A
ang
Sv: Mat till sega hästar
Tror det kan räcka, öka lucern om det ser ut att behövas.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Lucern kan ges i obegränsad mängd, i princip kan man ta bort allt grovfoder och enbart fodra med lucern. Lucern är kort och gott en koncentrerat grovfoder, eller om man så vill ett grovfoder med ovanligt bra värden.
Jag skulle gärna analysera höet om jag hade haft den ekonomin just nu, frågade stallägarna om vi kunde göra det, men dom tyckte inte det var någon idé. sa att med islandshästar spelar det ingen roll
Dessutom sa dom att det saknas protein, för det gör det tydligen alltid ifrån denna kille dom köper höet ifrån. Men vore bra att veta om det saknas något mer eller så också
Fråga gärna stallägaren varför det inte spelar någon roll?
Du kan också passa på att fråga hur de vet att protein saknas, det syns nämligen inte på utsidan av fodret. Om man vet att det är så, bör det ju ligga i intresse att veta hur mycket som fattas eftersom protein är kroppens byggstenar.
Kiickan's häst får ½ liter UPPBLÖT kli, alltså drygt en fjärdedels liter torr.
Mina hästar går på samma mängd kli, och deras foderstater har jag bl.a. räknat på i skolan och fått fram en foderstat som ger rätt mängd protein, MJ, calcium, fosfor och magnesium.
Ja därför att skördarna skiljer sig från år till år, ett år fick vi ett grovfoder som innehöll 7,5 mj och 16 smrp från vår dåvarande bonde. Året efter levererade han ett grovfoder som innehöll 8,2 mj och 73 i smrp, så det är just inte sant att det alltid är låga värden förutsatt att denna bonde skördar i utsatt tid och inte låter vallen överväxa för att få ut mer strå och därmed kg. Då får man i regel ett lägre närings innehåll, men vet man om det som köpare så är det ju bara att byta leverantör till en som säljer ett kvalitativt foder.