Mat till kaniner

E

Ellinore

Vad ska man ge för mat till kaniner? Jag skulle vilja ge något som är bra för de. Jag skulle gärna vilja att de fick ett långt liv, och inte dör av fetma. Till mina 2 kaniner brukar jag ge: havre, gurka, kinakål, morötter, äpplen och vatten m.m. Det är lite olika varje dag vad jag ger. Jag brukar inte ge pellets.

Sv: Mat till kaniner

Fri tillgång på hö.Då kaniner av naturen är gräsätare så kan dom utan problem leva på hö och vatten,pellets och gnagarbladning är mera som godis och dom kan mycket väl klara sig utan det men att ge en 1/2 dl per kanin och dag är helt OK.
MVH Tesso

fri tillgång på hö och vatten några matskedar pellets beroende på vilken ras du har. De ska ha fri tillgång på pellets också om de är yngre än 8 månader och på vintern om de är utekaniner. Du kan ge dem lite olika sorters grönsaker, men ge dem inga lökväxter det är inte bra kan hända allt möjligt hemskt.
Och om du ska prova någon ny grönsak vänj dem försiktigt annars kan de få diarré, vilket kan (inte nödvändigtvis) vara dödligt, eftersom de kan vägra äta något eller dricka så dör de av uttorkning och näringsbrist.
Var försiktig med paprika också om du ger dem det. Det kan vara lite jobbigt för magen.
Havre skulle i alla fall jag inte ge dem för mycket av, det är lite som godis.

Det enda man ska vara försiktig med är kål i stora mängder. Det är gasbildande - precis som päron och äpple.

Hej! Tycker det där med foder är viktigt och intressant och har skrivit rätt mycket om det på faktasidan på Skuttet (www.skuttet.tk) Kika gärna in där!

min kanin fick fri tillgång på hö och pellets. morötter och äpplen fick han nästan varje dag, iaf morätter. och maskrosblad på sommaren.

han var aldrig överviktig.

Senast ändrad:

Jag ger mina fri tillgång till hö.
Sedan kanin/marsvins pellets i den mängd jag tycker mina kaniner håller ett jämt och fint hull + nån grönsak/frukt då och då.
UNDVIK GASBILDANDE grönsaker som t.ex. kål.

På vintern får dom ALLTID pellets då jag anser att det innehåller viktiga ämnen som dom behöver.
och då mina är utekaniner behöver dom lite ökad mängd då det är extra kallt.

På sommaren får dom bara lite pellets och till största delen gräs.

Fri tillgång till hö är det viktigaste!
Sen grönsaker i lagom mängd, det är lite olika från kanin till kanin.
Pellets kan man ge, men inte för stora mängder då det lätt bildar fett.
Min kanin fick tidigare pellets, men detta har vi slutat med efter ett anfall som liknade kolik hos hästar. Han äter numera hö och grönsaker (äpple, morot, gurka) och hårt bröd. Det är allt och det klarar han sig fint på (han bor inne).

Fri tillgång till fräscht hö. Sen tycker jag man ska satsa på pellets av bra kvalite, inte sånt som går att köpa på t.ex. eller i zoo-affärer, köper mitt pellets av en kaninuppfödare...
Lite grönsaker är bra att ge också. Persilja har jag hört skall vara bra...
Dessutom ger jag en tesked linfrö i maten, för pälsen och magen, innan jag började med det så hade han väldigt krånglig mage men nu är han jämn och fin igen!

Jag ger Carriers kanin- och marsvisnblandning eftersom dne är C-vitaminberikad (till marsvinet).

håller med många här, ge fri tillgång på hö och pellets i lagom (ej överdriven) mängd. Och någon grösak varje dag, morot brukar ju ses som kaninmat =) var försiktig med färdiga fröblandningar, många kaniner kan få diarre av dem, och har kaninen väl fått obalans i magen är det svårt att ställa allt till rätta igen. Naturligtvis ska kaninerna ha tillgång till friskt vatten oxå, mend et behöver jag väl inte skriva....

Mina kaniner har fri tillgång till hö och vatten :)

Ja vad ger jag ?!! Pellets/hö och div frukt/grönsaker...allt efter vad jag råkar inhandla i frukt/grönt disken. Men nu har jag ju 2 vitt skilda mat-kaniner här hemma. Hannen totalvägrar äta hö, men pellets slukar han med hull och hår (kan tänka mig han mestadels är uppfödd på pellets..fick han när han var nästan 2 år)...Honan bara älskar hö, men är mer kräsen på pellets...hon köpte jag i en djuraffär där dom uteslutande gav mest hö och bara en liten del pellets...Moröttter, äpplen, bananer är favoriterna..medans blomkål, broccoli är pest och pina och uppskattas inte alls ;-). Russin gillar hannen som tusan...fast är ju mest godis.

Liknande trådar

Övr. Hund Min snart fem månaders dvärgpudel tycker Mush inte är såhär jättegott. Hon äter, men jag får truga henne. Hon ska egentligen äta nio...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
4 741
  • Artikel Artikel
Dagbok "Klart hon ska ha något gott..." - och ändå är det JAG som uppfödare, som lärt mig via kurser, samt under alla år med katter som har...
Svar
2
· Visningar
506
Senast: IngelaH
·
Relationer Jag har en pojkvän som jag upplever blir utnyttjad av sin bonusfamilj (bonussyster med man) både för pengar och för tjänster och skulle...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
10 809
Senast: Oh_really
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 207

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka