Master hästar...

fiarosen

Trådstartare
Vet inte om tråden ligger rätt nu men, men...

Ni som har Master avkommor, hur är dom enligt er.
Temperament?
Ridbarhet?
Storlek/modell?
Steg?

Ja allt ni kan komma på!

Väg gärna för och nackdelar mot varandra.
Ett plus är om ni har bild på er Masterhäst :)

Sv: Master hästar...

hade ett sto i stallet förut som är efter master-jumper-exellens. hon är 1,60 och väldigt snäll, men sur och jä-lig när hon stod i boxen. så fort du öppnade så vart öronen framåt igen och sparkarna i väggen upphörde. hon hade inte gjort så mycket när hon stod i mitt stall men efter kompisen köpte henne så har hon tävlat både dressyr och hopp. hon ska tydligen vara väldigt duktig på båda, har inte tävlat så högt upp i klasserna vad jag vet.

Ok tack, det där med sur i boxen stämmer lite på min.
Står man utanför och tittar på honom så är öronen platt bakåt och han hugger i luften men så fort manöppnar dörren så har man världens charmtroll:)

Hej! Vi har ett Master-Alladin Z-Utrillo sto. Hon har ett väldigt milt temperament. Skulle aldrig få för sig att sparka och hugga efter en förutom när sadelgjorden dras åt.

Hon är ca 160 hög och har fått hoppdiplom. Rör sig "långsamt"/trevligt med bra flyt. Jag har bara lite dåliga bilder men lägger de här.

Jag tror hon är en ganska typisk master-häst.

Hon är ganska feg men ändå vill göra sitt bästa. Spänstig, ngt lågsälld men med bra kropp. Jag tycker hennes ridbarhet är bra. Beroende på hur man tolkar ridbarhet. Men en i princip nybörjare kan rida henne i skritt och trav.Samt att hon kan vara väldigt fin för den mer träningsinriktade.
IMG_0378.jpg
IMG_0310.jpg

Jag hade en Mastervallack på foder i drygt ett år.
Temperament?
- Jättetrevlig häst som var hur snäll som helst att ha och göra med. Inga sura miner någonsin i boxen, inte ens när sadelgjorden drogs åt. Väldigt tillgiven och gosig. Han har dock temperament, men var väldigt väluppfostrad. Han testade ibland med små, små saker om gränserna fortfarande var på samma ställe som innan och man fick vara tydlig i sin kommunikation.

Ridbarhet?
- Rätt god ridbarhet, han hade dock humör och tyckte han att han tog i tillräckligt och man ville ha lite till och petade på så sparkade han bakut som hette duga. Han hade relativt lätt för samling och lite jobbigare att länga. Jag kunde sätta upp vem som helst på honom och sålänge man inte ställde några krav var han helt okomplicerad. En 9-årig tjej utan speciellt mycket ridvana kunde rida ut på honom när hennes mamma red sin häst.

Storlek/modell?
- Han var liten, bara 156. Dock gav han intryck av att vara större under ryttare. De gånger vi lyckades bli placerade på tävling var domaren nästan alltid förvånad över att han var så liten. Han var rätt kompakt och proportionerligt byggd.

Steg?
- Han har ingen direkt gång att prata om så, men alla gångarter var väldigt taktfasta och trevliga.

Sammanfattat var han en väldigt trevlig liten häst som funkade jättebra i skogen och att tävla låga klasser i dressyr på. Mer än så ville han inte. Han hoppar gärna och hyfsat bra på höjder runt metern med nya ägaren och trivs bra med det. En riktigt bra allroundhäst helt enkelt. Han litar extremt mycket på den som sitter i sadeln eller hanterar honom och det var härligt att få uppleva den fina tilliten.

Jag lägger in en liten bildbomb på honom :D
100_2187.jpg

100_2126.jpg

100_2125.jpg

100_2193.jpg

Jag har hört att det är väldigt vanligt bland Master hästar att dom rör sig långsamt, speciellt då i bakkärran.

Spännande att höra vilka olika erfarenheter folk har.

Min är också otroligt snäll i alla lägen, men är dock lite större 177 och med en låång kropp att jobba med. Mycket steg och schwung när han kommer till arbete. Hoppar tyvärr som en kratta.

Kul! hoppas fler berättar om sina hästar!

Jag har ju fått förmånen att ta ett föl på ett Mastersto och har då också ridit stoet en hel del.

Hon har ett bra temprament men kan reagerat stressat på saker hon inte förstår (ex.vis inga problem med att möta bilar men kan reagera starkt på en motorsåg som hon hör men inte ser).

Hon har en mycket bra ridbarhet, är intelligent och lättlärd samt väldigt väl tempererad, d.v.s. bra driv och tryck utan att vara het eller på tårna.

1.65-1.66 stor

Rör sig väldigt mjukt (har långa kotor) och har 3 mkt bra gångarter. Kan ha tendens att tänka uppåt och hamna i sväv eller med överexpressiva framben på bekostnad av baken. Med rätt ridning är det dock inget problem. En riktigt fin häst helt enkelt!

Min Masterhäst har 3 bra grundgångarter och är väldigt samarbetsvillig. Han var hopphäst när jag köpte honom och han är en riktig klippa i hoppningen. Hoppar det jag styr på, inget tittig och hoppar med bra teknik. Han är väldigt cool till sin natur. Är lite sävlig att gå med till och från hagen. Kan dock stressa upp sig när han inte förstår riktigt och då blir han riktigt flippad, kan inte trava utan får någon töltliknande gångart t ex. Jättemysig och go men kan bli sur och stödda upp sig i boxen om man inte gör som han vill (klia på honom hela tiden) eller när han har betfor där. Han är dock bara 6 nu och har gått på lösdrift i 1½ år innan jag köpte honom. Han blir bättre och bättre. Jag är jättenöjd med min Master-häst. Han har lätt för samling och ökningar, det verkar som om det mesta finns i honom helt naturligt och han bara improviserar fram det. Han är 1,67.

Liknande trådar

R
Avel Hoppas att jag stavade rätt nu! Men jag hörde nånting på radio för nån dag sen och dom pratade lite om Camargue hästar. Och jag hade...
Svar
14
· Visningar
1 657
Senast: Raderad medlem 149524
·
R
Gnägg Jag vet inte om jag valde rätt ämne nu. Och ursäkta om det är en dum fråga! Men jag undrar hur man gör ifall man bara har två hästar på...
2 3
Svar
46
· Visningar
4 426
Senast: Raderad medlem 149524
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 920
Senast: mamman
·
Relationer Jag och pojkvännen har börjat prata om att flytta ihop, det i sig är inget stort eller konstigt. Men vi bor 18mil ifrån varandra och med...
Svar
0
· Visningar
677
Senast: Myzan87
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka