Sv: Måste man ha en bom eller kedja bakom hästen i Transporten?
Om man har en ordentlig bom bakom betyder det att hästen hålls kvar (minst en extra spark eller tryck) även om den kastar sig precis när du fäller rampen! Alltså säkerhetsdetalj av högsta klass.
För mig är definitionen av ett flyktdjur just att djuret flyr "by instinct" när rädslan överstiger en viss tröskel. Tröskeln kan tränas i olika situationer för att höjas men finns där alltid och för ALLA individer av hästar finns situationer/händelser som upplevs tillräckligt farliga och som då ger flyktbeteende.
Ang kategori av hästmänniska:
Om du tror att du kan träna din/dina hästar till att aldrig kasta sig över rampen när du lastar ur, OAVSETT händelse i omvärlden, så är du den typen som löper större risk än andra att skadas i sådana olyckor. Det var min andemening tidigare och den kvarstår. Däremot är jag inte lika säker med anledning av dina senare inlägg att det var precis så du menade (som jag tolkade det första).
Nu tror jag att jag har förtydligat exakt vad jag menar, och om du förstår min ståndpunkt så behöver nog vare sig du eller jag fler inlägg i just denna debatt i alla fall.