Mat före eller efter ridning?

Sv: Mat före eller efter ridning?

*KL*

Man ska inte ge kraftfoder inom 2 timmar innan ett ridpass. (4 timmar om det är hård ansträngning, som typ tävling, löp, etc.) Både på grund av korsförlamningsrisken och för att fodret skvalpar omkring i magsäcken och kan orsaka frätskador på magslemhinnan, om jag inte är helt felinformerad. Grovfoder kan man däremot ge närsomhelst, ju oftare desto bättre. En häst som får en regelbunden grovfodergiva (ca 4 timmar mellan fodringarna eller fri tillgång) blir inte hungrig och grinig.

En häst som får en regelbunden grovfodergiva (ca 4 timmar mellan fodringarna eller fri tillgång) blir inte hungrig och grinig.

:bow:

Blir förfärad över hur många som skrivit att deras hästar blir sura för att de är hungriga och inte vill jobba. Antingen går det PÅ TOK för lång tid mellan fodringstillfällena eller så är hästen bara van vid att få mat innan (har ingen med hunger att göra utan vana).

Min fodras på bestämda tider och rid däremellan. Jag går inte ut i stallen 16.30 och förbereder ett längre pass, han ska ju äta 17 - jag går ut tidigare. De dagar jag inte kommer ut tidigare (tex om jag kommer hem dum tid från studieorten) så planerar jag ju arbetet därefter eller rider efter 17-målet.

De äter 1 h på lunchen, lite längre på frukosten (sen ville de gå ut) och 1,5 h på middagen (17). Efter det borstar jag och pysslar i ca 30-40 min innan jag sitter upp och rider i väg och passet inleds alltid med minst 10 min skritt på lång tygel.

Kraftfodret tar (för min häst) ca 10-15 min att äta upp, alltså börjar jag anstränga honom (syftar på trava igång) tidigast 90 min efter att han ätit upp. Helt okej tycker jag. Spec med tanke på de minimala mängder kraftfoder han äter.

Rids han innan fodring (dvs tas ur hagen där de inte har tillgång till grovfoder men väl MASSOR att pilla i året runt iom skog och fodringstillfällena har max 4 h mellanrum) så får han alltid gå in i boxen där han alltid får 1 hg havre. Men det är bara för att alltid få något när de kommer in.

Min häst äter på bestämda tider.
om jag skulle komma mitt i lunchen eller vid insläppet när middags maten serveras och han har börjat äta låter jag honom äta upp./Arabizar

:bow:

Kraftfodret tar (för min häst) ca 10-15 min att äta upp, alltså börjar jag anstränga honom (syftar på trava igång) tidigast 90 min efter att han ätit upp. Helt okej tycker jag. Spec med tanke på de minimala mängder kraftfoder han äter.

Minimala mängder som tar 10-15 min att äta upp? Jag tycker det låter som mycket mat. Eller äter hästen väldigt sakta?

Det tar max 3 minuter för min att äta upp sin mat, 4 dl havre varje mål.

hehe jag lovar dig, det finns det ;)

i vårt stall hade vi matvraket nr 1: 2min
och den segaste som ska slurpra och vältugga allt i godan ro och dricka lite och slicka lite på saltstenen mellanåt :D (om båda fick lika stor mägnd)

sen så får vi ju inte glömma bort dom hästarna som silar bort det äckligaste

Jag kan hålla med om att det låter som lång tid, men samtidigt tar det nog 10 minuter för min häst att äta sin kraftfodergiva. Iof är det inga minimala mängder, men ändå. Det beror ju på om man har en häst som vräker i sig eller om man har en som tar det lite lugnt. Min äter rätt lugnt, tittar sig lite omkring, slickar på saltstenen osv. Därför tar det lite tid. När han kom till mig vräkte han i sig allt på bara nån minut, vet inte varför han har ändrat sig men..

de får på bestämda tider (inte jag som ger) så de beror ju på när ja e där,men oftast efter mateen.

Hästarna på ridskolan där jag rider får kraft 07.30 , 12.00 och 16.30-17.00 . Har den enorma turen att rida 17.00 så hästarna har i princip precis käkat färdigt när vi ska börja tränsa.. Ibland har de fodrat precis när vi gått ut, märker dock ingen skillnad på om de precis ätit eller inte.

Minimala mängder som tar 10-15 min att äta upp? Jag tycker det låter som mycket mat. Eller äter hästen väldigt sakta?

Det tar max 3 minuter för min att äta upp sin mat, 4 dl havre varje mål.

Mammas äter lungt och sakta och äter ofta hö under tiden. Min slabbar så mycket så han får leta i halva boxen ;)

Förmodligen för att han lugnat ner sig och blivit mer harmonisk. Det är en väldigt fin komplimang till dig ;)

Exakt :) Mammas är född hos grannen och uppväxt hos oss med samma rutiner i 18 år. Hon har alltid ätit lugnt men hon är oxå väldigt kräsen och har aldrig varit typen som slänger sig över maten.

Min unghäst kom som 2,5-åring och är inte stressad för fem öre när han äter men han är väldigt glad över maten han får om man säger så. Väldigt mycket "ponny" (är ponnyras) på den punkten att han vill in och äta direkt när man fodrar. När han väl äter har han en rätt mystisk stil, ni skulle se honom :D

Jag har sett hästar med korsförlamning...

Därför lägger jag in hö och ger halv kraftfoder om jag ska åka iväg och träna när jag tar in Tima. Då hinner hon smälta kraftfodret tills jag borstat, packat, lindat o lastat. Det tar väl en - en o en halv timme innan vi är på plats för träning. När vi sen kommer hem, pysslar jag av henne, byter täcken, lindar vid behov och när hon är lugn o sval får hon resten av kraftfodret.

Annars lägger jag in hö och ger hel kraftfoder om vi bara ska lufsa eller ta ett lätt dressyrpass hemikring. Sen tar jag in Tima och går antingen upp till farmor o farfar o fikar en stund, eller också sätter jag mig i sadelkammaren med medhavd matsäck, senaste ridsport eller nån trevlig faktabok. Uppvärmd sadelkammare är rätt skönt, så en timme går bra med fika, pyssel o annat. Sen är det bara att borsta häst o klä på sig för en underbar ridtur i tre plusgrader och spöregn. *Längtar...* Hmm...

Jag gör som många andra oxå gör.
Ger lite hö att tugga på medan jag gör iordning innan ridturen och så får hon kraftfodret efter ridningen.

Min häst är = matvrak. Allt ska i fort. Han har blivit mycket bättre under den tid jag har haft honom. Inte lika stressad vid utfodring och mer lugnt ätande.

Nu kan han till och med ta en kik ut i stallet fast det finns hö i boxen =)

kl

Nu har jag ingen häst men jag skulle fodrat efter ridningen. Det är väl (?) samma sak som för människor.. att när hästen jobbar bryts musklerna ner och då behöver den äta efteråt för att få ut näringen och bygga upp musklerna igen och på så vis stärka musklerna mer.

Om hästen hade gått länge utan mat av någon anledning skulle den fått lite extra hö innan bara..

Liknande trådar

Ridning Hej! Lite smått så tänkte jag börja med att berätta att jag har ridit i tre år, där jag började min resa på ett ridgymnasium. (...
Svar
5
· Visningar
773
Senast: Squie
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
722
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 272
Senast: Juli0a
·
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
416
Senast: cowgirl81
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka