Mat till frukost

Masqueradee

Trådstartare
Jag har börjat fundera lite kring mina frukostvanor... De är inte direkt dåliga, kunde ha varit värre, men ganska tråkiga och skulle nog kunna ses över lite. Har pratat med dietist och hen reagerade inte kring min standard "rostat bröd (grovt) med smör och ost... och kaffe". Dock börjar jag tröttna lite, och har efter några semesterveckor börjat fundera på att kanske äta mer "riktig mat" till frukost. Låta ovan nämnda bli mellanmålsmat istället.
Anledningen till att jag funderat kring detta är hur jag känner mig efter att ha ätit som igår; stekt ägg och köttbullar istället. Det känns helt enkelt bättre i kroppen med tillagad och varm frukost. Detta skulle jag dock vilja utveckla till att få in mer grönsaker så som varm spenat, kanske med lite vitlök. Ris istället för bröd som kolhydrat, fisk istället för köttbullar.. Lite mer asien-inspirerat helt enkelt. Kanske en stir-fry med massa paprika och broccoli?

Är det någon annan som går i samma tankar? Kanske redan gör det? OBS!! Vill inte ha några vikt-tips. Välkomnar dock om någon är intresserad av att diskutera näringsinnehåll (gärna med länkar) och liknande. Dock som sagt, inget om vikt.
 
Jag har börjat fundera lite kring mina frukostvanor... De är inte direkt dåliga, kunde ha varit värre, men ganska tråkiga och skulle nog kunna ses över lite. Har pratat med dietist och hen reagerade inte kring min standard "rostat bröd (grovt) med smör och ost... och kaffe". Dock börjar jag tröttna lite, och har efter några semesterveckor börjat fundera på att kanske äta mer "riktig mat" till frukost. Låta ovan nämnda bli mellanmålsmat istället.
Anledningen till att jag funderat kring detta är hur jag känner mig efter att ha ätit som igår; stekt ägg och köttbullar istället. Det känns helt enkelt bättre i kroppen med tillagad och varm frukost. Detta skulle jag dock vilja utveckla till att få in mer grönsaker så som varm spenat, kanske med lite vitlök. Ris istället för bröd som kolhydrat, fisk istället för köttbullar.. Lite mer asien-inspirerat helt enkelt. Kanske en stir-fry med massa paprika och broccoli?

Är det någon annan som går i samma tankar? Kanske redan gör det? OBS!! Vill inte ha några vikt-tips. Välkomnar dock om någon är intresserad av att diskutera näringsinnehåll (gärna med länkar) och liknande. Dock som sagt, inget om vikt.
En av sönerna har alltid ätit ”riktig” mat till frukost, och dissar det mesta som många annars äter på morgonen. Det verkar fungera alldeles utmärkt.
 
Jag har börjat fundera lite kring mina frukostvanor... De är inte direkt dåliga, kunde ha varit värre, men ganska tråkiga och skulle nog kunna ses över lite. Har pratat med dietist och hen reagerade inte kring min standard "rostat bröd (grovt) med smör och ost... och kaffe". Dock börjar jag tröttna lite, och har efter några semesterveckor börjat fundera på att kanske äta mer "riktig mat" till frukost. Låta ovan nämnda bli mellanmålsmat istället.
Anledningen till att jag funderat kring detta är hur jag känner mig efter att ha ätit som igår; stekt ägg och köttbullar istället. Det känns helt enkelt bättre i kroppen med tillagad och varm frukost. Detta skulle jag dock vilja utveckla till att få in mer grönsaker så som varm spenat, kanske med lite vitlök. Ris istället för bröd som kolhydrat, fisk istället för köttbullar.. Lite mer asien-inspirerat helt enkelt. Kanske en stir-fry med massa paprika och broccoli?

Är det någon annan som går i samma tankar? Kanske redan gör det? OBS!! Vill inte ha några vikt-tips. Välkomnar dock om någon är intresserad av att diskutera näringsinnehåll (gärna med länkar) och liknande. Dock som sagt, inget om vikt.
Det är väl mer hur mycket mat du orkar laga på morgonen? Annars är det ju fritt fram såklart.
 
Jag har börjat fundera lite kring mina frukostvanor... De är inte direkt dåliga, kunde ha varit värre, men ganska tråkiga och skulle nog kunna ses över lite. Har pratat med dietist och hen reagerade inte kring min standard "rostat bröd (grovt) med smör och ost... och kaffe". Dock börjar jag tröttna lite, och har efter några semesterveckor börjat fundera på att kanske äta mer "riktig mat" till frukost. Låta ovan nämnda bli mellanmålsmat istället.
Anledningen till att jag funderat kring detta är hur jag känner mig efter att ha ätit som igår; stekt ägg och köttbullar istället. Det känns helt enkelt bättre i kroppen med tillagad och varm frukost. Detta skulle jag dock vilja utveckla till att få in mer grönsaker så som varm spenat, kanske med lite vitlök. Ris istället för bröd som kolhydrat, fisk istället för köttbullar.. Lite mer asien-inspirerat helt enkelt. Kanske en stir-fry med massa paprika och broccoli?

Är det någon annan som går i samma tankar? Kanske redan gör det? OBS!! Vill inte ha några vikt-tips. Välkomnar dock om någon är intresserad av att diskutera näringsinnehåll (gärna med länkar) och liknande. Dock som sagt, inget om vikt.
Min sambo äter middagsrester om han hinner/om det finns till frukost. (Annars tar han en proteinshake för han gillar inte frukost.) Tycker själv det är smidigt med "Taco-sallad" till frukost om det finns rester. Värmer tacofärsen och skär grönsaker, lägger i salsa, gräddfil och lite ost och blandar ihop och äter.
 
Min son är som @sjoberga s son, han värmer helst en matlåda, nu är han mest förtjust i pasta så det kanske inte är de mest lätta frukostarna. ;) Men han skippar frukost helt om det är bröd som erbjuds. ;)

Men rent generellt så tror jag att det är minst lika bra att äta varm mat till frukost, det handlar nog mest om vad man orkar göra på morgonen.
 
Kan absolut tänka mig att det känns bättre, och framförallt att du står dig längre, på lagad mat som oftast är betydligt mer näringstät än många av de svenska frukostklassikerna. Själv tycker jag inte alls om att äta varm/lagad mat till frukost men har flera vänner som helst äter så, så det är helt klart en smaksak.

Jag brukar till lunch ibland göra en omelett med spenat, fetaost och tärnad tomat som jag kan rekommendera. Tar ca 10 minuter att slänga ihop, mindre om man är förutseende nog att skära upp ost & tomat för två dagar i taget. Går även bra med fryst spenat, jag brukar köpa en sådan där stor påse babyspenat och slänga in i frysen eftersom den tenderar att bli vissen ganska fort annars. Den kan såklart varieras med flera olika grönsaker också.

En annan grej som är förvånansvärt (?) näringstätt är "baked beans", alltså typ vita bönor i tomatsås. Det tillsammans med äggröra eller ägg i annan form mättar väldigt bra och man kan ju lägga till en skiva bröd om man vill. Heinz klassiska innehåller 86% grönsaker (50% bönor, 37% tomat) och har en bra näringsprofil överlag tycker jag. Det negativa är väl det innehåller en del socker och salt, men jämfört med många vanliga frukostalternativ är det ändå helt okej och det är inget jag jagar upp mig över :)

Har också en kompis som brukar göra äggmuffins med spenat och grejer i, det har ju fördelen att man gör flera åt gången och sedan värmer upp lite snabbt på morgonen.
 
Jag äter oftast äggröra på ett ägg, och två dl äggvita med två skivor knäckerbröd och ett äpple. Skulle vara lätta att vända ner spenat i men jag är inte en frukostmänniska egentligen och fyller ut lunsh och middag med grönsaksportioner istället då jag vill ha mer mat.

Är även rutinmänniska och trött på mornarna så jag tycker det funkar utmärkt att äta samma sak varje dag just till frukost då jag knappt är vaken :p.

Uppskattar dock att få nåt varmt i mig som jag står mig på ett tag.
 
Utifrån dels mina allergier och dels att jag får bättre blodsockerbalans om jag kör 16:8 periodisk fasta så äter jag nog ganska otraditionella frukostar. Jag äter gärna en protein/fett-frukost, då jag upplever att jag hjälper både blodsockerbalans och sömn genom att fördela dagens mat så att jag äter mer protein och fett på morgonen och dagen, och lägger till mer kolhydrater på kvällen. En trevlig frukost för mig på en helg kan vara t ex en kycklingklubba, eller en hjortfärsbiff med aioli. Men jag gillar också sillfrukostar, tex ett berg av gröna blad på en tallrik och toppa med sill och ev nån sås.
Till vardags när jag jobbar äter jag oftast två halv-löskokta ägg och ett äpple till frukost, eftersom jag äter frukost först kl 10 och sitter på jobbet då. Då är det det som är enklast att både ta med och peta i mig.

Det som kan vara ett "problem" med mina större protein/fett-frukostar är att de är så mättande så att jag har svårt att få i mig två måltider till under dagen.
 
Kan absolut tänka mig att det känns bättre, och framförallt att du står dig längre, på lagad mat som oftast är betydligt mer näringstät än många av de svenska frukostklassikerna. Själv tycker jag inte alls om att äta varm/lagad mat till frukost men har flera vänner som helst äter så, så det är helt klart en smaksak.

Jag brukar till lunch ibland göra en omelett med spenat, fetaost och tärnad tomat som jag kan rekommendera. Tar ca 10 minuter att slänga ihop, mindre om man är förutseende nog att skära upp ost & tomat för två dagar i taget. Går även bra med fryst spenat, jag brukar köpa en sådan där stor påse babyspenat och slänga in i frysen eftersom den tenderar att bli vissen ganska fort annars. Den kan såklart varieras med flera olika grönsaker också.

En annan grej som är förvånansvärt (?) näringstätt är "baked beans", alltså typ vita bönor i tomatsås. Det tillsammans med äggröra eller ägg i annan form mättar väldigt bra och man kan ju lägga till en skiva bröd om man vill. Heinz klassiska innehåller 86% grönsaker (50% bönor, 37% tomat) och har en bra näringsprofil överlag tycker jag. Det negativa är väl det innehåller en del socker och salt, men jämfört med många vanliga frukostalternativ är det ändå helt okej och det är inget jag jagar upp mig över :)

Har också en kompis som brukar göra äggmuffins med spenat och grejer i, det har ju fördelen att man gör flera åt gången och sedan värmer upp lite snabbt på morgonen.
Ja! (jag älskar att äta ostmacka till frukost egentligen men)
När vi var i England och åt deras mer köttrika bacon, äggröra och vita bönor i tomatsås och en stekt tomat så var man mätt och glad i evigheter sedan :) (dock åt jag även en skiva rostat bröd med marmelad).
 
Kan absolut tänka mig att det känns bättre, och framförallt att du står dig längre, på lagad mat som oftast är betydligt mer näringstät än många av de svenska frukostklassikerna. Själv tycker jag inte alls om att äta varm/lagad mat till frukost men har flera vänner som helst äter så, så det är helt klart en smaksak.

Jag brukar till lunch ibland göra en omelett med spenat, fetaost och tärnad tomat som jag kan rekommendera. Tar ca 10 minuter att slänga ihop, mindre om man är förutseende nog att skära upp ost & tomat för två dagar i taget. Går även bra med fryst spenat, jag brukar köpa en sådan där stor påse babyspenat och slänga in i frysen eftersom den tenderar att bli vissen ganska fort annars. Den kan såklart varieras med flera olika grönsaker också.

En annan grej som är förvånansvärt (?) näringstätt är "baked beans", alltså typ vita bönor i tomatsås. Det tillsammans med äggröra eller ägg i annan form mättar väldigt bra och man kan ju lägga till en skiva bröd om man vill. Heinz klassiska innehåller 86% grönsaker (50% bönor, 37% tomat) och har en bra näringsprofil överlag tycker jag. Det negativa är väl det innehåller en del socker och salt, men jämfört med många vanliga frukostalternativ är det ändå helt okej och det är inget jag jagar upp mig över :)

Har också en kompis som brukar göra äggmuffins med spenat och grejer i, det har ju fördelen att man gör flera åt gången och sedan värmer upp lite snabbt på morgonen.
Jag önskade att jag kunde äta baked beans, men min mage klarar det verkligen inte... Vilket är spännande då jag brukar kunna äta både bönor och kikärtor annars.. Funderar på att kanske försöka göra eget, om det är något i hur de tillverkas jag inte riktigt klarar av :cautious:

Önskar att jag kunde äta omelett, men mår oftast bara illa av det, vilket är spännande med tanke på att jag kan äta äggröra eller typ all annan ägg-relaterade rätter. Kroppen ibland alltså :D
 
Jo, förstår dock inte riktigt vad du vill ha tips om? Asiatisk mat?

Det beror ju på vad du vill äta.
Om andra äter lika dant, om det är något som varit bättre än annat, om andra haft samma fördelar, om man äter en viss typ av mat (asiatiskt, eller korv och makaroner, typ)... Behöver inte bara tips, utan är mer nyfiken på om andra gör samma sak. Inspiration, idéer, diskussion.
 
Jag önskade att jag kunde äta baked beans, men min mage klarar det verkligen inte... Vilket är spännande då jag brukar kunna äta både bönor och kikärtor annars.. Funderar på att kanske försöka göra eget, om det är något i hur de tillverkas jag inte riktigt klarar av :cautious:

Önskar att jag kunde äta omelett, men mår oftast bara illa av det, vilket är spännande med tanke på att jag kan äta äggröra eller typ all annan ägg-relaterade rätter. Kroppen ibland alltså :D

Det är jättelätt att göra egen. Koka en tomatsås bara, tillexempel bra krossad tomat, en lök, en klick smör, ev lagerblad, puttra på låg temperatur i minst en timme, smaka av med salt och ev lite socker.

Sen sköljer man av lite burkbönor och värmer dom i såsen.
 
Hade mer än gärna hellre ätit riktig mat till frukost, men det blir svårt att hinna innan jobbet och jag avskyr att laga mat.
 
När jag är ledig äter jag mat som första mål, rester från dagen före, men runt lunchtid. Jobbdagar har jag med mig frukt som jag äter vid tiotiden. Frukost är inte min grej förutom hotellfrukostar med äggröra och bacon samt frukt.
 
Jag brukade föredra att äta "riktig" mat till frukost förr och började ofta helgen med lunchen, på vardagarna skippade jag frukost. Antingen har det förändrats med åldern eller så har jag kommit till insikt med att jag faktiskt mår bättre och jobbar bättre på FM om jag äter riktigt frukost. Efter lite trial and error har jag nu kört på samma under nästan ett års tid.

Jag kliver upp strax innan 6. På jobbet någon gång mellan 7.30-8.00 äter jag yoghurt. Jag köper fullfet grekisk smaksatt yoghurt på hink på lidl då jag gillar den, har med den i ikeas minsta glasmatlådor på 1.5 eller 2 dl. Typ en halvtimme efter det äter jag en dubbelmacka på pågenlimpa med smör och bredbar leverpastej. Det står jag mig på bra till lunch.

På helgerna gör jag en macka med ost, skinka och grönsaker, ett glas juice, mannagrynsgröt med äppelmos och kanel samt färsk melon. Ibland som brunch så står man sig till middagen.

Om det funkar för dig med din "tråkiga" frukost ser jag inte varför du ska ändra. Såklart du kan äta lagad mat men för egen del känner jag att det är rätt mycket meck och det tar tid (och är tråkigt). Visst kan man äta typ snabbmakaroner och köttbullar men det känns ärligt talat inte som någon vidare frukost ur näringssynkpunkt och en försämring av det du äter idag.

Gillar man ägg är ju det annars givet. Äggröra (riktigt, med smör, kolla Gordon Ramseys recept och bli för evigt frälst) eller omelett. Bacon till om man vill. Det går ju att steka lite tomat eller spenat till också.
 
Ibland så steker jag broccoli, zucchini och tomater i olivolja, kryddar med s&p och antingen citronsaft (på flaska) eller med vitlökspulver (mildare).
Jag brukar göra en omelett till som jag har riven parmesan över.

Ibland skippar jag/byter ut grönsaker och har snöat in på att ha frysta grönsaker hemma.

Är en sådan som också gärna äter matlåda på morgonen.
 

Liknande trådar

Övr. Barn Min 7-åring är lite jobbig med frukost. Helst skulle hon nog inte äta något alls förrän efter tolv men det funkar ju inte när hon går i...
2
Svar
36
· Visningar
1 510
Senast: Tilly_85
·
Tjatter På grund av brist på ork tror jag att jag kommer att fira jul med katten i år i min stuga istället för med familjen på en annan ort. Men...
Svar
11
· Visningar
729
Mat Jag firar ju egentligen aldrig jul, tycker julen tappade sin mening för mig redan innan jag var 12 år, men nu blir det kanske min sista...
Svar
19
· Visningar
1 470
Senast: Acto
·
Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
3 264
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp