till att maten står på bordet eller att disken tar sig in i diskmaskinen ;)
 
Lagad mat äter jag bara en gg per dag.

Ja. Jag med – lunchen.

Nu räknar med jag också in ”smörgås” i kategorin ”mat” – en macka med pålägg har både kalorier, fibrer och övrigt näringsvärde.

Jag tror man stirrar sig blind på att ”mat” är detsamma som en jättetallrik flera olika saker, gärna i uppdelningstypen potatis-kött-tomat, eller ris-qourn-paprika.

En banan är också ”mat”.
 
Jag hatar att laga mat. Blir bara stökigt i köket och det blir ändå aldrig så gott som när man köper. Jag brukar ta en dietbar till frukost och en drickyoghurt till lunch. Hemma sen äter jag typ en popcornpåse :p eller fil och flingor eller nått. Alternativt att jag äter ute. Helfabrikat is da shit

Haha.. Underbart att höra!
Ibland är det lite tröttsamt med alla som äter nyttig, ekologisk mat hela tiden.
 
Jag älskar ju mat egentligen dock gör sommarvärmen att jag inte orkar laga mat. Ett hett tips till er andra är att köpa färdigsköljd sallad (finns lite olika varianter), skivad salami eller liknande från charken, fetaost i bitar samt oliver. Den enda disken blir det du äter på/med och det är lätt mat :d
 
Jag köper dagens på jobbet, det är liksom min riktiga mat. Iofs måste jag vara ganska nogrann med maten, men att laga mat är ju ungefär det tråkigaste som finns. Emellanåt tycket jag det är enormt jobbigt att jag måste ta mig tid att äta också.
 
Fast frukost måste jag ha!
Blir illamående om jag inte får en brödskiva inom 10 min från det att jag vaknat. Brunch är en väldigt bra uppfinning också! Frukost till lunch, det passar mig bra; bröd, äggröra, bacon, tomat och gurka och lite frukt. Fast det räcker ju att få det en gång i halvåret, blir det oftare så tröttnar jag.
Och på sommaren är det lite mer accepterat att bara äta frukt och sallad och det är ju ok, kräver ingen tillagning och är lätt-ätet. Fast sallad tröttnar jag också på väldigt snabbt.

Middag äter jag bara om jag är bortbjuden, hemma består min middag av två bullar och en coca-cola... Jättenyttigt...
Men givetvis uppskattar jag också en fin middag med trevliga vänner! Det är ju inte så att jag sitter på en middagsbjudning och petar i maten och suckar om att det är tråkigt att äta! Jag brukar äta mest av alla vid sådana tillfällen. Men jag vill inte behöva laga maten och just att laga mat bara till sig själv och sitta själv och äta är sååååå trist.
Smörgåsar gillar jag, men det kan man väl inte leva på?
 
Skönt att höra att jag inte är ensam om att tycka att mat är tråkigt! Det är ju som sagt väldigt mycket prat om mat hela tiden, matprogram på tv och statusuppdateringar på facebook, så ibland verkar det som alla är gourmander!
 
Frågar du mig så låter hela tråden som en samlad kollektiv matstörning!
Att äta är ett basalt behov, ser man det som ett nödvändigt ont så tror ju iallafall jag att livet skulle vara embarmligt tråkigt. Stackars er allihop som tycker mat är tråkigt! :(

Luft är också ett basalt behov, jag går ändå inte omkring och tycker att det är helt underbar att andas hela dagarna. Jag tycker visserligen inte att det är tråkigt eller jobbigt heller (eller jo, förresten, det gör jag ju! När jag dyker blir jag riktigt irriterad på att jag måste upp till ytan och andas emellanåt!), det är ju något man bara gör. Och lite så är det med maten också; äta är något jag bara gör, eftersom man måste, det är inget jag njuter av, och allt runt omkring, att laga maten och att diska, är ju jobbigt.
 
@honung Äsch lite får man väl tåla på ett diskussionsforum.

Jag kan som sagt var tycka det är både kul och gott med mat ibland.

Men ibland känns det bara för mycket om man tex har mycket annat man ska hinna med och så ska sambon gå in på tasteline och planera en måltid, sedan ska det åkas och handlas, lagas mat och sedan när man är proppmätt en massa att ta hand om och plötsligt hade halva dagen försvunnit.

När jag är gräsänka och jag alltid och köper en färdigmacka :o
 
Jag är likadan, därför äter jag bara det jag tycker är gott om jag har det till hands, annars äter jag när jag måste och då bara för att bli mätt. Som tur var gillar jag mest hyfsat nyttig mat. Och lite godis.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag börjar inse att hur mycket jag än stretar emot, så kommer jag bli tvungen att gå tillbaka och tillbringa så pass mycket tid på...
13 14 15
Svar
290
· Visningar
22 209
Senast: Kiwifrukt
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Det här med innehållsförteckningar på mat är ju något man verkligen kan fascineras över, om man nu är lagd åt det hållet... :) Imorse...
Svar
0
· Visningar
379
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag ramlade ner i en liten mental grop i helgen. Jag blev bara så förbannat trött på och uppgiven över min hälsa. Jag försöker annars...
Svar
0
· Visningar
1 357
Senast: cassiopeja
·
Kropp & Själ Tar ett nytt nick då jag inte riktigt orkar involvera mitt vanliga i det här. Jag har de senaste tre-fyra åren märkt att jag blivit...
Svar
13
· Visningar
2 543
Senast: shapeup
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2025
  • Avels fråga
  • Hur är processen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp