Mat till era råttor!

et_flickan

Trådstartare
Vad äter era små gullisar då?
Mina fyra hanar äter:
*Solrosfrön
*Ärtor
*Majs
*Hårdbröd av alla slag
*Bönor
*Pasta, makaroner allt sånt där älskar dom.
*Sallad
Massa annat roligt.

Sv: Mat till era råttor!

Mina tre flickor äter vanlig lättmüsli som basfoder. Den innehåller de fyra sädesslagen och majsflingor, sen har jag själv blandat i rispuffar och okokta makaroner. Ibland blandar jag även i kattmat (torrfoder) och olika sorters nötter. Den blandningen har de fri tillgång på.

Sen får de matrester varje kväll. Det kan vara allt möjligt, men jag försöker ge efter tallriksmodellen. D.v.s. blandat grönt, kött (dock inte jämt) och kolhydrater som t.ex. pasta. Ibland köper jag även barnmat och ger dem eftersom jag inte lagar så mycket mat själv (= det är sällan det finns några rester för dem att äta).

Ibland får de också osaltade cashewnötter, jordnötter med skal på och gnagarstänger som mellanmål/godis.

Mina råttor är runda (erhm... :D) och glada. :)

Fri tillgång på Euroshoppers Fruktmüsli.
Och så matrester varje dag, följer tallriksmodellen med allt utom kött. Finns inga rester blir det barnmat.

Växande småttingar och gamlingar brukar även på välling och/eller gröt för småbarn och/eller Nutrical varje dag för extra näring.

Mitrolle: Nu kommer jag med ett litet kortfattat rutintal här :D
-Råttpellets näringsinnehåll är, konstigt nog, anpassat efter möss
-Näringsinnehållet är fastställt innan själva "gräddningen" eller vad man ska kalla det och således inte så näringsrika som de påstås vara
-De drar åt sig så pass mycket vätska att de blir en stor påfrestning på råttornas små njurar

Och så är det tråkigt för råttorna :p har själv gett mina första råttor råttpellets i början och märkte en stor förändring till det positiva när jag bytte till müsli :)

Har inga egna råttor med passade åt en kompis en gång, och hennes åt allt möjligt, man fick plocka ihop lite vad man ville av det som fanns i kylen liksom:p

En rolig grej var att hon fick sval havregrynsgröt, mkt populärt kan jag säga:D

Vad skulle ni ge till en tunn hane på 2½ år?
Han har varit sjuk och gått ner ganska mycket i vikt.

Mitrolle: Nu kommer jag med ett litet kortfattat rutintal här :D
-Råttpellets näringsinnehåll är, konstigt nog, anpassat efter möss
-Näringsinnehållet är fastställt innan själva "gräddningen" eller vad man ska kalla det och således inte så näringsrika som de påstås vara
-De drar åt sig så pass mycket vätska att de blir en stor påfrestning på råttornas små njurar

Dom har gjort ett nytt Råttfoder som vi köper som ska vara bättre för råttor påstår dom.

Det kanske finns olika pellets den vi köper är privatpersoner som gör den.

Någon blandning med alla sädeslagen (havre, vete, korn, råg) och diverse annat smått som brukar finnas i müsli, och så lägga till lite hundmat i den.
Välling/nutrical/gröt för småbarn varje dag, och så följa tallriksmodellen, gärna mosad mat eller barnmat så blir det lite lättare för gammelråttan om det kan tänkas vara något problem :)

PIRU: Ok. Pellets eller blandning?
Pellets skulle jag inte ge mina oavsett, dels för att det är tråkigt (om det nu inte är en del av en blandning, förstås) och dels för att det jag har stött på iaf har svällt enormt om man lägger det i ett glas vatten. Näringsvärdet brukar ju även fastställas innan "gräddningen" så görs det inget undantag där så mja... Tveksamt.

PIRU: Ok. Pellets eller blandning?
Pellets skulle jag inte ge mina oavsett, dels för att det är tråkigt (om det nu inte är en del av en blandning, förstås) och dels för att det jag har stött på iaf har svällt enormt om man lägger det i ett glas vatten. Näringsvärdet brukar ju även fastställas innan "gräddningen" så görs det inget undantag där så mja... Tveksamt.

Det är Pellets vi ger mer ellr mindre bara det i våran råttodling. Alla djur har fin päls och får stora friska kullar.
Sen som komplement så får dom ibland frukt,kål,morötter,potatis.

Iof så tror inte jag på detta med att det blir tråkigt så mycket fattar inte djur, då skulle inte mina hundar med stor glädje äta samma mat hela livet.

Ok. Mja, fin päls och stora kullar kan de ju få ändå. Har själv fått hem misskötta råttor en vända, de åt väldigt dålig foderblandning och absolut ingenting annat hos tidigare ägaren, ändå hade de fin päls. Samma med en fd kompis gamla råtta, härligare päls har jag aldrig stött på - och den råttan levde på havre och någon enstaka potatis då och då :crazy:

Antar att det varierar. Min erfarenhet (som iofs är ganska liten, dvs 2 råttor, alla andra har alltid varit utan pellets) visade iaf att det var grymt tråkig mat för de. Så fort jag böt till müsli vägrade de äta pelletsarna som var kvar, inte ens när müslin tog slut och de höll på dööö av hunger (öh, enligt de själva då :rofl: ) gick de med på att ens peta på pelletsen... :D

jag har iaf fall fött upp några 1000 råttor vet inte hur mycket det blivit under åren, men har testat mig runt o tycker pelletsen är outstanding.
Skulle jag fodra mina råttor som du gör då kan jag lika gärna gå till en zoo affär o köpa nya för 1000tals kr mer varje år. Därför nöjer jag mig med pellets då jag vet att de största råttuppföddarna jag känner till kör med denna pellets.

Men faktum kvarstår, pellets sväller och är en stor påfrestning på njurarna. Att annat blir dyrt spelar ingen roll, har man inte råd får man låta bli att föda upp, och har man inte råd att köpa nya ormmatsråttor är frågan om man ska ha ormar öht.

För visst var det väl ormmatsråttor och ormar du hade?

Men faktum kvarstår, pellets sväller och är en stor påfrestning på njurarna. Att annat blir dyrt spelar ingen roll, har man inte råd får man låta bli att föda upp, och har man inte råd att köpa nya ormmatsråttor är frågan om man ska ha ormar öht.

För visst var det väl ormmatsråttor och ormar du hade?

Det handlar inte om jag har råd utan jag lägger mig på den nivån där jag anser att råttorna får det bra, men efter som de inte går under husdjur för mig så tänker jag inte sitta o klappa 100råttor och ge dom 100 olika ingridienser.
Alla som jag känner som föder upp råttor till ormmat använder detta pellets så det får duga, har användt i flera år o är kanon nöjd.Jag som sagt ger dom även rotfrukter och frukt.

Någon blandning med alla sädeslagen (havre, vete, korn, råg) och diverse annat smått som brukar finnas i müsli, och så lägga till lite hundmat i den.
Välling/nutrical/gröt för småbarn varje dag, och så följa tallriksmodellen, gärna mosad mat eller barnmat så blir det lite lättare för gammelråttan om det kan tänkas vara något problem :)

Tack för tipset.

Han gillar potatis och gröt älskar han. Gav honom lite hundmat men han luktade på den sen puttade han ut den från tallriken :p

Havrekross har vi som vi brukar ge dem ibland sen brukar alla fyra få lite betfor bara som godis. Har inte fått det på länge nu. Vet inte om det är så nyttigt??

Det är ingen som har sagt något om att du måste sitta och klappa hundra råttor eller ge de hundra olika ingredienser.

Frukter och rotfrukter säger jag inget om. Tycker personligen att man ska följa tallriksmodellen med färkmat varje dag, menmen. Det jag inte kan förstå är pelletsen. Hur länge du än har gett det och hur nöjd du och andra ormmatsuppfödare än är så kvarstår fortfarande faktumet att det sväller mycket i magen och är en stor påfrestning för njurarna iom all vätska de suger åt sig. Du får vara hur nöjd du vill men vet du vad? Det är livs levande varelser som du har tagit på dig ansvaret för, det är DE som ska vara nöjda. Det ansvaret innebär att du ska ge de bra mat. Mat som sväller så pass mycket i magen och blir en påfrestning på njurarna är och förblir dålig mat.

Sen om råttorna är ormmat eller sällskapsdjur har ingen betydelse, för vad de än är ämnade för är de ändå livs levande varelser precis som du och jag.

Hmm... Kan minnas fel nu men betfor var det där man skulle blöta när man ger det till hästar va?

Har ingen större koll på det men vet att andra på r8forum ger sina råttor betfor ibland, men det gäller att det är uppblött precis som för hästar :)

Ja betfor blöter man till häst!

Till zebra: Tack för superbra tips på utfodring :D Jag har varit o shoppat fruktmüsli o mina blev så nöjda med ny mat. Den gamla maten ville de inte ha :(

Jo jag blöter det precis som man gör till hästarna.
Okej då kan jag lugnt fortsätta då :)

Yey, då mindes jag rätt :D

Ja fruktmüsli brukar vara skitpoppis :) Müsli med nötter kör jag på ibland också, fast då brukar jag stjäla nötterna innan :angel: :D

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 978
Senast: Anonymisten
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
2 669
Hästvård Kommer ut till stallet och hittar min häst med jätte svullna ben på alla fyra, tänk lite lymfangit. Ingen temp, äter ok om än lite...
Svar
18
· Visningar
2 573
Senast: super
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 450

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka