Mat före eller efter ridning?

C

Canoó

Vet inte om den här tråden läggs på rätt ställe nu men annars får någon flytta den.

Jag ger min häst mat efter att jag har motionerat honom. Att jag ger mat efter motionering är för att alla andra i stallet ger efter de har motionerat. Men på senaste tiden har jag funderat på om det verkligen är rätt.....

Borde man inte ge maten innan motionering? Hästen behöver ju energi för att orka.
Hinner han ta åt sig av energin?

Hur gör ni? Mat före eller efter och vad har ni för motivering till varför ni gör just så?

Sv: Mat före eller efter ridning?

Jag gör olika nästan varje gång. Ibland ger jag innan och ibland efter.

Jag tror det är sak samma ifall hästen får äta innan eller efter ridturen för jag tror inte att hästen hinner ta upp särskilt mycket energi på den korta tiden, hästen har (ifall jag kommer ihåg rätt ;) ) lång tarm och då borde det ta lång tid för hästen att ta upp energin.

Ska du ge hästen energi innan ridturen så är det betfor du ska ge. Det mesta annan mat tar som föregående talare säger, för lång tid.

Däremot kan det vara andra fördelar med att ge mat innan man rider. Vissa hästar jobbar inget bra om dom är hungriga, utan blir griniga och ovilliga. Jag tycker personligen också att heta hästar blir något dämpade om dom får äta en skvätt innan. Dock är det ju ingen bra ide att låta dom stå och själpa i sig hur mycket som helst och så ut och rida direkt. Man brukar ju säga att dom ska vara färdigätna en timme innan, dock vet jag inte hur mycket forskning det har gjort på det där... Jag brukar tycka det är lagom att stoppa in hästen i boxen och låta den äta lite, sen ta ut den i gången, göra iodning och så skritta fram länge. Då har det gått en timme ungefär innan jag börjar röra på den ordetligt.

Jag låter alltid min få äta hö innan ridning, men väntar till efteråt med kraftfodret (om jag inte kommer till stallet efter att de redan fått kraftfoder, förstås...). Tycker mig ha noterat att tar jag in honom från hagen på eftermiddagen och han inte fått något att äta sedan lunchhöt, så går han sämre under träningen, och vill bara hem och äta...

Beträffande att hästen "skall" ha ätit färdigt en timma innan ridningen, så gäller det egentligen bara större mängder kraftfoder. Grovfoder är OK att ge när som helst - det är ju hästarna gjorda för att kunna äte hela tiden!

Min häst får (liksom resten av stallet) sin mat på bestämda tider och det är inget jag ändrar på inför ev ridpass (han får inga stora mängder kraftfoder), förutom om det slumpar sig så att jag gör i ordning honom vid planerad fodring, då ber jag de som fodrar den dagen (om det inte är jag) att lägga hans mat utanför boxen och så får han den efter ridpasset.

Han får dock alltid lite hösilage i boxen när han tas in från hagen, som han hinner äta när jag borstar, för att inte vara jättehungrig under arbetet, men det rör sig ju inte om någon energi han hinner ta upp.

Jag ger alltid hösilage innan ridningen så att han är lagom mätt och glad. Sen får han även en liten, liten kraftfodergiva bara för att han är van att få det när han kommer in (typ 1 dl kraft + 2 dl betfor och lite morötter el dyl). Men man ska vara försiktig med kraftfodergivor innan ansträngning. Känsliga hästar kan få korsförlamningssyndrom. Så jag ger aldrig någon mängd att tala om förrän efter ridning.

Då kanske det är lika bra att fortsätta ge middagen innan ridning. Vi har ingen spec middagsfodring i stallet, man ger sin egen häst middag när man är där.

Eller kanske dela upp maten åt honom 2 dl havre innan ridning och 2 dl efter. Kan det vara klokt?

Det är bättre att ge en liten tuss hö som den äter upp på max 10 min innan ridning än kraftfodret. Eftersom precis som på människor så rör sig tarmarna "fortare" under ridning och risken är att de skiter ut en del av näringen. Då är det bättre att den får kraftfodret efter ridning och har lång tid på sig att smälta maten. Att höet försvinner snabbt från magen gör inget.

Min häst får det mesta hö innan ridtur, hur mycket beroende på hur nära inpå lunchen det blir. Men att rida henne när hon är allt för hungrig är bara tråkigt. Lika bra att lämna henne 30min och låta henne käka upp :)

Får han bara 4 dl havre då? I så fall skulle jag ge hela den lilla mängden efter ridningen i och med att det är så pyttelite. Vill du ge något i krubban innan ridningen så kan du ju ge morötter, äpplen, knäckebröd eller dyl.

Om de däremot inte får någon lunchmat så skulle jag se till att den hann äta lite hö innan ridning. Om det är långt sedan frukost så är den nog säkert hungrig. Men jag skulle max ge hälften av mängden så att den sedan har kvar att äta efter ridningen.

4 dl havre är vad han får nu efter ridning.
Sen är det olika från dag till dag om han hunnit äta lunch hö innan han rids. Jobbar skift så det är svårt att komma till stallet samma tid varje dag.

Har inte så mycket mat att variera med vid middagen eftersom herren bara äter havre och hö plus lite mineraler och sojamjöl.

Om jag ska rida honom direkt efter att han ätit lunch är han mesta dels seg och tråkig. Det är inte den farten jag vill ha på honom.

Okej, så då var det bara kraftfodret du funderade över då?

Men som skrevs innan så hinner de ändå inte tillgodogöra sig någon energi på så kort tid så du får tyvärr inte mer energi genom att ge innan ridningen.

Men då har du ett väldigt bra hö då med andra ord? Och uträknade foderstat? För annars skulle ju betfor kunna ge lite mer energi som kanske kan ge lite mer energi till pållen om det nu var därför som du funderar på om att ge kraftfodret innan. Men det går kanske inte ihop med foderstaten?

Jag fodrar med betfor, salt och mineraler efter ridning. Om de snart fodringsdags så kan han få en liten tuss hö innan ridningen bara för att inte vara hungrig.

Betforen får han efteråt mestadels som en lite belöning. De är knappt 2 dl så de blir inte något spec. energitillskott.

När jag var ung fick jag lära mig att man inte skulle rida när hästen precis hade ätit, att hästen skulle typ få håll..

Men nuförtiden så rider jag när det passar. Han får mat på bestämda tider så det kan variera beroende på vad klockan är när jag är i stallet..

jag måste ge min häst mat innan jag rider, annars blir hon surpuppa och vill inte jobba. matvrak:D

ja, vi har ett jättebra hö. Foderstaten är uträknad så allt är som det ska på matfronten.

Så egentligen så är det lika bra att köra på som vanligt med maten. Ev bara ge lite hö innan. Vill inte göra om foderstaten då den funkar bra.

ja det fick jag oxå lära mig, och att hästen skulle vila i en timme eller så innan den tränas... men det stämmer inte då? :confused:

jag ger frukost, eftermiddag, ridning frammåt kvällen och sen kvällsmat (om han ska stå inne under natten brukar jag ibland dela upp kvälssmaten oxå)

Min häst har alltid kvar lite hö som han går och småplockar med. Sen brukar jag ge betfor ca 45 min innan dressyrträning för att han ska orka. Middag får han efter ridningen, brukar dock vänta lite innan jag ger.

jag har inte hört något om det bra eller dåligt att ge mat före ridning eller efter ridning.

Han jobbas inte allt för hårt nu så betfor är inget allternativ än så länge. Märker jag att han blir seg sen när pressen ökar så lär jag ju ta mig en titt på fodret ännu en gång. Foderstater blir man aldrig klok på.

ja det fick jag oxå lära mig, och att hästen skulle vila i en timme eller så innan den tränas... men det stämmer inte då? :confused:

Jo, det stämmer men det gäller kraftfodret. Grovfoder kan man ge även tätt inpå ansträngning (men med risk då för att de finns de som blir lite slöa och dästa om de är proppmätta). Men kraftfoder kan ge mjölksyreansamlingar om det ges för nära inpå ansträngning, dvs korsförlamningssyndrom så det ska man aldrig ge i större mängder nära inpå ett ridpass.

Liknande trådar

Ridning Hej! Lite smått så tänkte jag börja med att berätta att jag har ridit i tre år, där jag började min resa på ett ridgymnasium. (...
Svar
5
· Visningar
773
Senast: Squie
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
722
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 272
Senast: Juli0a
·
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
416
Senast: cowgirl81
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Hundrelation
  • Oseriös avel 2023