Måste man alltid måla taket innan man målar väggarna?

Elegant machinery

Trådstartare
Jag har ett litet sovrum i min lägenhet som jag är sugen på att måla om. Målade väggar och tak på när jag flyttade in för ganska exakt 2 år sedan, och jag tycker fortfarande att det känns vitt och fräscht. Nu är jag sugen på att måla väggarna sandfärgade istället för ljusgrå som de är idag. Men jag är lite lat och funderar på om det skulle funka att bara måla om väggarna och strunta i att måla om taket, mest för att då behöver jag inte flytta ut alla möbler som står där idag.

Min pappa höjer varningens finger och predikar att man måste alltid måla om taket först om man ska måla väggarna, annars ser det sjavigt ut. Stämmer detta? Måste jag göra som han säger, eller kan jag göra det på mitt sätt?

Sv: Måste man alltid måla taket innan man målar väggarna?

Jag har då aldrig målat taken när jag har målat om något rum här hemma och det har funkat alldeles utmärkt:) Inte sett konstigt ut alls!

Är taket målat om för två år sedan skulle jag inte kasta ner energin på att måla om taket, såvida du inte är sängrökare eller roat dig med att ligga i sängen och kasta melonkärnor i taket.

:rofl: :rofl:

Nå Elegant machinery, har du kastat melonkärnor i taket månntro? ;):D

Liknande trådar

Hemmet Har gått och blivit med bostadsrätt! Dock är tapeterna fula och dessutom dåligt uppsatta. Det är bubblor i tapeterna och inte raka...
Svar
10
· Visningar
2 534
Äldre Nu behöver jag er hjälp! Det handlar om ombildning av hyresrätt till bostadsrätt. Det är ett väldigt långt inlägg men jag är tacksam...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
11 488
Senast: cherie
·
Hemmet Jo, jag vet att det varit en trend att väggar och gärna möbler också ska vara vita i hemmet. Sen har man kunnat välja om man vill ha...
4 5 6
Svar
109
· Visningar
8 533
Senast: SusieQ
·
Hemmet Jag har ju ett helt hus att måla/tapetsera, och jag behöver ofta mogna in i sådana beslut. Så jag vill gärna ha era erfarenheter vad...
2 3
Svar
47
· Visningar
14 632
Senast: Chili
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar