Måste man ha en bom eller kedja bakom hästen i Transporten?

Sv: Måste man ha en bom eller kedja bakom hästen i Transporten?

"Vi använder varken mellanvägg, bom eller kedja.
Däremot har vi hästar som står kvar, tills vi ber dom backa.

Jag kommer aldrig att få in i min lilla hjärna, varför någon accepterar att hästen kastar sig ut."

Usräkta mig men det var nog bland det dummaste jag hört!!!!
Kan dina hästar inte blir rädda för någonting alls då ? Isf låter det som att du har käpphästar.... :crazy: Ta inte illa upp med det är faktiskt levande varelser vi har att göra med.
Min häst är superlugn i allt vad lastning och transporter att göra men för den sakens skull så innebär ju inte det att han inte kan bli rädd tex.
Nä det händer otroligt mycket olyckor som inte hade behövt hända ifall folk hade tänkt till lite ang dessa stora, starka, underbara flyktdjur som vi har att göra med!

Självklart står vi aldrig bakom bommen vid lastning och lossning.

Men det jag funderade över var om hästen skulle kunna trycka ut baklämmen medans man kör? Eller är den så pass stark att det är meningen att den skall hålla för det. Vad säger lagen om detta?

Baklämmen ska hålla för trycket, men det beror ju givetvis på hur bra skick läm, lås och väggar är i.

Har sett ett par transporter där hästen rubbat gångjärnen och/eller sparkat hål i baklämmen. Där hade jag nog gärna haft bom bakom (kedja ger ingen effekt i det fallet) (eller i något fall om jag får ha en åsikt)

Oavsett om man accepterar att en häst kastar sig eller inte, en olycka händer lätt och även den snällaste häst kan slänga sig. Det räcker med en gång för att det ska vara försent att rätta sitt misstag. Att använda mellanvägg/bom är en säkerhetssak, oavsett om de håller eller inte så stoppar de upp hästen en liten stund. Det kan vara just den stunden du behöver för att komma undan.

Visst ska man träna hästen så att den står still tills man ber den om att gå ut MEN även den lugnaste och snällaste häst kan bli skrämd och då kan en olycka lätt hända om man inte ser upp. Att alltid stå brevid transporten när man tar ner lämmen är väl inte så mycket begärt?

Jag upplyser ALLTID om att INGEN får stå bakom transporten när lemmen fälls ner, detta oavsett om personen/personerna är hästvana eller inte.

Att alltid stå brevid transporten när man tar ner lämmen är väl inte så mycket begärt?
Tvärtom, en självklarhet!

Övrigt. På vad sätt är mellanvägg, kedja eller bom att betrakta som säkerhetsgrejer? Vad är det i praktiken för skillnad på att öppna lämmen resp en bom? Kastar sig hästen, så kastar sig hästen, eller?

LIA

LIA skrev:
Tvärtom, en självklarhet!

Övrigt. På vad sätt är mellanvägg, kedja eller bom att betrakta som säkerhetsgrejer? Vad är det i praktiken för skillnad på att öppna lämmen resp en bom? Kastar sig hästen, så kastar sig hästen, eller?

LIA

Du riskerar ju att hamna under lemmen med 600 kg häst ovanpå om du har otur.

Ifall hästen kastar sig och man har en rätt anpassad bom så håller ju den kvar hästen INNE i transporten.....

Du riskerar ju att hamna under lemmen med 600 kg häst ovanpå om du har otur.
Alltså, istället för att använda lite förnuft, ska jag ha en bom? :confused:

LIA

Ifall hästen kastar sig och man har en rätt anpassad bom så håller ju den kvar hästen INNE i transporten.....
:confused: Du menar att lämmen inte gör det jobbet? Eller tror du, att man fäller ner lämmen med en kastande häst innanför?

LIA

tycker absolut att du ska ordna med en bom, väldigt viktigt!

Nä men vet du alltid INNAN dina hästar gör något så får du gärna komma hem till mig och vara medium.....Jag gör det inte i varje fall.....
Vad som helst kan ju hända och det är superlugnt i transporten när du tar ner lemmen och sedan när du väl har den halvvägs nere så blir hästen skrämd eller vad som helst, en bålgeting som sticker den? En hund som springer in i transporten? VAD sOM HELST!!!!
Sen kan jag iofs hålla med om att många gånger när man ska ta ner bommen så blir det att man är tvingad att stå lite konstigt men det är ändå 1000 gånger säkrare än att fälla ner lemmen direkt.

Skaffa långbom eller "stäng till" mellanväggen så att bommarna passar.
Livsfarligt att lasta i/ur utan bom ju.

Nej, man behöver inte ha mellanvägg och bom, tycker inte jag i alla fall men andra tycker olika. Det är inte "livsfarligt" att lasta av en häst utan bom bak bara man tar med i beräkningen att hästen kan kasta sig och att man inte står ivägen.

Álin skrev:
Skaffa långbom eller "stäng till" mellanväggen så att bommarna passar.
Livsfarligt att lasta i/ur utan bom ju.

Med rätt hantering är det inte "livsfarligt" att lasta ur utan bom. Har varit med om hästar som kastar sig och skadade sig väldigt på grund av att det satt bom bakom. Så att jag tror att det viktigaste är att stå vid sidan om och inte huruvida man har bom eller inte...

Du har aldrig varit med om att djur uppför sig som levande varelser som kan bli skrämda och inte alltid är så rationella, utan alla är robotar? Du använder ditt "sunda förnuft" och kör även utan bilbälte, eftersom du aldrig gör en irrationell handling i trafiken? Att yttre omständigheter kan påverka ingår inte i din värld? Att använda det sunda förnuftet inbegriper även ett säkerhetstänkande som inkluderar att levande djur kan reagera plötslig om de blir skrämda och handlar först och tänker sedan?

Jag har inga hästar som kastar sig, men jag använder ändå bom när jag kör oavsett om det är med eller utan mellanvägg och står aldrig bakom en läm när jag ska lasta eller lasta ur. Jag använder bilbälte eftersom andra människor och även jag själv inte är ofelbara utan kan begå misstag med dödlig utgång. Jag använder koppel till mina hundar när vi är ute och går i city för även om de är lydiga vill jag inte riskera att något skulle hända och de hamnar framför en bil.

Vad lätt allt måste vara i din värld och så synd att vi andra får leva i en värld med flera faktorer som spelar in och som kräver att man tänker efter före för att minimera ev. skada... Och ja, jag har och har haft flera omplaceringar av alla de slag som jag fått fason på och även räddat en 4-åring från slakt som var "galen". Jag inbillar mig att jag har rätt bra koll på djur av många slag och i många situationer, men jag är tillräckligt ödmjuk för att inse att min väg är inte alltid samma väg som alla andra färdas på och vad som funkar för mig kanske inte funkar för alla andra. :smirk:

Mia_R skrev:
Du har aldrig varit med om att djur uppför sig som levande varelser som kan bli skrämda och inte alltid är så rationella, utan alla är robotar? Du använder ditt "sunda förnuft" och kör även utan bilbälte, eftersom du aldrig gör en irrationell handling i trafiken? Att yttre omständigheter kan påverka ingår inte i din värld? Att använda det sunda förnuftet inbegriper även ett säkerhetstänkande som inkluderar att levande djur kan reagera plötslig om de blir skrämda och handlar först och tänker sedan?

Jag har inga hästar som kastar sig, men jag använder ändå bom när jag kör oavsett om det är med eller utan mellanvägg och står aldrig bakom en läm när jag ska lasta eller lasta ur. Jag använder bilbälte eftersom andra människor och även jag själv inte är ofelbara utan kan begå misstag med dödlig utgång. Jag använder koppel till mina hundar när vi är ute och går i city för även om de är lydiga vill jag inte riskera att något skulle hända och de hamnar framför en bil.

Vad lätt allt måste vara i din värld och så synd att vi andra får leva i en värld med flera faktorer som spelar in och som kräver att man tänker efter före för att minimera ev. skada... Och ja, jag har och har haft flera omplaceringar av alla de slag som jag fått fason på och även räddat en 4-åring från slakt som var "galen". Jag inbillar mig att jag har rätt bra koll på djur av många slag och i många situationer, men jag är tillräckligt ödmjuk för att inse att min väg är inte alltid samma väg som alla andra färdas på och vad som funkar för mig kanske inte funkar för alla andra. :smirk:
Ja du verkar ju väldigt ödmjuk... Måste man börja vara så där ironisk kan det inte bara få vara en vanlig diskution...

Inte vet jag om du har läst längre på det här forumet än vad du har skrivit inlägg, men om du kollar igenom fler inlägg från LIA så är alltid hennes sätt det rätta och alla andra är konstiga som har en annan uppfattning. :D

*knapplån*

Jag kör utan bom och mellanvägg, står alltid på sidan när jag öppnar. Står man på sidan så KAN man ju inte få lemmen över sig om hästen skulle kasta sig?

Mia_R skrev:
Inte vet jag om du har läst längre på det här forumet än vad du har skrivit inlägg, men om du kollar igenom fler inlägg från LIA så är alltid hennes sätt det rätta och alla andra är konstiga som har en annan uppfattning. :D
Men sjunk inte till hennes nivå då! Vi kan väl visa att vi är lite vuxnare och hålla diskutionen på rätt nivå! Eller?

Liknande trådar

Utrustning Min lilla 3-åriga welshponny har visat sig vara en mardröm att transportera. Hon hade bara åkt en gång som föl när vi hämtade henne i...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 972
Senast: Robina
·
Träning Har en väldigt grön häst som måste lasttränas (finns en tråd om hennes hälta). Hon är dessutom rädd och bakskygg. Jag måste göra detta...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 158
Senast: animalasia
·
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
14 027
Hästhantering Hej! Jag har en häst som tidigare varit svårlastad på så sätt att hon inte ville stanna kvar inne i transporten. Hon har gått in, för...
Svar
6
· Visningar
1 043
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Klösmöbel
  • Målbilder för trubbnosar.