Mat till sega hästar

G

Gauti

Gauti får 6dl havre varje dag, men tror inte det ger någon förändring alls. Det jag vill är att få honom piggare med mer energi. Havre sägs ju vara det maten man ska ge då, men tycker inte det gör någon skillnad :confused: Ger jag för lite? Eller finns det något annat att ge istället för havre som också gör hästen piggare?

Sv: Mat till sega hästar

En balanserad foderstat är det effektivaste sättet att få en pigg häst på, inte genom att tillsätta enskilda fodersorter.

En balanserad foderstat är det effektivaste sättet att få en pigg häst på, inte genom att tillsätta enskilda fodersorter.

Ja, okej... Det är det som är så svårt när ägarna till stallet hela tiden köper hö som inte är analyserat. Dock säger dom att det saknas lite protein, kan det ha med saken att göra att energin saknas?

Så havren kanske jag lika gärna kan skita i?!

Om det uppstår en brist i intaget av protein, kan hästen drabbas av en muskeltillbakabildning som drabbar hela kroppen. Detta kan upplevas av hästen som den går runt med en konstant influensa i kroppen, dvs den kan få ont i musklerna pga av det här. Ofta kan man även märka att hästen kan bli både låg och seg, men jag har även träffat hästar som faktiskt blivit motsatsen och to m faktiskt snudd på omöjliga att få tag på i hagen. Det har då uppvisat en skygg attityd, samt stått och skakat som om de vore livrädda. När man sen ändrat deras foderstat så har även attityden ändrats, prova att ge ett extra tillskott i form av lucern om du vet att det finns brister i just intaget av protein. Det är också fullt möjligt att ge te x soja också, men personlligen skulle jag välja lucern.

Om det uppstår en brist i intaget av protein, kan hästen drabbas av en muskeltillbakabildning som drabbar hela kroppen. Detta kan upplevas av hästen som den går runt med en konstant influensa i kroppen, dvs den kan få ont i musklerna pga av det här. Ofta kan man även märka att hästen kan bli både låg och seg, men jag har även träffat hästar som faktiskt blivit motsatsen och to m faktiskt snudd på omöjliga att få tag på i hagen. Det har då uppvisat en skygg attityd, samt stått och skakat som om de vore livrädda. När man sen ändrat deras foderstat så har även attityden ändrats, prova att ge ett extra tillskott i form av lucern om du vet att det finns brister i just intaget av protein. Det är också fullt möjligt att ge te x soja också, men personlligen skulle jag välja lucern.

Ja, tror att jag ska köpa lucern. Han åt det dock inte sist jag provade. då provade jag strået, men kanske går bra om man blandar med betfor?! :) får prova

Luserhack och Krafft sport/Energi - Eller ett par dl olja!

Okej! Ja, jag har hört om olja förut faktiskt. men vad är det för typ av olja man använder då? frågade på en foderaffär i helgen och hon sa också olja.. Men vad gör den i hästens kropp egentligen?

Vad har olja med att öka proteinintaget? Olja innehåller inget protein utan är ren energi och inget annat.

Tror hon svarade på just min fråga om att hästen behöver mer energi och bli piggare :idea:

Dagur är ju som sagt rätt seg och han får ca 15dl havre om dagen.
½liter havre + ½liter kli på morgonen, ca ½l hvare + ½l betfor eller kli efter ridning och ½l havre + ½betfor på em.

½liter havre + ½liter kli på morgonen, ca ½l hvare + ½l betfor eller kli efter ridning och ½l havre + ½betfor på em.

En fråga till dig bara, har du kollat vad som sker med foderstaten vid ett intag av kli i den mängden?

Oj, ja det var betydligt mer havre än vad Gauti får. Dessutom får han endast 1-2 dl betfor bara för att dom andra hästarna i stallet tuggar på nåt på kvällen.

Hej, har du kollat så det inte är någon annan brist (förutom protein och energi/kolhydrater) som gör honom trött? Kanske lite B-vitamin såhär i päls-sättartider, eller salt om han tränas hårt... Vitaminerna borde gå att läsa sig till hur mycket han får i sig per dag och salt har jag hört att de kan reglera ganska bra själva om de erbjuds en saltsten eller liknande.

En fråga till dig bara, har du kollat vad som sker med foderstaten vid ett intag av kli i den mängden?

Nej, faktiskt inte.
Det är våran stallchef/tränare som sätter ihop grunden till foderstaterna, sen får vi ändra något om vi vill. Öka/minska mängden efter hästens hull och tränings osv.

Hej, har du kollat så det inte är någon annan brist (förutom protein och energi/kolhydrater) som gör honom trött? Kanske lite B-vitamin såhär i päls-sättartider, eller salt om han tränas hårt... Vitaminerna borde gå att läsa sig till hur mycket han får i sig per dag och salt har jag hört att de kan reglera ganska bra själva om de erbjuds en saltsten eller liknande.

B-vitamin har han fått nu i sättar tiden :) en flaska fick han då (inte allt på en gång såklart). Saltsten har han i boxen och den slickar han rätt riktigt på faktiskt! Så fort man har ridit står han där och slickar.

Tror hon svarade på just min fråga om att hästen behöver mer energi och bli piggare :idea:

Det är inte samma energi vi pratar om. Energi i foderstaten är en sak och pigghets-energi är nåt annat. Får dom för mycket energi blir dom feta.

Nej, faktiskt inte.
Det är våran stallchef/tränare som sätter ihop grunden till foderstaterna, sen får vi ändra något om vi vill. Öka/minska mängden efter hästens hull och tränings osv.

Jag är tveksam till ge sådan mat?? Varför gör du det? Varför bestämmer tränaren all mat?

Tillägg:

Har man ett bra grovfoder så får hästen det den behöver. B-vita och dylikt är ofta helt onödigt.

Bra grovfoder innehåller det mesta hästen behöver. Saltsten och mineraler är ofta vad som räcker att tillföra. Ibland kan det behövas selen, fosfor och magnesium som tillskott beroende på grovfodret, lucern är ett bra proteintillskott om sådant fattas.

Man behöver inte göra allt så besvärligt med maten..... När jag hade mina hästar hemma köpte jag det bästa grovfoder jag kunde hitta även om det kostade mer köpa in- det sparade jag på välmående hästar och behövde inte ge något extra mer än fosfor/magnesium och selen.

Ja nu har ni pratat massa foderstater så jag kommer med en kompletterande analys:

Hur kul tycker han att det ni gör är? Minns att du skrivit en gång att du saknar att rida ut med andra, busa osv(det är ju ett tag sen men ändå)
På Kristall märks nämligen än JÄTTESKILLNAD beroende på vad man gör. Är man på volten så drar han benen efter sig o utstrålar:
- Tänk på att jag är gammal o trött!!!
Rider man ut är han som en unghäst; framåt, pigg o arbetsvillig.
Segheten han visar på volten är som bortblåst.

Så vad händer om ni kommer ut o busar? Är han fortfarande seg?

Ja nu har ni pratat massa foderstater så jag kommer med en kompletterande analys:

Hur kul tycker han att det ni gör är? Minns att du skrivit en gång att du saknar att rida ut med andra, busa osv(det är ju ett tag sen men ändå)
På Kristall märks nämligen än JÄTTESKILLNAD beroende på vad man gör. Är man på volten så drar han benen efter sig o utstrålar:
- Tänk på att jag är gammal o trött!!!
Rider man ut är han som en unghäst; framåt, pigg o arbetsvillig.
Segheten han visar på volten är som bortblåst.

Så vad händer om ni kommer ut o busar? Är han fortfarande seg?

Ja... Vi har fortfarande ingen att busa med :( finns ingen att rida med i detta stall. Och jag hittar inget annat stall med islandshästar i, letar hela tiden :(
Han är faktiskt likadan på ridplan som ute. Spelar ingen roll vad vi gör. Jag hoppas det blir bättre när minus graderna kommer, för han är väldigt svettig efter man ridit med sin tjocka päls. Kan bero på det

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 153
Dressyr Apropå diskussionen om reaktiva hästar (jag har också haft en, det ÄR ganska märkligt för även om man är van vid reaktiva hundar så är...
Svar
2
· Visningar
812
  • Artikel Artikel
Dagbok Det är nu 3½ år sedan jag fick besked om att jag är överkänslig mot komjölk, de 4 vanliga sädesslagen (vete, havre, korn, råg) samt...
Svar
0
· Visningar
382
Senast: cassiopeja
·
Hundhälsa Äldsta tikens mage har varit ett problem i många år. Vi har varit på utredningar hos flertalet olika veterinärer, även sådan som ska...
2
Svar
20
· Visningar
2 075
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar