Måste man ha en bom eller kedja bakom hästen i Transporten?

Sv: Måste man ha en bom eller kedja bakom hästen i Transporten?

Om du vill ha kvar mellanväggen för att du vill lasta grejor på den sida som inte hästen står på så har många trailertillverkare 3/4-bom. Det är vettigt att ha bom anser jag, delvis vid avlastning och sedan också så att det avlastar lemmen om man har en häst som står och trycker med rumpan bakåt. Sedan blir det självklart stabilare om med mellanväggen om du har bom eftersom den hålls på plats, det låter inte lika mycket. Jag köpte till en 3/4 bom till min värmlandsvagn. Tror den kostade 600:- och det är inte mycket för att de fördelar man får :-)

Man bör inte lasta grejor tillsammans med hästen i transporten.
Dessa kan flytta sig vid häftiga inbromsningar.
Vet massor med folk som kör med tunga tävlingsskåp i plåt bredvid hästen, tänk om något händer och släpet olyckligt skulle slå runt eller välta?

Klarar sig hästen då bäst med eller utan plåtskåpet? Eller andra lösa grejor som grepar, skyfflar mm.?

Säger detsamma. Tänker man lite så borde man ju förstå att hästen kan kasta sej ut(hur snäll den än kan va) och ja, då ligger man rissigt till om man står precis bakom...

Magnum skrev:
Säger detsamma. Tänker man lite så borde man ju förstå att hästen kan kasta sej ut(hur snäll den än kan va) och ja, då ligger man rissigt till om man står precis bakom...

Men det är väl otroligt korkat att stå precis bakom... Eller.. Vanligt sunt förnunft säger väl att man sår vid sidan om.

LIA skrev:
Vi använder varken mellanvägg, bom eller kedja.
Däremot har vi hästar som står kvar, tills vi ber dom backa.

Jag kommer aldrig att få in i min lilla hjärna, varför någon accepterar att hästen kastar sig ut. :confused:

LIA

Hallå där! Har ni hästar eller hundar i transporten :mad:

En grundläggande insikt som hästägare torde vara att hästen av naturen är ett flyktdjur. Vid händelser som av hästen betraktas som tillräckligt farliga så kommer hästen att försöka fly. Därför är det knappast något man "accepterar" eller INTE.

Om hästen skulle göra det varje gång måste man givetvis träna bort det på något sätt, men risken finns ALLTID för alla hästar så därför är det självklart att man har en bom bakom, mellanvägg mellan hästar och absolut inte står bakom när man fäller rampen!

Tyvärr är det så LIA att det är din kategori av hästmänniskor som går åt och skadas vid dessa olyckor. Jag har hört alldeles för många med "ojdå, så har han ALDRIG gjort förut", "Vad konstigt, hon som är så snäll" osv osv osv

Respektera hästen för det flyktdjur den är och använd de hjälpmedel som finns tillbuds. Tyvärr går det ändå inte att förebygga alla olyckor men det är som bilbältet. Krockar man i 90 km/h utan bälte går nästan alla åt, med bälte klarar sig 90% med livhanken.

Eller resonerar du likadant med bilen:
- "Jag kör så säkert, därför behöver jag inget bälte."

Hört talas om oförutsedda händelser ????

Burton skrev:
Man bör inte lasta grejor tillsammans med hästen i transporten.
Dessa kan flytta sig vid häftiga inbromsningar.
Vet massor med folk som kör med tunga tävlingsskåp i plåt bredvid hästen, tänk om något händer och släpet olyckligt skulle slå runt eller välta?

Klarar sig hästen då bäst med eller utan plåtskåpet? Eller andra lösa grejor som grepar, skyfflar mm.?
slut citat

Självklart gör man fast de grejor som man vill ha med i transporten. Det går bra med vanliga spännband. Det ser jag som självklart.

Senast ändrad:

Det är meningslöst att argumentera mot din och ett par andras inställning. Jag accepterar att vi ser olika på hästar, hästhållning och hästhantering och låter det bero med det.
Bara i ditt inlägg finns halvdussinet felaktigheter om mig resp hästar, men må så vara. Framtiden kommer att visa, vem som har rätt inställning och syn på saken.

Varken du eller någon annan har f ö visat på vad sätt mellanvägg, bom eller kedja skulle öka säkerheten.

Russin8: Eftersom jag inte vill sjunka till Mia_R:s sedvanliga nivå, avhåller jag mig från att svara henne.
Fö verkar bland andra du och Sweet kunna föra en saklig diskussion baserad på förnuft och vidsynthet. Vem vet vad vi kunnat komma fram till? :)

LIA

Russin8 skrev:
Med rätt hantering är det inte "livsfarligt" att lasta ur utan bom. Har varit med om hästar som kastar sig och skadade sig väldigt på grund av att det satt bom bakom. Så att jag tror att det viktigaste är att stå vid sidan om och inte huruvida man har bom eller inte...

Klart man inte ska stå rakt bakom rampen, det gör man ju förhoppningsvis inte i vilket fall som helst.

Senast ändrad av en moderator:

sjoberga skrev:
En grundläggande insikt som hästägare torde vara att hästen av naturen är ett flyktdjur. Vid händelser som av hästen betraktas som tillräckligt farliga så kommer hästen att försöka fly. Därför är det knappast något man "accepterar" eller INTE.

Om hästen skulle göra det varje gång måste man givetvis träna bort det på något sätt, men risken finns ALLTID för alla hästar så därför är det självklart att man har en bom bakom, mellanvägg mellan hästar och absolut inte står bakom när man fäller rampen!

Respektera hästen för det flyktdjur den är och använd de hjälpmedel som finns tillbuds. Tyvärr går det ändå inte att förebygga alla olyckor men det är som bilbältet. Krockar man i 90 km/h utan bälte går nästan alla åt, med bälte klarar sig 90% med livhanken.

Eller resonerar du likadant med bilen:
- "Jag kör så säkert, därför behöver jag inget bälte."

Hört talas om oförutsedda händelser ????

Håller med om det jag har citerat ovan :bow:
Min tanke också.

LIA skrev:
Bara i ditt inlägg finns halvdussinet felaktigheter om mig resp hästar, men må så vara. Framtiden kommer att visa, vem som har rätt inställning och syn på saken.
LIA

Nu blir jag mycket konfunderad, eftersom mitt inlägg var ganska kort och inte innehöll något som inte är vetenskapligt känt och accepterat om hästar. Och eftersom det inte innehöll ens halvdussinet påståenden så räcker det ju inte ens om alla är felaktiga.. :confused: :confused:

Ang hundar, bilbälte så var ju det tänkt som liknelser (mer eller mindre perfekta) och inget personangrepp eftersom jag inte känner dig alls.

Och vad framtiden kommer att visa vet jag faktiskt inte vad du menar med, rätt och fel är aldrig svart och vitt.

MEN om du inte respekterar/tar med i beräkningen att hästen är ett flyktdjur så löper du mycket större risk att en liten händelse ger stora konsekvenser än annars.

Russin8 skrev:
Men det är väl otroligt korkat att stå precis bakom... Eller.. Vanligt sunt förnunft säger väl att man sår vid sidan om.

Var det inte precis det jag skrev? :confused:

Tar bara sista knappen...

Jag hade en häst förut med svår klaustrofobi (har väl alla hästar mer eller mindre men denna hade av flera anledningar MER). Han var extremt svårlastad, åkte sen bra men så fort han hörde att man började röra luckan var han på väg av. Då detta var ett 175 cm halvblod på typ 750 kg var det inte så trevligt. Vi gjorde som så att vi smög med låsen på luckan och sen var det bara att stå på sidan, slänga ner luckan och släppa hästen som slängde sig av och sen fick man fånga in honom. Jag är nästan övertygad om att han hade haft av allt som fanns bakom honom om han hade haft något, typ bom eller kedja. Nu är detta iofs över tio år sedan, det kanske har hänt en hel del på transportsäkerhetsfronten sedan dess (förhoppningsvis!).

Med detta vill jag bara säga att jag inte tror att det i alla situationer hjälper eller är bra med bom bakom hästen, även om jag alltid har det på min som jag har nu. Självklart är den metoden vi använde inte alls att rekommendera, men av olika anledningar var vi tvungna att transportera hästen innan vi hunnit träna bort en del av hans problem, som fö blev bättre och bättre efter hand.

Hela ditt inlägg uttrycker nedlåtenhet och oförståelse. Ex: "Har ni hästar eller hundar i transporten; Hört talas om oförutsedda händelser ????; Tyvärr är det så LIA att det är din kategori av hästmänniskor som går åt och skadas vid dessa olyckor; En grundläggande insikt som hästägare torde vara att hästen av naturen är ett flyktdjur.."
Kan jag få svar på vilken kategori jag, enligt dig, tillhör? Du som inte känner mig!

Du undvek att citera följande. Inget svar?
"Varken du eller någon annan har f ö visat på vad sätt mellanvägg, bom eller kedja skulle öka säkerheten."

Vi kunde ha diskuterat både en del av ovanstående resp följande "etablerade sanningar", om du varit intresserad av det i stället.

"Vid händelser som av hästen betraktas som tillräckligt farliga så kommer hästen att försöka fly. Därför är det knappast något man "accepterar" eller INTE.
Respektera hästen för det flyktdjur den är och använd de hjälpmedel som finns tillbuds."

Det var så sant! Redan i citaten här ovan hittar du flera felaktigheter ang mig och hästar. Lättare att skita ner person än att föra en saklig diskussion?

LIA

Allvarligt talat, LIA, är vi ett par stycken som redan tidigare försökt föra den här diskussionen med dig. Det slutar alltid i att du m e m idiotförklarar alla som behöver så "tramsiga" hjälpmedel som bommar och grimskaft etc för att hantera sina hästar (i någon diskussion lyckades du t o m få det att låta som rent djurplågeri).

Själv är jag inte intresserad av att - ytterligare en gång - argumentera mot dig, vi har helt enkelt för olika syn på hästar och deras hantering. Och det utan att jag på något sätt är extrem (åt något håll).

Allvarligt talat, LIA, är vi ett par stycken som redan tidigare försökt föra den här diskussionen med dig. Det slutar alltid i att du m e m idiotförklarar alla som behöver så "tramsiga" hjälpmedel som bommar och grimskaft etc för att hantera sina hästar (i någon diskussion lyckades du t o m få det att låta som rent djurplågeri).
Som sagt, "Lättare att skita ner person än att föra en saklig diskussion?"
Varför är det så himla svårt att argumentera för, det du anser?
Som t ex förklara för mig på vad sätt "säkerhetsdetaljerna" innebär säkerhet?
Och varför säkerhetsdetaljer är bättre än säker häst?
Och varför min syn på hästhantering är extrem och sämre än din?

Själv är jag inte intresserad av att - ytterligare en gång - argumentera mot dig, vi har helt enkelt för olika syn på hästar och deras hantering. Och det utan att jag på något sätt är extrem (åt något håll).
Då frågar man sig automatiskt, vad som är meningen med ditt inlägg?

LIA

Jag kan svara fast jag inte var med i den debatten från början.

Mellanvägg mellan hästar är väl främst till för att de inte ska råka trampa eller sparka varandra. Och nu menar jag inte att de sparkar varanadra med flit för två sådana hästar transporterar man knappast tillsammans, mellanväggen är ju inte heltäckande. Plus att en del hästar åker bättre när de är lite "uppallade" och känner att de har stöd åt båda håll och inte kan traska för mycket i sidled.

Bom (eller kedja) är ett stopp bakom hästen så att den inte ska ur transporten för tidigt eller stå för långt bak och trycka på luckan. En lucka kan ta lång tid (förhållandevis) att fälla ner, plus att om hästen slänger sig ur och man hamnar under har man inte stor chans att hinna undan, man ser heller inte hur hästen beter sig eftersom luckan är hel. En bom däremot ser man direkt hur hästen gör och kan själv agera därefter. Den går fortare (förhoppningsvis) att fälla. Dessutom om hästen tar ett steg bakåt och känner att det tar emot går den ofta fram igen. Visst, hästarna ska inte gå utan att de fått kommando, men innan allt detta sitter så...man kanske t ex hämtar hem en ny häst? Men jag har svårt att tro att den stoppar en häst som verkligen slänger sig på den (vet inte ens om det är meningen?).

Tack! :bow:

Jag har visserligen (givetvis! :) ) div avvikande åsikter, men det är tacksamt med seriösa svar.

Mellanvägg: Hur många kör 2 hästar? I tråden beskrivs utan undantag (?) hur man har väggen vid körning av 1 häst. Fortsätter att undra över "säkerhetsdetaljen"?
Vissa hästar sägs behöva stödet från en mellanvägg, och ska då givetvis ha det. Ingen av våra vill ha det, s k bredåkare.

Bom/kedja: Som du, tror jag inte heller, att det stoppar t ex ett hbl, som verkligen kastar sig bakåt.
Frågan gällde väl närmast den egna hästen. Dom relativt få gånger man transporterar en okänd häst, går avlastningen säkert att kontrollera via framlucka, flera folk etc.
Vi kikar på och komunicerar f ö med våra hästar över lämmen. Toppluckan är alltid nedfälld.
Lämmen lyfts/sänks alltid från sidan. Det är ingen skillnad i tänkandet här mot i andra miljöer enligt devisen: man är inte under hängande last!

Du verkar ha samma syn på hästens agerande som jag. Trevligt!

Såg i ditt andra inlägg, att du beskriver en häst med "avstigningsnoja" du hade tidigare. För många år sedan hade vi en likadan och gjorde precis som ni. Den hade säkerligen inte heller låtit sig stoppas av bom/kedja. Idag, med den syn på hästeri jag fått, skulle vi gjort något åt det och inte sett det som "så är det bara". Man lär så länge man lever! ;)

LIA

Jag tror inte heller att det är så många som verkligen kör två hästar..eller i alla fall inte så många som vekligen borde göra det (blir förmodligen för tung för de flestas körkort).
Har själv en häst som gärna åker med mellanväggen i smalt läge, men sen har vi en som måste åka brett för att inte få panik, så det är ju olika.

Jag har själv ingen större möjlighet att kommunicera med någon häst öVER lämmen, då jag är kort. Då måste jag stå på lämmen och det känns inte speciellt säkert.

Avstigningsnoja...ja så kan man kanske kalla det. Han ville nog helt enkelt av och ut så fort som möjligt...men jag tycker precis som du att hade jag vetat det jag vet idag hade jag tränat honom på ett helt annat sätt. Alt. lämnat iväg honom på träning hos någon riktigt duktig problemlösare. Denna häst var ganska vanvårdad och misshandlad när vi köpte honom så tyvärr var vi tvungna att lasta honom för att åka till ex. klinikhovisen innan det fanns en chans att träna på något sätt.

LIA skrev:
"Vid händelser som av hästen betraktas som tillräckligt farliga så kommer hästen att försöka fly. Därför är det knappast något man "accepterar" eller INTE.
Respektera hästen för det flyktdjur den är och använd de hjälpmedel som finns tillbuds."

Det var så sant! Redan i citaten här ovan hittar du flera felaktigheter ang mig och hästar. Lättare att skita ner person än att föra en saklig diskussion?

LIA

Och återigen är jag lika konfunderad. :confused:

Fortfarande finns det inget i dina citat av mig som skulle vara kontroverisellt och inte vedertaget. Om du har helt egna och andra ideer om vad en häst är så är ju det i mångt och mycket upp till dig själv, men jag kan knappast kalla det saklig diskussion då..

Jag håller med om att jag inte känner dig och därför kanske var lite för brysk och uttalad i mina kommentarer ovan. Ber om ursäkt för det, men den triggande faktorn var din mycket märkliga utsaga som citeras "acceptera inte" att hästen blir rädd och försöker fly.

Ett flyktdjur flyr när den blir rädd och uppenbarligen handlar det inte om att acceptera eller inte. Sedan kan jag ha tolkat ditt "acceptera" fel, men om du menar att det finns hästar som aldrig försöker fly oavsett situation så har du fel. Om du däremot menar att man i möjligaste mån skall träna på "vanliga" situationer för att hantera rädslan och flyktinstinkten i den situationen så håller jag med dig. En häst som ALLTID är jobbig med lastning bör ju tränas för att få en mer harmonisk häst i den situationen!

Säkerhetsdetaljerna (och detta är däremot åsikter och inga absoluta "sanningar" - som det finns väldigt få av när det gäller hästar!)
Bommen (lite beroende på modell) hjälper till att hålla hästen på plats om den får för sig att gå ut för tidigt. Ett tydligt stopp med andra ord. Om du då fäller ned rampen så kommer inte hästen ut även om något oförutsett händer!

Mellanväggen behövs oftast (också beroende på modell) för att få bommen att sitta.... Kör man utan mellanvägg så har man en HEL bom istället. Jag upplever mellanväggen som positiv för våra 8 hästar (särskilt 1 ung kille) som då får ett hinder för att vända sig vid urlastning. Vi lastade ur med "öppen" vägg 1 gång och då var det besvärligt, nu har vi återtränat honom på det sätt vi önskar urlastningen.

Slutligen, igen: Så länge alla vi som håller på med hästar accepterar hästen för det flyktdjur den är, så kan man nog hålla på med mängder av olika träningsmetoder där ingen är fel och ingen rätt, som alla kan fungera bra, men där vi ser till att alltid respektera hästen och de eventuella farliga situationer som kan uppstå!

Du vore inte konfunderad, om du läste vad som står i inläggen, i st f att lägga in egna "formuleringar".
Ett exempel: "men den triggande faktorn var din mycket märkliga utsaga som citeras "acceptera inte" att hästen blir rädd och försöker fly."

Vad jag i verkligheten skrev, var: "Jag kommer aldrig att få in i min lilla hjärna, varför någon accepterar att hästen kastar sig ut." Viss skillnad, tycker du inte? :mad:
Se även den första delen av mitt inlägg. Det du undvek att citera!
Om du istället sakligt frågat hur jag menade, kunde vi måhända ha haft ett givande meningsutbyte.

När det gäller "säkerhetsdetaljerna", hittar jag inget i ditt svar som tyder på att "säkerheten" skulle öka tack vare dessa. Det där "oförutsedda" kan ju faktiskt lika gärna inträffa, när man öppnar bommen, som när man fäller lämmen, eller hur?

Flyktdjur? Javisst, per definition. Vad man drar för konsekvenser av det, skiljer sig däremot mellan dig och mig, om jag tolkar dina inlägg rätt. "Ett flyktdjur flyr när den blir rädd" Per automatik? Inte alls! Det är en av dom generalisering jag inte köper.

Slutligen väntar jag fortfarande med intresse på frågan: "Kan jag få svar på vilken kategori jag, enligt dig, tillhör?"

LIA

Liknande trådar

Utrustning Min lilla 3-åriga welshponny har visat sig vara en mardröm att transportera. Hon hade bara åkt en gång som föl när vi hämtade henne i...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 972
Senast: Robina
·
Träning Har en väldigt grön häst som måste lasttränas (finns en tråd om hennes hälta). Hon är dessutom rädd och bakskygg. Jag måste göra detta...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 158
Senast: animalasia
·
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
14 027
Hästhantering Hej! Jag har en häst som tidigare varit svårlastad på så sätt att hon inte ville stanna kvar inne i transporten. Hon har gått in, för...
Svar
6
· Visningar
1 043
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Klösmöbel
  • Målbilder för trubbnosar.