Sv: Master hästar...
Jag hade en Mastervallack på foder i drygt ett år.
Temperament?
- Jättetrevlig häst som var hur snäll som helst att ha och göra med. Inga sura miner någonsin i boxen, inte ens när sadelgjorden drogs åt. Väldigt tillgiven och gosig. Han har dock temperament, men var väldigt väluppfostrad. Han testade ibland med små, små saker om gränserna fortfarande var på samma ställe som innan och man fick vara tydlig i sin kommunikation.
Ridbarhet?
- Rätt god ridbarhet, han hade dock humör och tyckte han att han tog i tillräckligt och man ville ha lite till och petade på så sparkade han bakut som hette duga. Han hade relativt lätt för samling och lite jobbigare att länga. Jag kunde sätta upp vem som helst på honom och sålänge man inte ställde några krav var han helt okomplicerad. En 9-årig tjej utan speciellt mycket ridvana kunde rida ut på honom när hennes mamma red sin häst.
Storlek/modell?
- Han var liten, bara 156. Dock gav han intryck av att vara större under ryttare. De gånger vi lyckades bli placerade på tävling var domaren nästan alltid förvånad över att han var så liten. Han var rätt kompakt och proportionerligt byggd.
Steg?
- Han har ingen direkt gång att prata om så, men alla gångarter var väldigt taktfasta och trevliga.
Sammanfattat var han en väldigt trevlig liten häst som funkade jättebra i skogen och att tävla låga klasser i dressyr på. Mer än så ville han inte. Han hoppar gärna och hyfsat bra på höjder runt metern med nya ägaren och trivs bra med det. En riktigt bra allroundhäst helt enkelt. Han litar extremt mycket på den som sitter i sadeln eller hanterar honom och det var härligt att få uppleva den fina tilliten.
Jag lägger in en liten bildbomb på honom