Mat, matrelationer och behandling för diverse svårigheter relaterat till mat

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag skulle verkligen önska att folk här iblamd kunde tänka själva innan de svarar i trådar, och inte bara hänvisa till att de ”svarar på frågan”.
Det här är ju ett typexempel på en tråd där TS uppenbart är väldigt sjuk och tråden som kommer in förmodligen bara spär på sjukdomen. Om en tråd på något sätt handlar om ätstörning så behöver man vara lite mer försiktig i hur man svarar. Det är då direkt olämpligt att skriva om kalorier och bantning eller att säga något negativt om matscheman som läggs ut. Det spelar ingen roll att TS ber om åsikter, det är bara olämpligt. Lite gemensamt ansvar kan vi väl ta för att inte skapa stora problem för andra?

Och även om nu TS skulle kunna hantera alla (idiotiska) svar så kan man väl tänka på alla som har samma problem och tyst läser i tråden? Som kämpar varje minut med att följa behandlingsrekommendationer ochen sån här tråd kan förstöra allt arbete som har gjorts i behandlingen?
 
Jösses, alldeles för stora mängder säger jag som är 160 cm över havet.
Samma här! Och jag är 183 cm och stor i maten. Möjligtvis att jag äter större lunch/middagsportioner, främst med avseende på proteinet.
 
Förmiddagen OCH eftermiddagen. Inte för det egentligen spelar nån roll men.

Det är ju inte ett problem för alla såklart, men jag t.ex. har väldigt svårt för att vara den enda som äter nåt i ett sällskap på flera personer. Nu har jag jobbigheter socialt ändå, det kanske också spelar in förstås.


Nu utgår ju jag enbart ifrån de arbetsplatser där jag jobbat, men jo där har det varit vanligt att man äter något smått både för- och eftermiddag, som ramar in lunchen. Då utgår jag från jobb inom skolvärlden, i hemtjänsten, när jag jobbade med hästar, och de korta inpass jag gjort inom industrin.

En smörgås / apelsin / yogurt tillsammans med ditt förmiddagste/kaffe och samma sak på eftermiddagen kommer inte höja några ögonbryn. :)
 
Är så olika vad man äter, jag äter OFTA får annars svimningskänslor.

Kan se ut såhär
06 - vit macka med ostskiva (måste äta något som tas upp snabbt precis när jag går upp, annars svimmar jag)
07 - te, fil + musli
10 - 1 frukt
12 - vanlig mat i mängden 1 näve makaroner och 6 köttbullar och 1 näve grönsaker (fast äter alltså olika saker och inte alltid köttbullar och makaroner)
14-15 - 1 frukt
17 - middag i samma mängd som lunch
20 - grov brödskiva med ost och tomat

Ser alltså ungefär ut som schemat som postades tidigare i tråden.

Kort (en bit under 160cm) och normalviktig (BMI 20-21) med normal aktivitetsnivå. Ser ut som mycket mat och ofta men reglerar det med vad (obs inte hur mycket, äter mig alltid mätt men inte proppmätt) jag äter på framförallt lunch/middag och mest av allt mängden sötsaker utöver måltiderna 😅
Har ’varit’ ätstörd och är noga med att inte falla i de tankebanorna igen.
 
Fast jag kan garantera att matschemats som lades upp i tråden INTE ger 6000 kcal per dag eller ens hälften. Herregud. Ingen människa har ens så stort behov, du måste ha missräknat något enormt.
Det påstod jag inte heller och jo, jag är tillräckligt kunnig för att kunna räkna ut vilket behov jag hade då. Om du inte tror att någon människa kan ha ett så stort behov har du inte träffat många kroppsarbetare. Så ovanligt är det inte.
 
@tornblomma alltså snälla snälla du. Sitt inte och skriv att du är mullig eller överviktig. Du är väldigt, väldigt smal enligt de bilder du postar i bildtråden. Du måste ha en helt sjuk kroppsuppfattning.

Sen känns det ju inte kul för helt normalviktiga att du som är nästintill mager skriver om hur tjock du är... Vad är då jag liksom.
Fast varför tar du dig rätten att berätta för någon annan att denne måste ha en "helt sjuk kroppsuppfattning", enbart baserat på några bilder? Man kan trolla bort massor av kilon på bilder genom att klä sig på ett visst sätt och använda sig av ljus/redigering/filter.
 
Fast varför tar du dig rätten att berätta för någon annan att denne måste ha en "helt sjuk kroppsuppfattning", enbart baserat på några bilder? Man kan trolla bort massor av kilon på bilder genom att klä sig på ett visst sätt och använda sig av ljus/redigering/filter.
Håller med. Viktuppgång hamnar så olika på olika människor. En del får bröst, lår och rumpa. Jag får allt på mage och dubbelhaka. Det känns i alla fall så. 🤷 Det syns alltså väldigt fort på mig om jag går upp i vikt.
 
@tornblomma ska förresten inte behöva försvara sig. Säger hon att hon har övervikt, då får man väl helt enkelt lita på det. Hur mycket helkroppsbilder har hon lagt ut på slutet? Törnis är kanske en sån person som det inte syns i ansiktet på? Sen så är hon ju expert på kläder, så hon kan garantera klä sig på sånt sätt som döljer det hon inte vill visa.
 
Håller med. Viktuppgång hamnar så olika på olika människor. En del får bröst, lår och rumpa. Jag får allt på mage och dubbelhaka. Det känns i alla fall så. 🤷 Det syns alltså väldigt fort på mig om jag går upp i vikt.
Men ja, samma här! Och det behöver inte vara mycket heller innan det syns :cautious:
Jag har haft problem med min rygg i många år efter en ridolycka och när jag bär ett ryggskydd med korsettliknande inverkan under kläderna tror folk omedelbart att jag har gått ner i vikt. Skenet bedrar 😅
 
Frukost: kaffe och 1-2 frukter på morgonen, ibland en slatt välling som blir över från sonen. :D
Lunch: oftast ett ordenligt mål lagad mat.
Em mellis: frukt eller mackor.
Kvällsmat: ordentligt mål lagad mat
Innan läggdags: ett par mackor och te.
 
Jag har också funderat över vad som är "normalt" att äta. Jag har inga ätstörningar längre men tycker att den mängd mat som länkats till på matschemat (vilket är likt de i min närhet som försöker gå ner i vikt har fått av dietister) är mycket. Jag åt ungefär så + en stor chipspåse i veckan när jag jobbade i stall och behövde närmare 6000 kalorier/dag för att hålla vikten men nu varken kan eller bör jag äta sådana mängder.

Jag äter en smörgås med färskost och vatten till frukost. Det äter jag ungefär vid 9.
Vid lunch, ca 13, äter jag en totalt en näve kolhydrater och protein. Vanligtvis sallad till (tomat, gurka, sallad, majs och lite dressing) som motsvarar ungefär en-en och en halv näve.
Framåt 17-18 äter jag vanligtvis musli, soyghurt, kvarg och en skivad banan över. Jag har inte mätt mängden men det fyller en normal djup tallrik. Vissa dagar gör jag varma mackor i mackgrillen och äter då två (dubbla) varma mackor. Äter jag senare än så mår jag illa.

Enstaka gånger kan jag äta ett äpple någon gång under dagen.

Jag fikar sällan men har dagar när jag är extra trött då jag gärna äter några kakor eller liknande efter muslin, kroppens sätt att försöka få upp energinivån men efter att ha börjat med mct-olja har det behovet blivit mindre och som sagt, jag mår illa när jag äter senare än 17-18 så det är verkligen inget positivt för min del när det blir sådär att behovet av energi blir akut. Jag har diverse sjukdomar som jagar mig där trötthet är en central del så det beror inte på att jag behöver energi som i att jag behöver äta mer utan är kroppens sätt att försöka få igång hjärnan igen.

På det här går jag varken upp eller ner och jag snittar på 13000 steg/dag.

Äter jag pizza äter jag en halv pizza, mer orkar jag inte äta och sedan tar jag resten dagen efter. Jag äter inte mindre dagarna före/efter eller under dagen för att jag vet att jag ska äta pizza senare.

Jag ser mängden mat jag äter som helt normal för någon som inte kroppsarbetar. Jag räknar inte kalorier men har ändå koll på vad jag äter i stort.

Jag äter sällan chips eller godis, kanske 7-8 gånger på ett år eftersom det gör att jag mår illa.

Jämför man med det matschemat äter du alltså ungefär motsvarande frukost, lunch och kanske ett mellanmål, fast totalt och utspritt över hela dagen?
 
Jag skulle verkligen önska att folk här iblamd kunde tänka själva innan de svarar i trådar, och inte bara hänvisa till att de ”svarar på frågan”.
Det här är ju ett typexempel på en tråd där TS uppenbart är väldigt sjuk och tråden som kommer in förmodligen bara spär på sjukdomen. Om en tråd på något sätt handlar om ätstörning så behöver man vara lite mer försiktig i hur man svarar. Det är då direkt olämpligt att skriva om kalorier och bantning eller att säga något negativt om matscheman som läggs ut. Det spelar ingen roll att TS ber om åsikter, det är bara olämpligt. Lite gemensamt ansvar kan vi väl ta för att inte skapa stora problem för andra?

Och även om nu TS skulle kunna hantera alla (idiotiska) svar så kan man väl tänka på alla som har samma problem och tyst läser i tråden? Som kämpar varje minut med att följa behandlingsrekommendationer ochen sån här tråd kan förstöra allt arbete som har gjorts i behandlingen?

Jag förstår din tanke, men tycker det är lite obehagligt att du som inte känner mig (vad jag vet) mer än vad du kan läsa på ett forum stämplar mig som en som "uppenbart är väldigt sjuk" :crazy:
 
En typisk dag för mig

Finns det verkligen det? Jag känner inte till en enda som äter mackor på det viset och det blir massor av både kolhydrater och kalorier, jag tycker det är knepiga råd.

Ingen aning om @MiniLi svarade utifrån exakt det matschemat, eller mer utifrån upplägget men med andra motsvarande mellanmål (som inte är mackor)
 
Jag skulle verkligen önska att folk här iblamd kunde tänka själva innan de svarar i trådar, och inte bara hänvisa till att de ”svarar på frågan”.
Det här är ju ett typexempel på en tråd där TS uppenbart är väldigt sjuk och tråden som kommer in förmodligen bara spär på sjukdomen. Om en tråd på något sätt handlar om ätstörning så behöver man vara lite mer försiktig i hur man svarar. Det är då direkt olämpligt att skriva om kalorier och bantning eller att säga något negativt om matscheman som läggs ut. Det spelar ingen roll att TS ber om åsikter, det är bara olämpligt. Lite gemensamt ansvar kan vi väl ta för att inte skapa stora problem för andra?

Och även om nu TS skulle kunna hantera alla (idiotiska) svar så kan man väl tänka på alla som har samma problem och tyst läser i tråden? Som kämpar varje minut med att följa behandlingsrekommendationer ochen sån här tråd kan förstöra allt arbete som har gjorts i behandlingen?

Det här tycker jag är ett VÄLDIGT bra inlägg.
 
Fast varför tar du dig rätten att berätta för någon annan att denne måste ha en "helt sjuk kroppsuppfattning", enbart baserat på några bilder? Man kan trolla bort massor av kilon på bilder genom att klä sig på ett visst sätt och använda sig av ljus/redigering/filter.
Håller med, många säger att "kameran ljuger aldrig" men det är snarare tvärtom där tycker jag. En bra fotograf och en modell som kan posera, då kan man trolla bort många kg. Detsamma åt andra hållet om man vill det.
 
Jag skulle verkligen önska att folk här iblamd kunde tänka själva innan de svarar i trådar, och inte bara hänvisa till att de ”svarar på frågan”.
Det här är ju ett typexempel på en tråd där TS uppenbart är väldigt sjuk och tråden som kommer in förmodligen bara spär på sjukdomen. Om en tråd på något sätt handlar om ätstörning så behöver man vara lite mer försiktig i hur man svarar. Det är då direkt olämpligt att skriva om kalorier och bantning eller att säga något negativt om matscheman som läggs ut. Det spelar ingen roll att TS ber om åsikter, det är bara olämpligt. Lite gemensamt ansvar kan vi väl ta för att inte skapa stora problem för andra?

Och även om nu TS skulle kunna hantera alla (idiotiska) svar så kan man väl tänka på alla som har samma problem och tyst läser i tråden? Som kämpar varje minut med att följa behandlingsrekommendationer ochen sån här tråd kan förstöra allt arbete som har gjorts i behandlingen?
Tänkte precis skriva samma själv. Helt olämpligt att ens kommentera något om matschemat tycker jag. Tycker att tråden borde låsas då TS är uppenbart sjuk och läsningen inte kommer att leda till något gott. Plus diskussioner om vikt, BMI, fetma etc som kan trigga eller skada flera andra som läser.
 
Tänkte precis skriva samma själv. Helt olämpligt att ens kommentera något om matschemat tycker jag. Tycker att tråden borde låsas då TS är uppenbart sjuk och läsningen inte kommer att leda till något gott. Plus diskussioner om vikt, BMI, fetma etc som kan trigga eller skada flera andra som läser.

Men alltså, kom igen. Man måste få diskutera saker utan att trådar ska låsas för att det KAN vara olämpligt för de som läser? Det gäller ju isåfall alla möjliga trådar, nån kan bli triggad av vad som helst.

Plus igen en okänd person som stämplar mig som "uppenbart sjuk", känner ni inte mig så vet ni inte om det är så.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 30
  • Artros hos ung hund
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp