Jag har massa frågor om mat, relation till mat osv och även kring behandling för ätstörning/matrelaterad problematik, om nån har koll på sånt. Tänkte att det nog är enklast att bara göra en tråd och samla alla korkade frågor om det på ett och samma ställe
First off, hur är "normalt" att äta? Är det klassiska matschemat med frukost, mellis, lunch, mellis, middag, mellis "normalt"? Det låter som väldigt mycket mat?
Sen, har "normalpersonen" koll på kalorier och sånt eller äter hen bara på känsla?
En "vanlig" normalviktig person som står stilla i vikt, hur mycket koll har hen i genomsnitt på vad hen äter under en dag?
Sen frågor kring behandling, om det finns en ätstörningsenhet inom regionen, är det dit alla med matrelaterade problem ska vända sig då? Om det står att de tar emot patienter med anorexi, bulimi och ätstörning UNS, men ej hetsätning och/eller överviktsproblematik, innebär det att deras behandling gör att man går upp i vikt?
Hur vet man om man omfattas av deras "målgrupp" och om de vill ha med en att göra?
Har massa andra funderingar också men det här var vad jag kom på nu, så börjar iallafall så
Jag tycker det är väldigt olika hur mkt folk äter, när de gör det och vad.
Jag har varit anorektiker och vill aldrig hamna där igen. Så jag försöker vara väldigt noga med att inte följa såna känslor och tankar om de dyker upp. Vilket tack och lov knappt händer mer.
Jag blev erbjuden plats på ätstörningsklinik via psyk. Jag valde dock att gå i enskild terapi som både tog tag i annat och anorexin. Det funkade för mig.
En nära vän gick på Mando-kliniken(ätstörningsenhet) och fick då väga sin mat i början. Så denne inte åt för lite. De hade också terapi och samtal etc. Hon är frisk-skriven nu.
Jag kan vara lite dålig på att äta mellanmål etc fastän min hypotyreos och öht energi etc skulle må bättre av fler mindre mål än några få stora.
När jag jobbade heltid som tränare/ryttare och även sprang milen offroad flera ggr/v så åt jag kopiösa mängder och försökte ha med mellanmål etc. Ofta blev det väl bullar/fika etc på eftermiddag/tidig kväll för att orka lektioner på kvällen efter att ha ridit träningshästar/egna dagtid. Där hade man ju velat ha något med mer näring bland. Jag hade inte alltid superbra blodvärden på den tiden.
Nu med mer kontorssittande äter jag betydligt mindre.
Jag brukar nog äta 3 ggr/dag. Då är det fulla portioner och inte små mellanmål.
Jag borde äta oftare. Men jag är för dålig på att få till de rutinerna helt enkelt.
Frukost kan vara tex te, äggröra, fruktsallad eller te, äggröra, 2 mackor. Helger kan vi tex ha bacon, ägg, vita bönor i tomatsås, fruktsallad etc.
Lunch: något mål lagad mat.
Middag: lagad mat.
Ibland kan det också bli efterrätt av ngt slag eller några glas vin.
Vi gillar att äta och dricka gott och umgås gärna med varann och vänner/familj över mat/dricka.
Sambon kräver enorma mängder mat. Vi kan prata 3 stora tallrikar mat per mål eller kunna käka 2 pizzor etc. Han hinner inte direkt träna nu, men får ta i i jobbet en del vissa dagar.
Jag blir mätt efter max en sån tallrik. Jag är den av oss som har övervikt. Sjukt orättvist!
Jag har en massa skador i kroppen och mår inte bra om jag blir för tung.
Normalt är vi båda aktiva, både i jobb och på fritid och måste då äta mkt och ofta. Nu med mindre aktivitet får iaf jag begränsa mig ngt.
Jag tror att när man är ätstörd tror man att man mår bra av att läsa såna här trådar. Men egentligen så är man ju bara i de ätstörda tankarna som kretsar kring mat, kropp etc.
Som frisk från det så är jag väldigt känslig för när ätstörda börjar jämföra. Jag har vänner som håller på så och inte alls ser att det är osunt för dem att lägga så mkt tid på vad andra gör och tycker.
Iom att vi ju är så olika och att många inte riktigt har kunskap om vad som är sund kost eller sunt förhållningssätt till sin kropp så ska man nog vara noga med att lyssna på de som arbetar med sånt här och inte så mkt vad främlingar på nätet säger.
Den info du får här kan ju lika gärna vara från 20 anorektiker om det är så att du själv inte riktigt kan avgöra vad som är rimligt eller ej. Det vet jag att de var väldigt noga med att prata med min kompis om på hennes behandling.
Bra mellanmål tycker jag keso, kvarg, nötter etc.
Jag minns en gång då jag och en vän var på hästjobb ute i ingenstans. Det tillkom hästar som skulle tränas och vi hade inte planerat för att vara där så länge och då inte för massäck. Vi hittade en brus-c-vitamin med lite socker i som vi delade på för att orka hela dagen. INTE något jag vill upprepa och har nu därför planterat ut måltidsersättnings-barer i våra bilar.
Sambo kan ju också råka ut för samma. Så han är också glad att de finns i bilarna.
Det är ju inte optimalt. Men man får iaf lite näring.