Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
OT
Bara för detta var jag tvungen att googla och göra en snabbtest..
Jag är också överviktigt BMI på 25,1 jösses. Måste ner typ 12-18kg för att det ska stå normalviktigt. Jag har vägt det och då såg jag ruggigt sjuk ut.
Så ytterligare onödig information i tråden.
Helt enig i allt. Kan vi inte lämna uppgiften att ställa korrekta diagnoser till vården (om det nu skulle behövas) istället för att sitta här och hobbygissa?Men alltså, kom igen. Man måste få diskutera saker utan att trådar ska låsas för att det KAN vara olämpligt för de som läser? Det gäller ju isåfall alla möjliga trådar, nån kan bli triggad av vad som helst.
Plus igen en okänd person som stämplar mig som "uppenbart sjuk", känner ni inte mig så vet ni inte om det är så.
Det kan inte stämma, om du inte är måååånga meter lång?
Normalvikt är BMI 18/19-25. En tiondel är bara nåt kg.
Hörrni. BMI är framtaget av en matematiker för att användas på en grupp vita män. För typ 100 år sen också. Det är inget som ska användas på individnivå och då på kvinnor. Speciellt inte av gemene man.
Oh ja. Jag bara väntar på årets samtal från skolan. Och ni ligger barnet bara 1 kg över enligt bmi, men de lär väl ringa ändå. Visst barnet har lite mage, men hon ridet och jobbar i stallet 4 ggr/vecka och har typ dubbelt så mycket muskler som klasskompisarna som väger som fjädrar. Men deras föräldrar får inga samtal.Helt enig. Synd bara att ett gäng skolsköterskor inte tagit till sig det...
Bara med sin hand?Brukar man inte säga att en portion mat ska man kunna täcka med sin hand?
Nu äter jag ganska mycket grönsaker så det blir mer på tallriken. Men det är ändå inte "mycket och jag tuggar i mig det ganska snabbt. mat"
Och jag äter fem mackor om dagen under en arbetsdagSkulle jag äta fem mackor på en dag skulle jag få sjukt ont i magen. det är för att min kropp inte fungerar bra på mackor. Lunch/middag låter väl inte alls orimligt?
Alla är olika och alla mår bättre/sämre av olika mat. Jag äter typ "mindre bröd" och byter det mot ägg eller ett stycke ost. Min kropp fungerar bättre om den får mer fett och mindre kolhydrater. Andra äter väldigt lite fett och mycket kolhydrater och mår bra på det. En del äter 2 mål om dagen, andra äter sex mål om dagen. Inget är rätt eller fel.
Hörrni. BMI är framtaget av en matematiker för att användas på en grupp vita män. För typ 100 år sen också. Det är inget som ska användas på individnivå och då på kvinnor. Speciellt inte av gemene man.
Av vilken anledning anser du att man "bör" ?Förvisso sant men tycker ofta det argumentet används som en undanflykt för fetma. Om man nu inte använder BMI bör man använda något annat. Mäta midjemåttet exempelvis.
Ja?Bara med sin hand?
Var lite humor i mitt svar, för att visa på att folk äter olika och vad "normalt" är. Mig personligen så skulle det där ibland kunna stämma men antagligen oftast inteJa?
Fös ihop maten och se om din hand han täcka den. Det är en enkel men väldigt grov uppskattning av mängden mat som är en portion. Om man har svårt att bedöma det själv. Till det kommer sedan grönsaker och bröd.
För vuxna personer utan ansträngande kroppsarbete eller hårt träning så anses det väl vara en "normal mängd"?
Hur högt får man stapla maten....?Ja?
Fös ihop maten och se om din hand han täcka den. Det är en enkel men väldigt grov uppskattning av mängden mat som är en portion. Om man har svårt att bedöma det själv. Till det kommer sedan grönsaker och bröd.
För vuxna personer utan ansträngande kroppsarbete eller hårt träning så anses det väl vara en "normal mängd"?
Ja?
3 äggstora potatisar och 6-8 köttbullar är en normal måltid med lite sallad och sås tillHur stora händer ska man ha då? Matschema-mängdsexemplet som diskuterats här var tre äggstora potatisar och 6-8 köttbullar. Jag har ganska stora händer men kan inte täcka tre potatisar och 6-8 köttbullar med en hand
Hur högt får man stapla maten....?