Måste man basunera ut det?

Timsetim

Trådstartare
En person i min närhet (en kollega) har valt att göra abort. Ett beslut som är helt upp till henne och inget som jag lägger någon värdering i.

Det som jag däremot inte riktigt kan hantera och som får mig att känna mig illa till mods, är när hon pratar om det hela tiden. Priset tog hon när hon stod ute och rökte och berättade för en person som inte visste om det, att hon väntade tvillingar. Men, sa hon och hänvisade till cigaretten, jag ska ta bort dem. :crazy:

Det är möjligt att jag reagerar mer pga att jag själv har tvillingar hemma. Men jag tyckte det var ett så respektlöst sätt att uttrycka sig på, oavsett antalet foster i magen.

/Timsetim

Sv: Måste man basunera ut det?

Hon har väl ett behov av att prata om det. Kanske för att förekomma ev. ryktesspridning.

"Varför måste folk basunera ut att de just blivit gravida?"
Det låter dumt va?

Det kanske är hennes sätt att hantera en jobbig situation? Jag skulle inte göra så själv, men jag tror att en del har något slags behov av att prata av sig med allt och alla.

Det kanske är hennes sätt att hantera en jobbig situation? Jag skulle inte göra så själv, men jag tror att en del har något slags behov av att prata av sig med allt och alla.

När pratet låg på nivån "jag har bestämt mig för att göra abort och det är inte ett roligt beslut", var det ok och jag kom med tröstande ord osv. Men när det sedan gick vidare till det andra så kände jag att det blev för personligt och respektlöst. Hur jobbigt var beslutet egentligen??

Jag har själv ett rättså stort basuneringsbehov när något händer mig. Men jag basunerar till mina nära, inte till vem som helst.

/Timsetim

Alla är väl olika..

Nu för tiden är abort inget konstigt & många som gör abort tycker väl precis så & vågar basunera ut det utan att tänka på hur andra kan reagera.

Om hon basunerar ut det till allt & alla, som kanske inte ens har med saken att göra skulle jag känna lite som om hon själv är osäker & behöver bekräftelse, ungefär som om hon vill att ngn ska säga åt henne att det är ok.

När pratet låg på nivån "jag har bestämt mig för att göra abort och det är inte ett roligt beslut", var det ok och jag kom med tröstande ord osv. Men när det sedan gick vidare till det andra så kände jag att det blev för personligt och respektlöst. Hur jobbigt var beslutet egentligen??

Jag har själv ett rättså stort basuneringsbehov när något händer mig. Men jag basunerar till mina nära, inte till vem som helst.

/Timsetim

Alla är vi olika. Och en del har inte samma "känsla" för vad som kan anses vara mer privat. Jag har en barndomsbekant som jag inte träffat på många år.... men hon kunde just basunera ut de mest personliga saker. Bland annat när hon tänkte sig göra abort. Och hon framförde även sådana saker ungefär i samma ton som när hon tänkte gå till ICA och köpa några liter mjölk. Men den tjejen/kvinnan HAR stora sociala problem; genom hela uppväxten och även i sitt vuxna liv (många barn också, som hon efter ett antal år förlorade vårdnaden om). :crazy:

ungefär som om hon vill att ngn ska säga åt henne att det är ok.

Eller att hon ska behålla barnen.

Timsetim, jag tycker du ska fråga henne varför hon pratar så mycket om det. Då får hon en chans att prata om det på ett rakare sätt. När någon tar upp ett ämne ideligen, fast i oberörd, nonchalant ton, tolkar jag det som att de egentligen vill prata djupare om det, men inte vet hur.

Ja jag tycker också att det är respekt löst:( hon borde kunna tänka på dem som förlorat efterlängtade barn.

Jag tror att hon söker uppmärksamhet, jag tror att hon mår dåligt av hela situationen och bearbetar den genom att berätta för alla.

Är du nära kollega så hade jag pratat med henne, frågat hur hon egentligen mår, berättat att du inte lägger egna värderingar i hennes val men att du faktiskt tar illa vid dej av hennes pratande.

Även om man är i en jobbig situation själv så får man inte bli respekt lös själv.

Själv så hade jag trott att det är en person med stort uppmärksamhetsbehov och dåligt självförtroende. Min reaktion hade även varit att jag hade funderat på om hon överhuvutaget talar sanning. Helt ärligt fattar jag inte varför man tar reda på om man väntar tvillingar tex för att sen ta bort det, verkar rätt makabert och rätt osannolikt.

Fast det får man väl reda på vid första UL? Dvs när de kollar hur långt gången man är´där borde man ju se om det är ett barn eller två.

tja...jag vet inte. De pesoner jag känner som gjort abort har inte gjort nåt ul innan, och mitt första ul gjorde jag ju i vecka 17 och då hade jag vetat läääääänge att jag var gravid och skulle jag valt abort hade jag ialla fall gjort det så tidigt som möjligt.

Ja jag tycker också att det är respekt löst:( hon borde kunna tänka på dem som förlorat efterlängtade barn.

Men med det resonemanget skulle man ju kunna säga att föräldrar borde hålla sina barn i skymundan, helst hemma hela tiden, så att inte sådana som förlorat barn eller inte kan få barn behöver se dem och påminnas.

Hon kan ju ha det jobbigt med det hela.

Det kan ju också vara så att hon vill avdramatisera och avprivatisera det här med abort. Det finns så mycket skuld och skam och snack om abort som den absolut sista utvägen, att hon kanske vill göra det hela mindre märkvärdigt.

Aborträtten verkar ju behöva försvaras hela tiden, och att framhålla det odramatiska i en egen abort kan väl vara ett sätt att göra detta, antar jag.

Men med det resonemanget skulle man ju kunna säga att föräldrar borde hålla sina barn i skymundan, helst hemma hela tiden, så att inte sådana som förlorat barn eller inte kan få barn behöver se dem och påminnas.

Hon kan ju ha det jobbigt med det hela.

Det kan ju också vara så att hon vill avdramatisera och avprivatisera det här med abort. Det finns så mycket skuld och skam och snack om abort som den absolut sista utvägen, att hon kanske vill göra det hela mindre märkvärdigt.

Aborträtten verkar ju behöva försvaras hela tiden, och att framhålla det odramatiska i en egen abort kan väl vara ett sätt att göra detta, antar jag.

Varför skulle barn gömmas?
Det har inte med saken att göra alls tycker jag, men jag vet att det är väldigt jobbigt när människor i omgivningen pratar vitt och brett om sina aborter, att de valt att avsluta sin graviditet när man själv har förlorat ett barn.

Att abort ska vara den absolut sista utvägen hoppas jag verkligen att de flesta tycker.

Fast det får man väl reda på vid första UL? Dvs när de kollar hur långt gången man är´där borde man ju se om det är ett barn eller två.

Japp, iaf när jag gjorde abort så föregicks den av ett UL innan tid för aborten bokades in.(fick t.o.m. höra hjärtslagen... :().
Då måste de ju kunna se om det är ett eller fler foster

Japp, iaf när jag gjorde abort så föregicks den av ett UL innan tid för aborten bokades in.(fick t.o.m. höra hjärtslagen... :().
Då måste de ju kunna se om det är ett eller fler foster

När jag gjorde abort gjordes inget ultraljud innan, så det är nog olika.

kl

Det kan vara svårt att veta hur långt gånget fostret är ibland & då gör man ul för att tidsbestämma.
Man måste veta detta för att veta på vilket sätt aborten ska utföras, från v 11 eller 12 så måste man tex föda ut barnet medan man kan skrapas innan det osv.

Det har inte med saken att göra alls tycker jag, men jag vet att det är väldigt jobbigt när människor i omgivningen pratar vitt och brett om sina aborter, att de valt att avsluta sin graviditet när man själv har förlorat ett barn.

Men det är ju samma sak som att folk inte bör prata om sina lyckliga graviditeter i händelsen av att någon barnlös skulle råka stå bredvid som tar illa upp.

Man har olika inställningar till saker och ting. Det är väl egentligen bra. Vore rätt trist om ingen vågade diskutera känsliga saker på ett icke-sentimentalt sätt.

Det skulle ju kunna vara lika jobbigt att folk pratar om sina barn som sina aborter i den situationen. Sådant är väl olika.

Tyvärr blir man ju så illa tvungen att stå ut med att andras liv går i helt andra riktningar än ens eget, även när man önskar att ens eget liv var mer som de andras.

Självklart kan (och kanske bör) man censurera sig lite om man vet att någon blir ledsen av vissa saker, men att vara försiktig hela tiden med vad man säger om så normala saker som våra exempel här därför att någon som råkar höra kan bli ledsen, är väl inte helt rimligt?

Att abort ska vara den absolut sista utvägen hoppas jag verkligen att de flesta tycker.

Varför räcker det inte att det är det bästa alternativet i en den aktuella situationen?

tja...jag vet inte. De pesoner jag känner som gjort abort har inte gjort nåt ul innan, och mitt första ul gjorde jag ju i vecka 17 och då hade jag vetat läääääänge att jag var gravid och skulle jag valt abort hade jag ialla fall gjort det så tidigt som möjligt.

Vad konstigt,jag gjorde en abort som ung dum tonåring för längesedan. Då fick jag göra ultraljud för att de skulle se hur långt gånget det var samt att de ju visste vilken metod de skulle använda,tex medicinsk abort kan ju bara användas upp till en viss vecka och så. De borde ju vara tvugna att se hur långt gånget det är.

De gjorde även ett tidigt ultraljud på Hampus för att kunna räkna ut BF. Och sedan ett senare i ca v 16-17 eller dyl.

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 624
Gravid - 1år Hej! Jag skulle behöva lite tankar kring den situation jag nu hamnat i. Jag behöver få skriva av mig, vill inte berätta om detta för...
2
Svar
26
· Visningar
4 753
Senast: Snö
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Efter mitt förra blogginlägg kom jag att tänka på det här med att jag var bra på att förtrycka mig själv under min uppväxt… Och då kom...
Svar
19
· Visningar
3 814
Senast: cassiopeja
·
Övr. Barn För nån vecka sedan så beslutade jag mig för att skriva ett brev till mig pappa för att berätta om Tims funktionshinder. Jag hade ännu...
2
Svar
20
· Visningar
3 204
Senast: oz_joj
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Atletix