Mat i transporten

S

speedy

Brukar ni använda hönät? Hösegel? Andra grejer? Eller föredrar ni att inte ge hästen mat under resa? Min pålle blir snabbt rastlös vid transportering (åker nu m schettiskompis vilket har viss lugnande effekt) och detta vill jag få ett stopp på. Någon som har bra tips att ge? Vi åk-tränar 1-2 ggr i veckan - turer på 20-30 minuter och det går hyfsat bra, men man är ju nervös för att åka längre och på stora vägar om något skulle hända.

Sv: Mat i transporten

Jag ger inte hö i transporten eftersom jag hittills bara åkt kortare turer med han (upp till ca 30 min)
Mest pga att jag har hört att det försämrar luften så oerhört i transporten med alla partiklar. Har en lugn häst som inte brukar göra något väsen av sig i transporten ändå.

Tips på vad man kan göra är väl egentligen bara att öva. Eftersom ni åker 1-2 ggr i veckan så kör ni ju h*n ganska ofta redan.

Vad gör hästen när den blir nervös? Har det hänt något någongång när ni kört hästen?

Våra får ej hö i transporten inte om resan är längre än 5 timmar och så långt har vi aldrig åkt med dom.

Alltid mat i transporten men ALDRIG hö. Måste jag ge HÖ så stannar jag, öppnar upp och låter d eäta och tar sen bort höet. Hösilage åker de dock alltid med. Jag ger det i IKEA-kasse fastsatt framför bommen, hemmagjort minihösegel typ. Gillar inte hönät då det är svårt att fästa dem så de hänger bra både fulla, halvfulla och tomma.

Vi brukar ha hö/hösilage i hönät som hängs upp högt och ordentligt.
Sedan brukar vi stanna ofta för att se till att nätet inte blir tomt och börjar hänga.
Passageraren får vända sig och titta i fönstret på transporten då o då. man ser väldigt bra vad hästen gör när man tittar bakåt eftersom transporten vi lånar har ett stort o bra fönster och vi håller alltid fönstret rent just av den anledningen.

Mina hästar får hösilage i transporten och jag använder helst hösegel. Jag tycker att de håller sig lugnare i transporten om de har lite att sysselsätta sig med.

Ger bara hö om vi ska åka jätte långt, eller om det är en häst som inte gärna åker ensam. är rädd för foderstrupsförstoppning o likn, men jag kanske bara är nojig. Har använt hönät, men har börjat med ikea-påse, mkt bättre och säkrare!

Aldrig mat under transport. Det är få transporter som har så pass god ventilation och kan ventilera ut alla dammpartiklar från grovvfodret som faktiskt blir. Fattar inte varför en häst måste äta under transport ?!...Är den mer hungrig just då ;)

Den får mera att göra, vissa bökar rejält om de inte får mat.
Som att ge småungar lite godis under en lång och tråkig bilresa, då går allt genast mycket fortare.

När jag far c:a 30 min så får han bara lite när han kommer in i krubban. Jag tar dock inte ut krubban utan den får vara där inne. Vill inte att han ska känna att han måste slänga i sig maten.

Far jag längre så får han lite mer morötter samt antingen blött hö eller ensilage. Han tycker faktiskt bättre om höt/ensilaget än krafftfodret. Det är oftast nästan slut när vi kommer fram medans morötterna ligger kvar :D

Jag ger mitt hö/ensilage i en mjuk tunna, som jag sätter fast längst fram. Om hästen skulle slå in hoven i den så ger den efter så han kan inte fastna i den. Det är som en IKEAkasse fast med lite stöd...

Det där tror jag är hur dom vänjer sig. Hellre bökig häst än en dammalergiker...

Jo, fast köper man en häst som är några år och redan har vanor med sig från tidigare ägare så är det inte alltid så lätt att ändra på hästen.
Jag vet ett fall där hästen varit med om en lite incident med transport och efter det höll han sig lugnast då han fick nåt att knapra på under resan.

Jag tror ju knappast hästen går och blir dammallergisk på kuppen bara för att den får lite hö i transporten när den åker nånstans då och då. Då ska du nog först transportera den ganska ofta med en massa hö.

Det här med mat i transporten och även transportkrångel handlar nog ändå främst om hobbyhästar som inte åker speciellt ofta och därmed inte är lika vana som en tävlingshäst som tävlar och tränar borta riktigt ofta.

Sen vet du nog inte hur det är att ha en riktigt bökig häst om du säger att du hellre har en sådan.
Jag har bekanta med riktiga skräckexempel att försöka transportera.

Senast ändrad av en moderator:

Nä, men jag anser många överdramatiserar just transporten. en del verkar inte veta ens varför dom hänger dit ett hönät. Många hästar funkar alldeles utmärkt utan en massa mat under resan, saken är den att väldigt få verkat testat. Ibland verkar det som att: hönät + transport är ett måste. Kanske en del har ett syfte, men alltför ofta får då jag höra at: den kanske blir hungrig ?! :confused:

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 181
Senast: Juli0a
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 164
  • Artikel Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
7 484
Senast: Calmiche
·
Mat Jag ska på en ganska lång resa mellan Sundsvall coh Göteborg. I Hallsberg har jag ett stopp på ca 50 minuter innan nästa tåg går. Finns...
Svar
4
· Visningar
1 548
Senast: nickan1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama