Mat till sega hästar

Sv: Mat till sega hästar

Tror det kan räcka, öka lucern om det ser ut att behövas.

Tror det kan räcka, öka lucern om det ser ut att behövas.

Ja, just nu får han bara 2dl, för att han ska vänja sig vid det. Men det ska bli mer sen såklart. Vet dock inte hur mycket man bör ge.

Lucern kan ges i obegränsad mängd, i princip kan man ta bort allt grovfoder och enbart fodra med lucern. Lucern är kort och gott en koncentrerat grovfoder, eller om man så vill ett grovfoder med ovanligt bra värden.

Havre kan väga alltifrån 450-650 gram per liter, så litermått är inte mycket att gå efter.
Dessutom kan aldrig oljan motsvara havre, för oljan har 0 smb rp, vilket är vad TS försöker öka med Lucern. Havre räknas normalt 80-90 g smb rp per kilo, men värdena kan variera lite.

Lucern kan ges i obegränsad mängd, i princip kan man ta bort allt grovfoder och enbart fodra med lucern. Lucern är kort och gott en koncentrerat grovfoder, eller om man så vill ett grovfoder med ovanligt bra värden.

Ja, men vad bra! :) Då kan jag inte ge för mycket eller för lite alltså! :) Gäller bara att komma på en bra mängd.

lite allmänt om foder till häst:

Hästar är grovfoderomvandlare. Kraftfoder är bara ett komplement till dåligt grovfoder. Det enda extra man behöver ge är salt och hästar reglerar själv sitt saltintag. (hästar i vilt tillstånd kan vandra flera mil för att hitta salt)
Innehållet i ett grovfoder kan variera MKT(ex. varierar energin från 6-12 MJ/kg ts(torrsubstans), protein från 0(halm) till 14(bete) g smb rp/MJ) och därför behöver fodret analyseras!

protein/energi: Hårt arbetande hästar behöver energirikt foder, fritidshästar behöver betydligt mindre energi. Gemensamt för båda är att innehållet av smältbart råprotein(alltså det protein som verkligen används och inte bara går rakt igenom kroppen, kallas förkortat smb rp) ska vara lågt. Dock behövs en minimum av 6 g smb rp/MJ.

Mineraler: Mineraler är det fodret oftast saknar och som man kan behöva ge tillskott av. Men man måste ha koll på vad som saknas eftersom mineraler konkurrerar ut varanda. Balansen mellan mineralerna är viktigtast! speciellt handlar detta om fosfor och kalcium. Ge aldrig mer fosfor än kalcium!

Vitaminer: Karotin(vit A):finns i grovfoder, men minskar under lagringen. Vit D: i grovfodret, bildas i huden av ljuset. Vit E(samverkar med selen): finns i grovfoder, men kan vara lågt i ensilage. Vit B och K: bildas i tarmen av mikroorganismer. Vit C: räknas inte som vit till häst. bildas i hästens vävnader av glukos.

Och så lite om proteinfoder: Satsa på lucern, främst för att det är ett grovfoder och proteinet i grovfoder innehåller en sammansättning av aminosyror som passar en häst! Var försiktig med veteprodukter(kli och groddar) dem innehåller mkt fosfor. Linfrö har massor av fett men dålig proteinkvalitet.

Och lite angående havren: Det dåliga med spannmålsfoder är stärkelsen. Hästar har inte så mkt av enzymet amylas i tunntarmen som spjälkar stärkelse. dem klarar med andra ord inte av att spjälka speciellt mkt stärkelse samtidigt. Den stärkelse som inte kan spjälkas åker vidare till grovtarmen där dess ändrade jäsningsprocess kan orsaka störningar. Havre har i förhållande till andra spannmål faktiskt ett rätt lågt energiinnehåll, men också ett lägre innehåll av stärkelse och stärkelsen i havre är dessutom lättare att bryta ner. Havre har också ett högt innehåll av fett och fibrer samt bra proteinkvalitet.

Andra mer rena energikällor är betfor och melass, framförallt pga dess höga sockerinnehåll. Men som sagt, grovfodret är viktigast!

Snacket om att hästar blir bukiga av grovfoder är bara strunt. Bukighet handlar mestadels om träning. Det är svårt att göra vetenskapliga försök på häst mestadels pga kostnaderna, så rent vetenskapligt är försök på häst rätt opålitliga eftersom dem bygger på ett sånt litet antal individer. Men det finns en försökshäst som är travare i full träning (han heter ciccolatino) som får enbart grovfoder: 20 kg ensilage dvs ca 10 kg ts! och han är definitivt inte bukig!

Hoppsan vad långt detta blev:angel:. Förlåt, hoppas det inte tråkade ut dig för mkt och att det är till ngn hjälp! :)

Du verkar kunna mycket om foder! :)

Jag har valt att endast ge Gauti lucern nu ett tag, så får hoppas det ska fungera bra med det. Han får även 2dl betfor. Och morötter.

Jag skulle gärna analysera höet om jag hade haft den ekonomin just nu, frågade stallägarna om vi kunde göra det, men dom tyckte inte det var någon idé. sa att med islandshästar spelar det ingen roll -vilket jag tycker är skitsnack! är lika viktigt med maten för dom enligt mig. Dessutom sa dom att det saknas protein, för det gör det tydligen alltid ifrån denna kille dom köper höet ifrån. Men vore bra att veta om det saknas något mer eller så också :smirk:

Det bästa man kan ge sin häst, är ett färdigfoder som tex Fibergi. Det står sedan vad man minst bör ge sin häst och gör man det, så vet man att hästen får i sig vad den behöver. Det är sedan såklart bra att analysera fodret.

Betfor är något som de flesta ger sina hästar, för energins skull samt för att det är bra för hästens tarmflora.

Att tillverkaren rekommenderar ett visst intag per dag handlar inte om att hästen får i sig vad den behöver, utan mer om att tillverkaren då får sälja mer foder om hästägaren fodrar enligt rekommendation. Allt hänger ju på vad ens grovfoder innehåller, det finns bra exempel på hästägare som följt fodertillverkarens rekommendation, trots det har hästen drabbats av undernäring enkom därför att grovfodret var av så låg kvalitet att behoven ej blev tillgodosedda.

Sanningen är ju den, att med ett grovfoder som innehåller en tillräcklig kvot behövs inte ens ett kraftfoder utan ev extra mineral kan behövas.

Jag skulle gärna analysera höet om jag hade haft den ekonomin just nu, frågade stallägarna om vi kunde göra det, men dom tyckte inte det var någon idé. sa att med islandshästar spelar det ingen roll

Fråga gärna stallägaren varför det inte spelar någon roll?

Dessutom sa dom att det saknas protein, för det gör det tydligen alltid ifrån denna kille dom köper höet ifrån. Men vore bra att veta om det saknas något mer eller så också

Du kan också passa på att fråga hur de vet att protein saknas, det syns nämligen inte på utsidan av fodret. Om man vet att det är så, bör det ju ligga i intresse att veta hur mycket som fattas eftersom protein är kroppens byggstenar.

Fråga gärna stallägaren varför det inte spelar någon roll?

Du kan också passa på att fråga hur de vet att protein saknas, det syns nämligen inte på utsidan av fodret. Om man vet att det är så, bör det ju ligga i intresse att veta hur mycket som fattas eftersom protein är kroppens byggstenar.

Det är ingen idé att fråga dom om någonting, för dom går bara efter vad dom läst i böcker eller hört ifrån någon. Dom är inte så kunniga enligt mig.

Att protein saknas grundar dom på en föregående analys dom gjort på höet. Dock tror jag inte detta är samma skörd, men enligt dom saknas alltid protein ifrån denna säljare. Jag vet att det låter knäppt och tro mig ingen mer än jag tycker det är väldigt knäppt att grunda det på en annan analys.

Ja därför att skördarna skiljer sig från år till år, ett år fick vi ett grovfoder som innehöll 7,5 mj och 16 smrp från vår dåvarande bonde. Året efter levererade han ett grovfoder som innehöll 8,2 mj och 73 i smrp, så det är just inte sant att det alltid är låga värden förutsatt att denna bonde skördar i utsatt tid och inte låter vallen överväxa för att få ut mer strå och därmed kg. Då får man i regel ett lägre närings innehåll, men vet man om det som köpare så är det ju bara att byta leverantör till en som säljer ett kvalitativt foder.

Kiickan's häst får ½ liter UPPBLÖT kli, alltså drygt en fjärdedels liter torr.
Mina hästar går på samma mängd kli, och deras foderstater har jag bl.a. räknat på i skolan och fått fram en foderstat som ger rätt mängd protein, MJ, calcium, fosfor och magnesium.

Men det trodde jag folk tog för givet :crazy:
Tydligen inte :smirk:

Kan ju klarlägga att jag aldrig skulle ge mina hästar 1 liter icke uppblött kli om dagen!

Till tråden.
Nu har jag slutat ge mina hästar de mineraler vi har som standard och de får nu ca 12.5g "Equion" (om det nu stavas så). Ska vara ett bra tillskott och får man och svans att växa :p
Har ni några erfarenheter av det ?

Ja därför att skördarna skiljer sig från år till år, ett år fick vi ett grovfoder som innehöll 7,5 mj och 16 smrp från vår dåvarande bonde. Året efter levererade han ett grovfoder som innehöll 8,2 mj och 73 i smrp, så det är just inte sant att det alltid är låga värden förutsatt att denna bonde skördar i utsatt tid och inte låter vallen överväxa för att få ut mer strå och därmed kg. Då får man i regel ett lägre närings innehåll, men vet man om det som köpare så är det ju bara att byta leverantör till en som säljer ett kvalitativt foder.

Ja, det är det jag tycker också! Absolut inte säkert att det blir samma och troligtvis blir det inte det heller. Jag köper inte höet själv, utan det gör stallägarna.

Ska se hur han funkar med lucern nu

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 153
Dressyr Apropå diskussionen om reaktiva hästar (jag har också haft en, det ÄR ganska märkligt för även om man är van vid reaktiva hundar så är...
Svar
2
· Visningar
812
  • Artikel Artikel
Dagbok Det är nu 3½ år sedan jag fick besked om att jag är överkänslig mot komjölk, de 4 vanliga sädesslagen (vete, havre, korn, råg) samt...
Svar
0
· Visningar
382
Senast: cassiopeja
·
Hundhälsa Äldsta tikens mage har varit ett problem i många år. Vi har varit på utredningar hos flertalet olika veterinärer, även sådan som ska...
2
Svar
20
· Visningar
2 075
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar