Mat till sega hästar

Sv: Mat till sega hästar

Precis som boj reagerar jag över att det var väldigt mycket kli i din hästs foderstat. Rekommenderad dos är 100g/100kg kroppsvikt. Sen bör man ta i beaktande att kli har en HÖG fosforhalt och dessutom innehåller fytinfosfor som binder kalk, vilket gör att ca/p-kvoten bör ligga något högre än normalt.

Klipp honom!
Om du inte vill att han ska gå med täcke ås behöver du ju inte helklippa, utan ta bara en sträng under halsen så han slipper svettas så mycket.

Vet att det gjort underverk på sega hästar att klippa dem!

Tips från mig är ju att du helt enkelt tar lite av höet och skickar in på analys själv...? Då kan du ju lätt räkna på om han får tillräckligt av allt! Fråga de andra i stallet om de vill vara med på det också :)

Sök på höanalys på google så hittar du en del :)

Just fosfor från kli har dock hästar svårt att tillgodogöra sig, så den vet jag inte hur du räknar på.

Länkar här till några smarta inlägg av HelenaHandberg om ämnet:
http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=710899&highlight=fosfor+kli
http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=548484&highlight=fosfor+kli

Till TS. En välbalanserad foderstat och bra ridpass/ livsbetingelser är nog det som allra bäst botar "seghet". Det är inte så lätt som att skramla på lite havre på lång sikt.

Ja, jag tror också han blir piggare om han slipper lite päls, men är dålig på det där med att klippa osv, aldrig gjort det förut :angel: Han brukar piggna till när minus graderna anländer, så det har nog mycket med pälsen att göra! :) Idag var han piggare -kallare ute och det var roligt. vi tränade på ridplan och han var positiv, förutom stark för han tyckte det var jobbigt :rofl:

Ja allt är bra utom det dåliga:) Har fått Dorri att bli mer positivt inställd med morötter, vissa saker lär de sig fort;) Har hört att de som rider akademisk dressyr börjar varje ridpass med att ge en morot från ryggen, så det kanske är något att ta efter?

Du kanske kan busa med honom på volten, från marken.

Som nån skrev kan du skicka in en egen analys. Om det finns nån annan i stallet som bryr sig kanske ni kan dela på den kostnaden.

Ja allt är bra utom det dåliga:) Har fått Dorri att bli mer positivt inställd med morötter, vissa saker lär de sig fort;) Har hört att de som rider akademisk dressyr börjar varje ridpass med att ge en morot från ryggen, så det kanske är något att ta efter?

Du kanske kan busa med honom på volten, från marken.

Som nån skrev kan du skicka in en egen analys. Om det finns nån annan i stallet som bryr sig kanske ni kan dela på den kostnaden.

Ja, morötter brukar vara en bra väg till hästens hjärta :angel: Får muta lite mer kanske, han får bara efter ridpasset och då får han sträcka sig efter dom som en liten stretching efteråt :)

ingen annan i stallet är sugen på en analys. ägarna säger att det fattas protein, men dom har inte köpt analyserat hö :confused: och sen är det en medryttare där och hon bryr sig såklart inte. och hon som äger hästen som är inhyrd där bryr sig inte ens om att hennes egen häst är sjuk och borde ha avlivats för längesedan :crazy: det är inte så roliga människor i detta stall heller, ingen vill busrida eller så, utan skritta i skogen är deras favorit

Just fosfor från kli har dock hästar svårt att tillgodogöra sig, så den vet jag inte hur du räknar på.

Nej, men i kombination med att det minskar kalkupptaget tycker jag ändå att man inte bör fodra med mycket kli, speciellt när man inte vet varför man ger det ens. Men tack för länkarna, visste att all fosfor inte kunde tillgodogöras av hästen, men inte att det var så pass mycket.

Min mamma ger min häst havre nu för att hon ska bli lite piggare.
Den andra hästen i vårt stall kan bli väldigt pigg av havre så det var därför mamma provade.
Än har resultatet inte visats.

Min mamma ger min häst havre nu för att hon ska bli lite piggare.
Den andra hästen i vårt stall kan bli väldigt pigg av havre så det var därför mamma provade.
Än har resultatet inte visats.

Nä, det verkar vara olika ifrån häst till häst det där med havre.

Tränaren/stallchefen har skickat hö på analys och fått tillbaka papper på hur mycket hästen borde få av det samt en uträknad foderstat till dräktiga ston, normalaktiverade hästar osv.

Dagur är ju som sagt rätt seg och han får ca 15dl havre om dagen.
½liter havre + ½liter kli på morgonen, ca ½l hvare + ½l betfor eller kli efter ridning och ½l havre + ½betfor på em.

Herregud vilken mängd kli!
Hoppas du är medveten om att för mkt kan göra att hästen får underskott av kalk som i värsta fall kan leda till utkalkning av skelettet.

Havren ökar blodglukoset strax efter intaget, blir som en tillfällig "sockerkick". Märks tydligt på vissa hästar, andra reagerar inte alls.Havren innehåller ju även en hel del proteiner så ingår den i stallhyran blir det billigare än att köpa lucern för att öka proteinintaget. Annars skulle jag i ditt fall överväga att ge lucernpellets t ex blandat med betfor så brukar det gå ner.

Din häst tror jag annars är seg p g a pälsen. En del blir supersega och orkeslösa då det är för varmt för den tjocka pälsen. Vill du att han ska klara sig utan täcke i vinter så prova att bara raka som en "kil" på bringan och upp mot halsen, en triangel med ca 15 cm i basen och 20 cm på sidorna. Det blir som att "dra ner blixtlåstet på dunjackan" och lämna utrymme för luftning. Klipper du nu så räcker det säkert med en klippning i år, ev kan du annars klippa ytterligare en gång före nyår.

Havren ökar blodglukoset strax efter intaget, blir som en tillfällig "sockerkick". Märks tydligt på vissa hästar, andra reagerar inte alls.Havren innehåller ju även en hel del proteiner så ingår den i stallhyran blir det billigare än att köpa lucern för att öka proteinintaget. Annars skulle jag i ditt fall överväga att ge lucernpellets t ex blandat med betfor så brukar det gå ner.

Att jämföra havre med lucern, och sen tro att den kan ersätta densamma är ungefär att jämföra 1 kg sega råttor istället för 1 kg äpplen. Vilken sort är enklast för kroppen att bryta ner, speciellt om individens matsmältningssystem är inriktad i detta fall på grovfoder?

Jag tror jag ska fortsätta med havren och även börja ge lucern, men hur mycket lucern ger man i början? jag tänkte prova med strået igen.

Jag skulle skippa havre öht. Ingen hästmat att ha.

Lucern, börja med några nävar och öka.

Du får till energi genom att ge lucern blandat med 1-2 dl betfor.

Mina var så pigga av lucern, betfor och vanligt hö.

Jag skulle skippa havre öht. Ingen hästmat att ha.

Lucern, börja med några nävar och öka.

Du får till energi genom att ge lucern blandat med 1-2 dl betfor.

Mina var så pigga av lucern, betfor och vanligt hö.

Okej? Ja, kanske ska skippa havren då. Den verkar ju ändå inte göra någon skillnad.

han får 1-2dl betfor, så ska testa att blanda med det då.

Usch vad svårt det ska vara med hästmat!

Jag skippar havre och korn - efter ha lyssnat på en veterinär jag har förtroende för. Grovfodret är mycket viktigt. När jag hade mina hästar köpte jag grovfoder som var bra och betalade en del för det dock värt sina pengar.

Nu har jag min häst inackorderad och hoppas de har bra grovfoder (bete finns ännu). Ger förutom det lite betfor och Hestekraft (från Dangro).

Visst är det svårt. Kom alltid ihåg - ett bra grovfoder så vinner du mycket. Ibland kan det vara svårt påverka grovfodret när man är inackordering. Nu på hösten är många hästar i en vilofas inför vintern, bygger upp fettlager, mycket päls och varmt klimat har vi dessutom söderut. Inte så mycket att göra egentligen. Ofta blir det bättre efter nyår.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 153
Dressyr Apropå diskussionen om reaktiva hästar (jag har också haft en, det ÄR ganska märkligt för även om man är van vid reaktiva hundar så är...
Svar
2
· Visningar
812
  • Artikel Artikel
Dagbok Det är nu 3½ år sedan jag fick besked om att jag är överkänslig mot komjölk, de 4 vanliga sädesslagen (vete, havre, korn, råg) samt...
Svar
0
· Visningar
382
Senast: cassiopeja
·
Hundhälsa Äldsta tikens mage har varit ett problem i många år. Vi har varit på utredningar hos flertalet olika veterinärer, även sådan som ska...
2
Svar
20
· Visningar
2 075
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar