Måste man ha vinterhage?

F

FTW

Måste man ha en speciell vinterhage, eller kan man låta hästarna gå i samma hage under sommaren och vintern, om man sedan våren därpå släpper dem i en ny hage, som vilat över föregående sommar?
Var det nån som fattade? :p

givetvis går det...

men oftast gör man väl så att man avmaskar ca 3dagar innan man släpper i sommarhagen för att slippa få mask där. om man avmaskar och låter hästen gå i samma hage mister man ju lite av effekten på avmaskningen...

Jag brukar amaska inne. Hästarna får stå inne. Rids givet vis. Då är hagen inte smittad med avmasknings medel mm.
Då mockar jag den boxen ordentligt som de stått i.

Jo, fast vi tänkte att de får gå i en hage fram till avmaskning/"betessläpp" och sedan flyttar man över dem till en ny,fräsch hage efter avmaskningen. Och i den hagen får de gå fram till nästa vår /avmaskning/"betessläpp".
Skulle inte det kunna funka? Då får ju varje hage vila över en sommar.
Eller finns det någon parasit-princip som gör att man inte kan göra så här?

Hagarna måste vila mer än så, vad jag vet i alla fall. Men har man inga andra alternativ så får det ju gå. Jag hade försökt att gödsla ur hagarna så ofta som möjligt för att hålla smittrycket nere.

De står inne de tre dagarna som säg att det ska ta.
Givet vis kommer de ut på ridturer och promenader.
Jag mockar under tiden de står inne. sedan mockar jag ut ordentligt när hästarna är i hagen igen. Detta fungerar bra. Då får jag inte allt i hagen.
Vi har små hagar som mockas ut ofta också. Man får sköta en liten hage nogareän en större.
Men i år har de fått en annan hage. Grannens hästar står där. Så mina vilar i sommar.

Ok, då fattar jag. :)
Själv har jag mina ute fastän de blivit maskade, eftersom vi inte har några gräshagar alls till våra hästar :(. (Kommunen tog dom ifrån oss :mad:.) Mockar i stället ur hagarna jättenoga efter att hästarna blivit maskade och sedan några gånger/vecka resten av tiden.

Stackars hästar! Det finns ingen anledning att låta hästarna stå inne 3 dar. Hade de mycket smitta så har de ju släppt ägg lång tid INNAN du avmaskar.

Måste en hage verkligen vila mer än över en hel sommar och en vinter innan man kan använda den igen? :confused:

Dessutom är bägge hagarna så stora så att vi tänkte dela varje "årshage" i en försommardel och en höst-vinter-del. På så sätt får ju varje del vila ett och ett halvt år mellan varven.

Resten av betena tänkte vi slå.

Att flitigt mocka stora hagar är inte så skoj i längden ... :crazy:

Liknande trådar

Hästvård Då har vi dessvärre åkt på den stora blodmasken i stallet.. Jag har tidigare delat stallet med en annan inackorderad. Förra året gjorde...
Svar
19
· Visningar
857
Senast: Lucifer
·
Hästvård Hej buke! Jag är här och läser ofta men har aldrig postat en tråd tidigare, men har ni hamnat i problem med stallägare och ber om ert...
Svar
13
· Visningar
1 212
Senast: Blyger
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
934
Senast: Fiorano
·
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 225
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈