Mat till era råttor!

Sv: Mat till era råttor!

Hehe aha. Där ser man. Tar maten ur munnen för råttorna ;)

Förresten finns det några grönsaker/frukter man absolut ska undvika?

De lider inte det kan jag lova dig.
Faktum kvarstår att råttorna skulle inte leva så länge som dom gör om allt jag gör med mina råttor är så illa.
Bara för att du sitter o klappar och har värsta mattallriken åt dom, så finns det andra sätt o hålla dom också.
Sen får du säga vad du vill tills du bevisat motsatsen vetenskapligt att pelletsen är så dålig som du säger tills dess står jag fast vid attden fungerar ypperligt!

Hehe just :D

Mja, stenfrukters kärnor ska undvikas iom att blåsyran är giftig.
Och råa jordnötter iom att de innehåller "antinäringar" som förstör vitamin A och enzymer som behövs för att bryta ned protein och stärkelser och gör att de röda blodkropparna klumpar sig.
Och så ta det lugnt med mjölken, dels för att en del är lactosintoleranta och dels för att det är slembildande :)

PIRU: Jag har inte sagt att allt du gör med råttorna är illa iom att jag inte vet hur du gör med de annat än att de käkar pellets.

Lägg en pellet i ett glas vatten så ser du hur mycket de sväller. Använd samtidigt logiken medan du luskar ut varför just njurarna tar stryk. Ser du då inte min poäng så försök igen, du får nog till det till slut.

Sen är det inte bara om det fungerar man ska gå efter heller. Har tex varit in på ett lager och se råttor i små labburar, 5 råttor i varje. Det fungerade, men det betyder inte nödvändigtvis att råttorna mår bra.

Knapplån

Alla ni som ger vanlig müsli som bas och inte hela korn/pellets, har ni några problem med tänderna på era råttor? Klarar de av att slipas ner tillräckligt på såpass mjuk mat?

Får väl svara i tråden själv, jag ger mina fröblandning av många olika sorters fröer och sädesslag, både hela korn och krossat, som bas och sen får de grönt och matrester var dag också. Fetthalt på ca 5 % och protein på 12-15 %. De får lite vegetarisk hundmat/vetegroddar ibland för att höja proteinet. Min vita tål inte kött, så det får dem inte.

Tänderna är inga problem, de slipas så bra ändå på annat och så tuggar de ner de mot varandra om det behövs. Har bara stött på en enda råtta hittills som haft problem med tänderna men hon hade bettfel (var inte min råtta dock, men iaf).

Hur kommer det sig att den inte tål kött? :confused:

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 980
Senast: Anonymisten
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
2 669
Hästvård Kommer ut till stallet och hittar min häst med jätte svullna ben på alla fyra, tänk lite lymfangit. Ingen temp, äter ok om än lite...
Svar
18
· Visningar
2 573
Senast: super
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 450

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka