Måste man rida/köra in??

Lycanthrope

Trådstartare
Jag har ju en shettis som blir 3 i år. Inkörning är påbörjad men hon växte ur selen och jag vill att hon ska ha en ordentlig för att börja köra, och det har helt enkelt inte funnits ekonomi till det. Likaså en vagn.

Hon har dragit pulka i vinter och tömkörts men inte mycket mer än så.

Jag har haft en väldigt jobbig period i mitt liv och har inte haft ork att ta tag i saker nu i vinter. Har vaknat till liv lite igen och nu promeneras hon 3-4 ggr i veckan och pysslas med nästan varje dag.

Folk pikar hela tiden på att hon måste köras in och ditt och datt, om jag verkligen borde ha kvar henne osv. Jag blir väldigt sårad av detta :(

Är det verkligen så synd om henne?

Sv: Måste man rida/köra in??

En häst mår inte dåligt av att vara häst ;)

Så länge hon får mat i lagom mängd och inte blir överviktig pga. brist på motion. Och självklart bra skötsel i övrigt, men det tycker jag det låter som att hon får. :) Promenaderna är ju motion de också, så jag tycker inte att du behöver lyssna på vad de andra säger. Du avgör själv vad du vill använda din häst till :)

Hon går ju på lösdrift med ett gäng kompisar, så bra har hon det allt.

Och hon ska ju köras in när jag har råd med ordentlig sele och vagn.

Hon ger ju mig glädje och är värd vartenda öre, även om vi inte är ute och kör.

Ja men då så :)

Jag skulle inte tycka att det var fel även om du inte hade tänkt köra in henne. Ridning/körning är ju främst för våran (människornas) skull. Hästarna mår lika bra ändå så länge de får alla sina behov tillgodosedda :)

Det är klart att hon inte mår dåligt. Hästar är ju trots allt inte skapta från början bara för att ridas köras av oss. Sen är det ju viktigt att hon har tillräckligt stor hage och så, så att hon kan aktivera sig ändå och inte bara får stå och ha tråkigt.

Däremot är det ju en stor nackdel att hon inte gjort nåt om du nån gång måste sälja henne.

Det där tyckte jag var bra: "En häst mår inte dåligt av att vara häst". Det kan du svara nästa gång någon pikar dig. :)

KL
Klart att din ponny inte mår dåligt!
Om du inte har råd med vagn etc. men ändå vill träna någonting kan du alltid trickträna. Alltid roligt, bara fantasin som sätter gränser :banana:

Sen är det ju viktigt att hon har tillräckligt stor hage och så, så att hon kan aktivera sig ändå och inte bara får stå och ha tråkigt.
Det har hon men jag är ju även ute och går med henne flera gånger i veckan. Enda skillnad är att ingen sitter på eller åker bakom liksom.

Jag har så svårt för att säga ifrån bara, men ska försöka göra det. Det är ju faktiskt min ensak vad jag gör med mina hästar.

Din häst-Ditt beslut!

Vad andra tycker eller inte tycker ang din hästhantering har de inte med att göra så länge som din ponny inte far illa av den. Att gå i hage med kompisar, få bra foder och regelbunden social kontakt/aktivering (oavsett om det är promenader vid hand, kör/rid-turer eller bara en kelstund) av sin människa mår ingen häst dåligt av.

Stå på dig bara! :banana:

Jag måste säga att jag tycker det låter så härligt det ni allihop här inne svarar. Jag har alltid så dåligt samvete om jag hoppar över motion med mina hästar någon dag. Fast jag vet att jag egentligen inte behöver ha det. Jag kör men tar också promenader och ofta har det blivit så att de bara går i hagen och har det bra egentligen. Självfallet får de borstning och lite kel, bra mat och social kontakt. Skönt att höra att det inte bara är jag som har tankar att hästar har det bra av att bara får vara ;)
Till TS, är det inte så att huvudsaken är att vi tar hand om våra hästar på bästa sätt och sen att de trivs med det de har och mår bra.

Jag håller med flera här, din häst - ditt beslut, sålänge den mår bra.

(Lite 'off topic')
Hästar mår bra av att vara hästar, dessvärre brukar vi människor ofta göra det svårare för dom att vara just hästar.. lösdrift i all ära, men även dom måste ju hålla bra mått (TS-inte riktat till dig, utan jag bara skriver). Vissa tror ju att ytan räcker när dom bara har som 300 m2 att gå på.. (för en handfull hästar eller fler i vissa fall..!) hästar är ju gjorda för att gå flera kilometer varje dag, vilket jag starkt tror att de flesta som går i lösdrift och inte rids, inte gör... bättre blir det ju inte då när dom har fri tillgång till hö, som många av dessa får.. (det är då vi får dom smällfeta hästar som går sönder på alla möjliga sätt). Det är också från dessa tråkiga ställen lösdriften får sitt dåliga rykte... Lösdrifter ser ju oftast inte alls ut som för 10-20-30 år sedan, då man hade en flock på en myycket stor bit mark (där dom kunde drifta runt!?) dom man ser oftast nu är ju en vanlig hage fast med höstation och ligghall.. Men självklart finns det undantag, men vanligast är väl trots allt dom små 'lösdrifterna'. (sådant som jag skulle använda som rasthage för max 5 hästar -under en kort period, där vissa tryckt in 10 hästar, året runt.)

Det är också en anledning till varför vi rider och kör dom, inte bara för vårat nöjes skull, utan för att det är vårat ansvar att dom får tillgodo sett ALLA behoven, även motionen (eftersom vi har stängslat in dom).

Självklart är det så, och jag tror att de flesta är medvetna om det.

Dock var det med samma tanke jag lade till kommentaren "så länge h*n inte blir överviktig pga. brist på motion".

Då måste jag vara värsta djurplågaren, har 6 shettisar som varken rids eller körs, 3 av dom är avelsston, 2st 3års hingstar o en valack född -95. Valacken rids lite då o då när det finns nån tillräckligt liten ryttare till hands, han är dessutom bakskygg så köra in honom har vi gett upp för måååååååååånga år sedan. Har dessutom ett arabsto som inte heller rids

Jag tror att det är många som har shettisar som inte varken rids eller körs. De är som du säger avelshästar eller sällskapshästar och jag tror att de har det lika bra som andra. För min del så är det samvetet som gnager om jag inte gör något men innerst inne vet jag ju att de har det bra :)

Klart hon inte mår dåligt! Är ju dessutom knappa 3 år så det är väl ingen brådska?
Har själv en 3-årig halvblodskille som jag inte kommit så jättelångt med. Jag har haft det jobbigt pga närstående plötsligt dödsfall och hade inte tiden och orken riktigt i vintras att "ta tag" i honom, som jag tänkt. Planen var att han skulle vara riden lite smått i alla gångarter innan betet, men så blir det inte nu som det ser ut. Vi promenerar mycket, löslongerar, tränar mycket röstkommandon från marken och jag har skrittat små korta korta pass med ledare endast ca 10 ggr kankse. Ska behålla honom och vi har inget bråttom. Har dessutom tyckt att han inte varit riktigt mogen i knoppen vintras för större grejer;)
Många rider in först vid 3.5- 4 år, så inget konstigt.

Ta det du i din takt, lyssna inte på de andra. Det är DIN häst och du bestämmer. Hasta inte för att andra tycker det!

Din ponny verkar ha det väldigt bra! ;)
Omsorg, kärlek, skötsel och motion. Kan det bli bättre?
Hästar tycker om att ge, och den verkar väldigt viktig för ditt välmående, så jag tycker den har en uppgift att fylla, dessutom.

Det är stor skillnad på en häst eller ponny som är eller nyligen har varit i tävlingskondition, fodras där efter och som är van att träna fysiskt och hålla igång. Då kan det vara svårt att "tagga ner" som sällskap, och kan ibland ge upphov till oönskat beteende och vantrivsel.

*kl* Jag tror att många som klagar på hur andra sköter sina djur kanske borde kolla över hur de själva sköter sitt först...
Många tränar kanske lite för mycket i stället. Ex sitter och harvar runt i ett ridhus 6 dagar i veckan för att bli ståendes helt den 7 dagen... Det är ju inte heller bättre.
Enligt djurskyddsbestämelserna står det inget om hur mycket man ska träna en häst, det står bara att den ska få vara ute i hage och kunna röra sig fritt i alla gångarter.

Förstår inte varför folk måste lägga sig i små saker. Hitta de saker som verkligen gör att hästarna lider istället... sånna som aldrig får gå ut mm.

åå jag kan inte annat än hålla med! ibland verkar det som att vissa bara måste klaga på hur andra har sina hästar utan att det finns ett egentligt fel.

till TS, stå på dig bara! Din ponny verkar leva ett superbra liv!

Jag tror att det är många som har shettisar som inte varken rids eller körs.
Fast hon får ju motion! Det verkar finnas en del som anser att promenader inte räknas.

Och jag tycker själv inte det är shysst att ha en häst enbart till sällskap, att den aldrig får se annat än hagar och stall. Men som sagt, hon får ju komma ut flera gånger i veckan. :)

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 115
Senast: Juli0a
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 104
Senast: Blyger
·
Hästmänniskan För ett par månader sedan skrev jag ett inlägg om att börja rida igen, att söka mig tillbaka till ridskolan, ta privatlektioner, etc ...
Svar
10
· Visningar
1 411
Relationer Jag har en nära anhörig, pensionerad sedan drygt tio år, som ibland har så extremt hårda övertygelser om hur saker ÄR. Jag skriver milda...
2
Svar
36
· Visningar
3 964
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar