Måste man ha vitt schabrak?

Miran

Trådstartare
På tävling, alltså?
Visst har jag vita, men tycker inte att det är så värst snyggt på en skimmel som visserligen inte är helt vit men nästan.

Skulle man t.ex kunna ha grått med svart bård?
Med tanke på hur många som tycks få migrän vid hårnärsbrist kanske det inte är att rekommendera?:angel:

Sv: Måste man ha vitt schabrak?

du behöver inte ha ett vitt schabrak, men jag tycker att de är snyggast med vitt schabra´k med nån passpoal,

ex
47.jpg

Med tanke på hur många som tycks få migrän vid hårnärsbrist kanske det inte är att rekommendera?:angel:

:rofl: :bow:

Jag tycker det är snyggast med vitt i dressyren, men håller med om att skimmlar är snyggare i svart!
Svårt dilemma, men jag skulle nog trots allt ha tagit det vita. Bara du inte tar limegrönt eller nåt, så blir det nog bra :D

Nej, du MÅSTE inte ha vitt schabrak. Såg en tjej med en skimmel på förra tävlingen som hade svart schabrak med en tunn silverpasspoal (och grå kavaj) vilket jag tyckte såg (minst) lika elegant ut som ett vitt. Dessutom kan det ju vara lite kul att skilja sig lite från mängden. ;) Grått schabrak med svart kant tycker jag alltså låter alldeles utmärkt (under förutsättning att du har svart kavaj och hjälm, inte blå...).

Har själv visserligen alltid vita eller cremefärgade schabrak (oftast med någon färgad kant/passpoal) när jag tävlar, men det är för att jag bara har mörkbruna hästar som jag tycker passar bäst i lite ljusare färger. Hade jag haft en skimmel hade jag nog experimenterat lite mer med andra färger. Men håller med om att du kanske bör undvika limegrönt och chockrosa... ;) Fast det beror ju så klart på hur mycket uppmärksamhet du vill ha. Dressyrsporten är ju känd för att vara aningen konservativ av sig och mår bara bra av lite nya influenser! (Och lite migrän har ingen dött av! :D)

Skämt å sido, ta vad du själv tycker är snyggt och prydligt. Poängen är ju mest att man själv ska känna sig fin, du får inte sämre poäng för din ritt för att du har spretigt hår och rosa schabrak.

Jag har inte haft vitt schbrak en enda gång jag varit ute. Red på den tiden en skäck och det blev inte så snyggt med vitt till honom.

Jag ska visa min ponny på kvalitets, och kommer då att ha en svart, ganska snålt skuren vojlock. Ett stort vitt schabrak kan ge en del oönskade optiska effekter, särskilt på en liten häst. Dels får det bogpartiet att se mindre ut, dels kan det dela hästen i två delar. Så det får bli svart och sobert i stället. Gammalt engelskt uppvisningsknep!

Tycker att man ska ha vitt på alla andra hästar än skimlar, har man kritvitt schabrak så ser nästan alla skimlar lite smutsiga ut...

Ngt som skulle vara snyggt på en skimmel är ett ljust grått schabrak med svart och vit kant!!

Nej du måste inte ha vitt schabrak, och många som har ksimlar väljer en färg istället för vitt:)
Om jag var du skulle jag valt ett ljust grått schabrak eller ett ljust cremefärgat beroende på vad hästen har för ton i det vita.

Antracitgrått el stålgrått schabrak och grå kavaj tycker jag att du ska ha!

Blir supersnyggt!!

Jag tycker som någon annan här nämnde;
Vitt schabrak på alla hästar utom skimmlar, de ser då smutsiga ut.
De få gånger jag tävlat skimmel har jag haft marinblått schabrak med guld passpoal. (som kavaj och hjälm)

*kl*

jag tycker att man måste våga använda lite andra färger.. jag ska själv våga lite i sep... jag ska ha mossgrönt sammets schabrak.. Har nog 2.000.000 vita, men vill se hur reaktionerna bliir lite.. :p

och till en skimmen SKA man inte ha vitt.. skulle vara på en "för liten" vojlock isåfall, så man inte sr det... :D

jag tävlar sällan med vitt.
då o då har jag vitt.
annars har jag rött, vinrött, blått, svart ja allt!
samma med kavaj, har ridit med vinröd kavaj. (o svart)
tycker om variation. har ju blivit placerad o så fastän man inte har tex vita schabrak.

kommer nog ha ljusgult/guld nu :-)

Nej, du MÅSTE inte ha vitt schabrak. Såg en tjej med en skimmel på förra tävlingen som hade svart schabrak med en tunn silverpasspoal (och grå kavaj) vilket jag tyckte såg (minst) lika elegant ut som ett vitt. Dessutom kan det ju vara lite kul att skilja sig lite från mängden. ;) Grått schabrak med svart kant tycker jag alltså låter alldeles utmärkt (under förutsättning att du har svart kavaj och hjälm, inte blå...).

Då tar jag det mörkgrå med svart/silversnodd runt.
Kavajen är svart och hjälmen med.

Limegrönt och chockrosa känns inte aktuellt ...;)
Däremot har jag ett annat grått med svart kant - och på den svarta kanten är det små vita döskallar med korslagda benknotor ... det kanske skulle pigga upp?:D

Har också funderat på detta, så bra att man får ha andra färger!
Tror ni att man kan ha detta då? Ngn. gång ska vi deb. i dressyr med!
Det översta till höger isblått typ! Eller det understa längst ner, i dressyr modell då;)
Lami-cell2.jpg

På denna hästen?
100_0537.jpg

Måste måste man såklart inte men jag tycker det är finast.
Ska man ha vita ridbyxor tycker jag att vitt schabrak är ett måste!
Jag är inget matchningsfreak, men när det gäller just dressyr så anser jag att schabrak o ridbyxor ska matcha!

Sen tycker jag heller inte att svart är rätt färg i dressyren, men grå, beige/creme funkar säkert (ljusa färger).

Men jag tycker så mycket... :p

På tävling, alltså?
Visst har jag vita, men tycker inte att det är så värst snyggt på en skimmel som visserligen inte är helt vit men nästan.

Jo, det måste du. Annars kommer domaren få hicka, skrivaren kommer att sjunga "Fångad av en stormvind", bokstäverna att trilla omkull och hästen göra skolor ovan mark - ända tills du byter till vitt schabrak.

Så det är jätteviktigt att det är kritvitt!! :eek:

Jo, det måste du. Annars kommer domaren få hicka, skrivaren kommer att sjunga "Fångad av en stormvind", bokstäverna att trilla omkull och hästen göra skolor ovan mark - ända tills du byter till vitt schabrak.

Så det är jätteviktigt att det är kritvitt!! :eek:

Det var väl det jag visste!
Och jag antar att hårnätet också måste matcha?;)

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 135
Senast: Bison
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 652
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 169
Senast: lizzie
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag förstår verkligen inte det här med “dolda fel” vid husaffärer. Det funkar ju inte i praktiken. Som jag har förstått det så är...
2
Svar
39
· Visningar
3 816
Senast: cewe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar