Mat, matrelationer och behandling för diverse svårigheter relaterat till mat

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag skulle mått som en prinsessa om jag åt som matschemat förutom att jag valt knäckebröd de flesta av "mack"tillfällena. Högst normala portioner i mina ögon även potatismängden. Jag mår bäst om jag äter var 3-4 h MAX och äter i princip aldrig bara en frukt som mellanmål. Har noll koll på kalorier, drar ALDRIG ner på riktigt mat utan har jag ätit snacks osv så försöker jag istället vara med ordentlig med att faktiskt äta riktigt mat. Orkar sällan en hel pizza men har aldrig ägnat en tanke åt att ät mindre före/efter.

På jobbet har alla rast när det passar och oftast är det jag som tar initiativ när vi har möjlighet att ha rast ihop för jag är hungrig. De allra flesta äter något varje rast, har de möjlighet till flera raster så mellis men vissa pass har man inte tid till flera och då äter man ordentligt mycket när man hinner istället.

För att vara helt ärlig så är detta det mesta jag tänkt i dessa banorna kring portionsstorlekar och vad som skulle vara vanligt i hela mitt 35-åriga liv. Jag tänker mest på att försöka få i mig så mycket och så bra mat som möjligt. Jag lägger mycket tid och energi på det däremot! Ser till så jag har mellanmål med mig om jag ska vara borta länge, åker till stallet direkt efter maten eller har något enkelt jag ska laga direkt jag kommer hem osv. Så att det inte ska gå för långt emellan ordentligt med mat för det mår jag inte bra av. Har oftast med mig mat om man tex ska iväg på tävling/utflykt/lång bilresa osv.
 
OT

Bara för detta var jag tvungen att googla och göra en snabbtest..

Jag är också överviktigt :o BMI på 25,1 jösses. Måste ner typ 12-18kg för att det ska stå normalviktigt. Jag har vägt det och då såg jag ruggigt sjuk ut.

Så ytterligare onödig information i tråden. :D

Det kan inte stämma, om du inte är måååånga meter lång? :D
Normalvikt är BMI 18/19-25. En tiondel är bara nåt kg.
 
Men alltså, kom igen. Man måste få diskutera saker utan att trådar ska låsas för att det KAN vara olämpligt för de som läser? Det gäller ju isåfall alla möjliga trådar, nån kan bli triggad av vad som helst.

Plus igen en okänd person som stämplar mig som "uppenbart sjuk", känner ni inte mig så vet ni inte om det är så.
Helt enig i allt. Kan vi inte lämna uppgiften att ställa korrekta diagnoser till vården (om det nu skulle behövas) istället för att sitta här och hobbygissa?
 
Det kan inte stämma, om du inte är måååånga meter lång? :D
Normalvikt är BMI 18/19-25. En tiondel är bara nåt kg.

Oj vad jag önskar man kunde vara längre :D Jag är hela 162cm lång och den uträkningen jag hittade så med mina 66-67 kg är jag tydligen överviktigt. Jag drar storlek 34-36 i kläder XS/S

För flera år sedan insjuknande jag pga av min diabetis i B12 brist som gjorde att jag tappade extremt mycket i vikt. Jag gick ner till 44 kg och då var jag ett vandrande skelett. Gick upp till 52 där jag ska ligga enligt bmi och mina l'äkare men såg fortfarande sjukligt mager ut.

Ok jag läste inte så noga men testet jag hittade stod det bara att " Det innebär övervikt enligt BMI-måttet " Läste inte så noga på hur mycket sorry.

Kollegan säger alltid att han följer BMI kurvan perfekt det är bara höjdkurvan som inte stämmer riktigt :D

Med andra ord jag bör läsa på lite mer innan jag googlar fram och bara läser rubriken :D
 
Helt enig. Synd bara att ett gäng skolsköterskor inte tagit till sig det...
Oh ja. Jag bara väntar på årets samtal från skolan. Och ni ligger barnet bara 1 kg över enligt bmi, men de lär väl ringa ändå. Visst barnet har lite mage, men hon ridet och jobbar i stallet 4 ggr/vecka och har typ dubbelt så mycket muskler som klasskompisarna som väger som fjädrar. Men deras föräldrar får inga samtal.
 
Skulle jag äta fem mackor på en dag skulle jag få sjukt ont i magen.:laugh: det är för att min kropp inte fungerar bra på mackor. Lunch/middag låter väl inte alls orimligt?

Alla är olika och alla mår bättre/sämre av olika mat. Jag äter typ "mindre bröd" och byter det mot ägg eller ett stycke ost. Min kropp fungerar bättre om den får mer fett och mindre kolhydrater. Andra äter väldigt lite fett och mycket kolhydrater och mår bra på det. En del äter 2 mål om dagen, andra äter sex mål om dagen. Inget är rätt eller fel.
Och jag äter fem mackor om dagen under en arbetsdag :D
Alla är verkligen olika :up:
 
Hörrni. BMI är framtaget av en matematiker för att användas på en grupp vita män. För typ 100 år sen också. Det är inget som ska användas på individnivå och då på kvinnor. Speciellt inte av gemene man.

Förvisso sant men tycker ofta det argumentet används som en undanflykt för fetma. Om man nu inte använder BMI bör man använda något annat. Mäta midjemåttet exempelvis.
 
Bara med sin hand? :eek::angel::D
Ja?
Fös ihop maten och se om din hand han täcka den. Det är en enkel men väldigt grov uppskattning av mängden mat som är en portion. Om man har svårt att bedöma det själv. Till det kommer sedan grönsaker och bröd.

För vuxna personer utan ansträngande kroppsarbete eller hårt träning så anses det väl vara en "normal mängd"?
 
BMI tar dessutom inte någon hänsyn till kroppsbyggnad.

Jag har ett BMI på 26. Men jag har bara ett enda och väldigt litet bröst och saknar i stort sett rumpa och lår. Allt sitter på bålen. Alltså är jag nog tjockare än mitt BMI antyder.

Hade jag haft C-kupa och normal rumpa till min vikt hade jag haft smalare midja. :D

Men tycker nog att BMI inte är något vi ska uppehålla oss vid i en tråd där TS har vårt att äta. Det bli övernog med fokus på vikten ändå. :meh:
 
Ja?
Fös ihop maten och se om din hand han täcka den. Det är en enkel men väldigt grov uppskattning av mängden mat som är en portion. Om man har svårt att bedöma det själv. Till det kommer sedan grönsaker och bröd.

För vuxna personer utan ansträngande kroppsarbete eller hårt träning så anses det väl vara en "normal mängd"?
Var lite humor i mitt svar, för att visa på att folk äter olika och vad "normalt" är. Mig personligen så skulle det där ibland kunna stämma men antagligen oftast inte :D

Förtydling: Är alltså oftast mer 🤷‍♀️
 
Vad gäller portioner blir det nog för mig i stil med @tantens beskrivning, det min handflata täcker plus grönsaker. Jag äter sällan mellanmål men kan ta något om jag känner att jag håller på att få soppatorsk.

Vad gäller kosten generellt behöver jag verkligen kolhydrater. Får jag inte i mig tillräckligt med kolhydrater slutar min hjärna fungera, den blir jätteseg :D
 
Ja?
Fös ihop maten och se om din hand han täcka den. Det är en enkel men väldigt grov uppskattning av mängden mat som är en portion. Om man har svårt att bedöma det själv. Till det kommer sedan grönsaker och bröd.

För vuxna personer utan ansträngande kroppsarbete eller hårt träning så anses det väl vara en "normal mängd"?
Hur högt får man stapla maten....:angel:?
 
Ja?
Fös ihop maten och se om din hand han täcka den. Det är en enkel men väldigt grov uppskattning av mängden mat som är en portion. Om man har svårt att bedöma det själv. Till det kommer sedan grönsaker och bröd.

För vuxna personer utan ansträngande kroppsarbete eller hårt träning så anses det väl vara en "normal mängd"?

Hur stora händer ska man ha då? :confused: Matschema-mängdsexemplet som diskuterats här var tre äggstora potatisar och 6-8 köttbullar. Jag har ganska stora händer men kan inte täcka tre potatisar och 6-8 köttbullar med en hand
 
Hur högt får man stapla maten....:angel:?

Undrar jag med, iaf 1dm på höjden måste det ju iaf vara! 🤣 Har löjligt små barnhänder och får nog bara plats med en potatis och 3 köttbullar under handflatan 😱

Skämt och sido googlade och handflatemetoden är någon sorts bantningsmetod/hålla vikten metod

Enligt hålla vikten varianten så ska man äta
”Lagom portion för huvudmålen är en handflata av någon av proteinkällorna kött, fisk, fågel, ägg eller vegetariskt alternativ, två knytnävar av de mindre energitäta kolhydratkällorna och en knytnäve ris, pasta, potatis, bröd eller gryn.”
Är nog ungefär som jag äter faktiskt, ungefär 3 potatisar och 6-8 köttbullar dvs. Betydligt rimligare än att både protein och kolhydrater ska kunna täckas med handflatan.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 30
  • Artros hos ung hund
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp