Måste man ha en bom eller kedja bakom hästen i Transporten?

Sv: Måste man ha en bom eller kedja bakom hästen i Transporten?

Tio tecken.

Senast ändrad:

Jag menade med lämmen uppe. Gör som jag, klättra upp! ;)

LIA

Om man har en ordentlig bom bakom betyder det att hästen hålls kvar (minst en extra spark eller tryck) även om den kastar sig precis när du fäller rampen! Alltså säkerhetsdetalj av högsta klass.

För mig är definitionen av ett flyktdjur just att djuret flyr "by instinct" när rädslan överstiger en viss tröskel. Tröskeln kan tränas i olika situationer för att höjas men finns där alltid och för ALLA individer av hästar finns situationer/händelser som upplevs tillräckligt farliga och som då ger flyktbeteende.

Ang kategori av hästmänniska:
Om du tror att du kan träna din/dina hästar till att aldrig kasta sig över rampen när du lastar ur, OAVSETT händelse i omvärlden, så är du den typen som löper större risk än andra att skadas i sådana olyckor. Det var min andemening tidigare och den kvarstår. Däremot är jag inte lika säker med anledning av dina senare inlägg att det var precis så du menade (som jag tolkade det första).

Nu tror jag att jag har förtydligat exakt vad jag menar, och om du förstår min ståndpunkt så behöver nog vare sig du eller jag fler inlägg i just denna debatt i alla fall.

Det är inte olagligt att köra utan bom eller kedja så ur den aspekten är det inte fel. Sto med föl i transport utan mellanvägg har jag alltid kört utan bom eller kedja.

Det finns en till fördel med att använda bom bakom hästen som jag tror ingen tagit upp hittills. Om en häst står och trycker sig bakåt så kommer gångjärn och lås på transporten att få en stor belastning.

Jag har sett en totalhavererad baklem på en stor BOJ-transport men det var förvisso efter en ko-transport.

Jo jag faktiskt...fast jag kanske inte var så tydlig. Så här skrev jag: "Bom (eller kedja) är ett stopp bakom hästen så att den inte ska ur transporten för tidigt eller stå för långt bak och trycka på luckan."

TomasN skrev:
Det finns en till fördel med att använda bom bakom hästen som jag tror ingen tagit upp hittills. Om en häst står och trycker sig bakåt så kommer gångjärn och lås på transporten att få en stor belastning.

Jag har sett en totalhavererad baklem på en stor BOJ-transport men det var förvisso efter en ko-transport.

Och om bommen finns så binder den ihop sidoväggarna på transporten med ytterligare ett ordentligt stag.

För om gångjärn och lås håller, så faller trycket på sidoväggarna istället. Jag hade en Dalavagnen för ett par år sedan som jag i oförstånd körde med annat än häst (== möbler) som kapsejsade totalt.. Det blev för stort tryck på bakrampen, men låsen höll, och det gjorde att ena sidoväggen drogs helt ur sitt läge (en svetsfog brakade ihop längst fram vid dörren).

Bommen har med andra ord många säkerhetshöjande funktioner, både direkt och indirekt.

Liknande trådar

Utrustning Min lilla 3-åriga welshponny har visat sig vara en mardröm att transportera. Hon hade bara åkt en gång som föl när vi hämtade henne i...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 972
Senast: Robina
·
Träning Har en väldigt grön häst som måste lasttränas (finns en tråd om hennes hälta). Hon är dessutom rädd och bakskygg. Jag måste göra detta...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 158
Senast: animalasia
·
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
14 028
Hästhantering Hej! Jag har en häst som tidigare varit svårlastad på så sätt att hon inte ville stanna kvar inne i transporten. Hon har gått in, för...
Svar
6
· Visningar
1 043
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Klösmöbel
  • Målbilder för trubbnosar.