Mat till sega hästar

Sv: Mat till sega hästar

Är du alltid lika sur och snar att döma/medvetet feltolka? Varför vill du ge mig en knäpp på näsan? Är jag inte välkommen i ditt diskussionsforum? En moderator borde föregå med gott exempel när det gäller att ange tonen på forumet.

För den som har begränsade ekonomiska tillgångar och där havren redan ingår i stallhyran kan havre vara ett alternativ för att få upp proteinhalten DÄRMED INTE SAGT ATT DET ÄR JÄMFÖRBART MED LUCERN!!! För det första är lucern grovfoder och havre är ett kraftfoder. Sedan handlar det också om hur mycket extra protein som ska tillföras vid stora mängder är havre knappast lämpligt då är lucern alterativt sojaprotein bättre. Läste du hela inlägget såg du väl att jag rekommenderade LUCERN i pelletsform blandat med betfor då hästen tydligen inte gillade lucernstrå.

F ö tror jag fortfarande att en liten klippning skulle öka arbetsviljan påtagligt samt att en analys av höet vore bra. Då behövs inget gissande om ev brister.

Jag rekommenderar inte soja som proteintillskott. Mycket pga den miljöförstörelse sojatillverkningen åstadkommer då det mesta tyvärr hämtas från Asien där värdefulla skogar (med utrotningshotade djur bl a) förstörs.

Jag skippar havre och korn - efter ha lyssnat på en veterinär jag har förtroende för. Grovfodret är mycket viktigt. När jag hade mina hästar köpte jag grovfoder som var bra och betalade en del för det dock värt sina pengar.

Nu har jag min häst inackorderad och hoppas de har bra grovfoder (bete finns ännu). Ger förutom det lite betfor och Hestekraft (från Dangro).

Visst är det svårt. Kom alltid ihåg - ett bra grovfoder så vinner du mycket. Ibland kan det vara svårt påverka grovfodret när man är inackordering. Nu på hösten är många hästar i en vilofas inför vintern, bygger upp fettlager, mycket päls och varmt klimat har vi dessutom söderut. Inte så mycket att göra egentligen. Ofta blir det bättre efter nyår.

Okej, vad sa den veterinären om just havren då?
Kan inte påverka grovfodret eftersom han är inackorderad tyvärr.

Okej, vad sa den veterinären om just havren då?
Kan inte påverka grovfodret eftersom han är inackorderad tyvärr.

Kopierar anteckning från föreläsningen (detta var också om eksem):

"Hästar ska beta, äta gräs/hö/silage. Dock är inte kraftfoder som havre, korn mm inget normalt för hästar och däri kan finnas bl a kvalster och stärkelse som skapar oreda och utlöser allergi eller förvärrar redan förekommen allergi. "

Nu är jag varken sur eller vill ge dig en knäpp på näsan, havre innehåller ett förhållandevis lågt värde per kg foder i förhållande till lucern. Den har sen en nackdel och det är stärkelsen, vilket gör att fodret inte alls ger vad man har förväntat sig.

För att du ska få ytterligare vatten på din kvarn om jag är sur eller inte,;) så vittnar den här tråden tydligt om brister i kunskapen vad gäller näringsintaget hos häst. Jag ser ett inlägg där en tränare räknat ut foderstat med en stor mängd kli, denna person förväntas kunna sin sak får man anta och känner då inte till vad som kan ske vid ett stort intag av kli.

En fråga bara; Nu är havren helt slut för Gauti. Kan man sluta tvärt efter att han har fått 5-6dl per dag? Eller måste man minska successivt så jag ska köpa en ny påse??

Tänkte börja med lucern istället. Är pellets likadant som hack? Vilken är bäst att använda? Vet att många personer inte gillar att ge mat i pellets form.

Man kan sluta ge havren utan några problem, däremot vänjer man alltid successivt in hästen vid förändringar som nya fodersorter.

Man kan sluta ge havren utan några problem, däremot vänjer man alltid successivt in hästen vid förändringar som nya fodersorter.

Okej, då gör jag så. Får börja med lite lucern i taget. Men hur mycket ska man ge på ett ungefär när man har vänjt in honom? han har inte fått det förut, eftersom han vägrade äta det sist.

Nu är jag varken sur eller vill ge dig en knäpp på näsan, havre innehåller ett förhållandevis lågt värde per kg foder i förhållande till lucern. Den har sen en nackdel och det är stärkelsen, vilket gör att fodret inte alls ger vad man har förväntat sig.

För att du ska få ytterligare vatten på din kvarn om jag är sur eller inte,;) så vittnar den här tråden tydligt om brister i kunskapen vad gäller näringsintaget hos häst. Jag ser ett inlägg där en tränare räknat ut foderstat med en stor mängd kli, denna person förväntas kunna sin sak får man anta och känner då inte till vad som kan ske vid ett stort intag av kli.

Jag tror verkligen inte att denne tränare inte vet vad som kan ske vid för stort intag av kli och jag tycker inte heller att det i detta fallet sker ett för stort intag av kli heller.

Kiickan's häst får ½ liter UPPBLÖT kli, alltså drygt en fjärdedels liter torr.
Mina hästar går på samma mängd kli, och deras foderstater har jag bl.a. räknat på i skolan och fått fram en foderstat som ger rätt mängd protein, MJ, calcium, fosfor och magnesium.

Jag är usel på allt vad foderstater heter :smirk: hur räknar man ut en på ett smidigt sätt? Eller nån som kan hjälpa utifrån den lilla fakta jag har ;)

Har havre, Mustang, linklipellets och Krafft att välja på, samt ett väldigt bra hösilage som jag tyvärr inte har någon analys på framför mig just nu, men det har bra värden och är kraftigt! Våra hästar går 3-5 dagar i veckan. Saknar dom nåt om dom får det som står överst och ungefär hur mkt ska dom ha av varje?

Enskilda foderstater är ej tillåtna inom något forum här på Bukefalos, men du är välkommen tillbaka med frågor när du själv räknat ut en sådan. Att diskutera kring en satt foderstat är ok.

Boj/moderator

Nu har jag varit och inhandlat lucern pellets. Tycker ni att jag ska blöta dom innan?

Hon i affären tycker jag skulle ge Gauti kraftfodret kraft groov 90, någon med erfarenhet utav detta?

Enskilda foderstater är ej tillåtna inom något forum här på Bukefalos, men du är välkommen tillbaka med frågor när du själv räknat ut en sådan. Att diskutera kring en satt foderstat är ok.

Boj/moderator

Förlåt, det visste jag inte! Men jag kan säga vad dom får i dagsläget då:
Lillen får ½liter havre/dag 4dl Mustang/dag och 2dl linkli/dag fördelat på morgon och lunch. hösilage får han 7kg

Ari och Feti får ½liter havre, 3dl Mustang och 2dl Linklipellets och 8kg hösilage

Mer/mindre av något? Saknas det något? Lillen blir lätt bukig men har svårt för att sätta muskler, vad kan jag ge för att hjälpa honom? Dom andra två är lite tjocka men annars brukar dom hålla sig i rätt skapligt hull.

För att kunna svara på om eller vad som saknas krävs en analys av grovfodret - för det är ju det man i normala fall försöker komplettera med eventuellt tillskott av kraftfoder och mineraler. För hösilage är det också intressant att veta hur blött det är; så man vet om det är mycket eller lite grovfoder som ges.

Att en häst blir bukig och har svårt att sätta muskler visar att dagens foder inte täcker behovet. Högst troligt saknas protein, men eventuellt också en gnutta energi.

Nu har jag varit och inhandlat lucern pellets. Tycker ni att jag ska blöta dom innan?

Hon i affären tycker jag skulle ge Gauti kraftfodret kraft groov 90, någon med erfarenhet utav detta?

Nå?? Ingen som vet?

Lucern ska blötas , dom kan få foderstupsförstoppning annars. Har du analyserat ditt grovfoder eller vad grundar hon det på att du ska ge honom Groov ?

Utan analys är det väldigt svårt att hjälpa till och få en bra balans i foderstaten. Och kunna disskutera olika sorters mat.

Senast ändrad:

Lucern ska blötas , dom kan få foderstupsförstoppning annars. Har du analyserat ditt grovfoder eller vad grundar hon det på att du ska ge honom Groov ?

Utan analys är det väldigt svårt att hjälpa till och få en bra balans i foderstaten. Och kunna disskutera olika sorters mat.

Okej, då ska jag blöta den. Det har jag inte gjort hittils, så jag hoppas att dom inte får det så lätt :eek:

Hon grundade det på att han behövde mer energi - bli piggare. Det var det jag frågade om, eftersom havren funkar dåligt. köpte dock inget kraft groov, eftersom jag inte vet om man kan lita på försäljarna där :D

Jag ger min lata pålle majsmusli som granngården har och det har funkat ,bara havre blir han istadig av.
Nu får han hälften av varje.

Hon grundade det på att han behövde mer energi - bli piggare. Det var det jag frågade om, eftersom havren funkar dåligt. köpte dock inget kraft groov, eftersom jag inte vet om man kan lita på försäljarna där :D

Smart, Gauti!
För energi är ju inget annat än MJ. Alltså överskott blir fett, det blir inte bara "mera spring i benen". För att dra en mänsklig liknelse så blir du inte piggare heller på mera MJ, det är ju ingen som går till McDonalds för att få mera energi och orka mera ;)

Har du ett balanserat näringsintag, och bra träning (i förhållande till vad man kan kräva av hästen) samt omgivningar för hästen så är det långt mycket lättare att få en pigg och positiv individ.

Smart, Gauti!
För energi är ju inget annat än MJ. Alltså överskott blir fett, det blir inte bara "mera spring i benen". För att dra en mänsklig liknelse så blir du inte piggare heller på mera MJ, det är ju ingen som går till McDonalds för att få mera energi och orka mera ;)

Har du ett balanserat näringsintag, och bra träning (i förhållande till vad man kan kräva av hästen) samt omgivningar för hästen så är det långt mycket lättare att få en pigg och positiv individ.

Dom har försökt lura mig på en massa saker där på Granngården vill jag lova!! Men köper aldrig det dom rekommenderar, för dom verkar så okunniga.

Jag vet att det är svårt att räkna ut en foderstat när höet inte är analyserat, men lucern har han börjat få i alla fall. Något kraftfoder vet jag inte om jag behöver?!

Jag väntar på en ridkamrat, en ledig stallplats i stallet där Gauti står, så hoppas på någon att busa med! :)

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 153
Dressyr Apropå diskussionen om reaktiva hästar (jag har också haft en, det ÄR ganska märkligt för även om man är van vid reaktiva hundar så är...
Svar
2
· Visningar
812
  • Artikel Artikel
Dagbok Det är nu 3½ år sedan jag fick besked om att jag är överkänslig mot komjölk, de 4 vanliga sädesslagen (vete, havre, korn, råg) samt...
Svar
0
· Visningar
382
Senast: cassiopeja
·
Hundhälsa Äldsta tikens mage har varit ett problem i många år. Vi har varit på utredningar hos flertalet olika veterinärer, även sådan som ska...
2
Svar
20
· Visningar
2 075
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar