Måste leda min dotter på ridskolan men kan inte

Folshult

Trådstartare
Eftersom jag är sjuk så kan jag inte springa när ponnyn travar. (Ibland har jag även svårt att gå.) Alltså får mitt barn lida för mitt handikapp. Mitt hjärta går sönder när de andra travar och vi skittar runt i mitten.

Ridskolan kan inte hjälpa på annat vis än att de har ett bonussystem som innebär att de äldre barnen får en gratis ridlektion när de lett ett antal lektioner med små barn på ponnyer. Men (givetvis) blev min dotter placerad i en grupp som rider på lördagmorgnar då det är folktomt så det ekar på hela anläggningen. (Hörs det att jag är något irriterad på dem?)

Hennes pappa ska operera sitt knä i september och har förslitningar i den andra höften så han kan inte springa heller. Jag har hört med kommunen men de kan inte hjälpa till bla pga att jag kan köra dit själv(!).

Min dotter kan trava på vår egen ponny men jag får inte rabatt om hon rider lektionen på egen häst. Hon vill givetvis fortsätta. Att ha mamma som instruktör hemma är pest! Men att träffa hästtokiga kompisar i stallet är superkul!

Jag har till och med övervägt att ta med min häst och "leda från hästryggen" så att säga men vilket krångel! Speciellt som min häst är livrädd för att åka transport. (Inte att lasta alltså utan hon stegrar sig och slår med fram och mixtrar fast jag kör superförsiktigt. Nåja, detta är en helt annan historia.)

Vad gör jag? Kan inte sova för att hon ska rida i morgon...

Sv: Måste leda min dotter på ridskolan men kan inte

Finns det ingen av de äldre barnen som du skulle kunna be om en tjänst att leda?
Ev kanske ge en liten slant för besväret? Själv har jag hjälpt till med det mesta i stallet och vi brukar alltid vara ett gäng som kan ställa upp även på tider när vi inte är där egentligen.

På min egen ridskola så skulle problemet lösas på något sätt av ridläraren om inte föräldrar/andra elever kan hjälpa till så jag tycker det är dåligt rent ut sagt att din dotter inte kan trava om inte du är med.

För det första måste jag hålla med Wingates om att ridskolan borde hjälpa till så att din dotter fick någon som kunde leda. Men har inget av de andra barnen två föräldrar med sig? Då kanske den andra föräldern kan leda under traven bara? Eller höra dig för med äldre elever eller bekanta till familjen kanske? :)

har ni ingen bekant som kan tänka sig att ställa upp? vilken kommun tillhör ni??
är oxå smålänning nämligen:D

Har du tagit upp detta med instruktören? Chefen på ridskolan?
Du ska helt klart göra det om det inte är gjort så att dottern får byta till en dag då det finns hjälp.

Prata med instruktören om det ev finns någon tjejerna i stallet som kan tänka sig att komma på lördag morgon om de vet att det finns "jobb"? Eller prata med någon av de andra föräldrarna om de kanske har några äldre syskon som kan tänka sig att springa med dottern istället?

Som instruktör som har lett barnlektioner i två år blir jag väldigt ledsen av din historia, och besviken på din dotters ridskola. På mitt jobb är målet i de grupper som rider med ledare är att föräldrar ska leda, men går det inte så försöker man självklart lösa det! Antingen genom att placera på häst som går "av sig själv" och inte behöver ledare, lirka med stalltjejer, eller i värsta fall leda själv. Det blir givetvis sämre undervisning om jag som instruktör är fast vid ett barn, men hittils har jag haft fullt stöd från de andra föräldrarna de gånger det behövts, eller så har någon av dem tagit över.

Prata med instruktören!

Jag håller med om att det är dåligt att det inte går att lösa.
Men, du säger att hon kan trava på er egen ponny, och att du inte får rabatt om du tar med den. Måste du ha rabatt då?
Varför inte ta med ponnyn och rida till fullt pris? Då får ju dottern trava, och er ponny blir riden.
Jag kan förstå ridskolan som inte vill lömna rabatt. De har ju samma kostnader den timmen oavsett om din dotter rider på ridskolans häst eller sin egen.

Tack för alla svar!

Tack för stödet! Detta har verkligen gjort mig lessen men nu känns det bättre!

Wingates:
Jag är givetvis med hela tiden! Det är bara det att springa är svårt.

Jag skulle kunna erbjuda den som leder att få rida mina hästar någon gång som bonus. Brukar vara poppis om man säger att man har frieser. Eller får jag helt enkelt betala nån.

Mammas:
Känner tyvärr inget hästfolk här eftersom jag är inflyttad. Och hitintills har jag inte sett nån extra förälder.

Tinissen:
Det är Älmhults kommun vi bor i.

TinyWiny och superstar
Jag kände mig så besvärlig förra terminen men när jag pratade med den nya insruktören verkade hon mer positiv till att lösa problemet. Jag blev jätteglad! glömde dock nämna att vi kan byta dag till nån då det finns fler folk i stallet.

Snurrfian:
Att efterlysa ridsugna syskon är definitivt ett sätt. Ska göra min röst hörd nästa gång.

via:
Vad avser rabatt så tycker jag att eftersom ridskolan inte har kostnaden av en ponny på min dotter så borde jag inte behöva betala fullt. Min dotter kan ju rida med i en grupp som är "full" så att säga. Men det är inte därför. Givetvis finns motionsbiten som en positiv bieffekt om hon rider vår ponny men när man är sju år är nästan hela nöjet att tex hämta sadel i sadelkammaren, byta borstar, prata med kompisar och bara få vara i stallet med andra. Så blir det ju inte om vi ska ta med vår ponny. Då lastar man ju bara ur och i och sköter det andra hemma som vanligt med mamma. Skittråkigt tydligen...

TACK!

Sv: Tack för alla svar!

Vad avser rabatt så tycker jag att eftersom ridskolan inte har kostnaden av en ponny på min dotter så borde jag inte behöva betala fullt. Min dotter kan ju rida med i en grupp som är "full" så att säga. Men det är inte därför. Givetvis finns motionsbiten som en positiv bieffekt om hon rider vår ponny men när man är sju år är nästan hela nöjet att tex hämta sadel i sadelkammaren, byta borstar, prata med kompisar och bara få vara i stallet med andra. Så blir det ju inte om vi ska ta med vår ponny. Då lastar man ju bara ur och i och sköter det andra hemma som vanligt med mamma. Skittråkigt tydligen...

Om hon rider med som extra i en full grupp kommer ju saken i ett annat läge, men annars har ju ridskolan samma kostad för den timmen vare sig ni utnyttjar en ridskoleponny åt dottern eller ej.
Att hon vill hämta grejer och göra iordning som de andra barnen har jag full förståelse för! :laugh:
Hoppas att ni hittar en vettig lösning.

Kan du inte åka till ridskolan en e.m. eller kväll mitt i veckan när de andra äldre eleverna är där. och fråga om det är någon som har lust att hjälpa dig? Jag kan inte tänka mig att det skulle vara några problem. De flesta skulle nog bli glada över att kunna säga till sina föräldrar att "jag måste vara där tidigt i morgon bitti för att jag ska leda en häst". En vettig förklaring till att få vara med i stallet liksom :idea:

Jag tycker iofs att ridläraren/stallchefen borde kunna fixa det här åt dig, men annars så får du ordna det själv! :bow:

Ridskolan borde kunna hjälpa till med att hitta en ledare. Vore inte mer än rätt! MEN, om det nu inte funkar, kan du inte ta ponnyn på lina när det är dags att trava? Eller kan/törs inte dottern trava iallafall? Känner hon sig osäker kan väl ridläraren springa med något varv? Steget att trava själv på lina kanske inte är så stort om hon travar själv hemma?

Men det kanske inte behöver vara hästfolk? Om man ska vara med för att leda hästen, och du kan gå med under skritten, så behövs det ju inte någon stor hästvana direkt. Många föräldrar som leder har ju ingen hästvana heller.

Jag tror inte det handlar om att någon måste leda hästen för att dottern är rädd utan för att någon måste leda hästen som "regel" för att det är små barn.

Aha! :idea: Det fattade ju inte jag heller! :D Men att en hästvan person har en ponny på lina borde faktiskt vara säkrare än att en ovan leder en ponny. Har ett antal gånger sett ponnysar få tokspel och den ovana ledaren tappar ponnyn för att han eller hon inte är beredd på det.

absolut visst är det väl så! jag ville mest påpeka hur det var :p

via:

TACK!

Jag förstår ditt problem med ledare helt och fullt, och likaså ridskolans! Jag är ridlärare, och i våra nybörjargrupper förväntas föräldrarna vara med och leda, men om någon inte kan så försöker vi så klart lösa det- vilket lyckas nio av tio gånger, men tyvärr inte alltid.

Sedan, med risk för att få skäll, så tycker jag att du är rent ut sagt dumsnål som inte tar med er ponny (vilket skulle lösa problemet med ledare dessutom) bara för att du inte får rabatt (att dottern tycker det är roligare med ridskoleponnyerna är en helt annan femma - det förstår jag så väl - det är ju mkt skojigare att vara i stallet med kompisarna än att komma direkt från transporten)!! Hallå - instruktören måste ha sin lön även om ni har egen häst, ridskolehästarna ska ha mat etc, och den kostar inte mindre för att din dotter har med egen ponny... Dessutom kan man väl knappast ta in en "extra"elev i gruppen bara för att den har en egen ponny!? Blir gruppen för stor (alltså större än normalt) blir ju undervisningskvalitén lidande. Hos oss kostar det en symbolisk summa om 10 eller 20 kr mindre per lektion (minns faktiskt inte o har ingen prislista här hemma) att ha egen häst i ordinarie grupp - om man har det stadigvarande (blir ju i a f ett par hundra på en termin) men aldrig att man skulle kunna hatta fram o tillbaka och få tillbaka x antal tior bara för att man haft egen häst några gånger. Någon måtta får det väl vara! Tilläggas bör att vi inte heller tar något extra betalt av elever med stadigvarande egen häst om de behöver rida ridskolehäst av någon anledning någon gång.

Att någon ledde från hästryggen (och till råga på allt från en häst som inte ingår i ridskolehästarnas ordinarie flock) skulle jag av säkerhetsmässiga skäl aldrig tillåta, och inte heller att någon longerade en ponny mitt i gruppen (OK om man har stor bana så att man kan gå undan, då är det väl en annan sak) och jag har svårt att tro att någon annan vettig och utbildad instruktör skulle göra det heller.

Lycka till med ledproblemet hur som helst! Hoppas det löser sig!

Ako, ridlärare mitt i verkligheten

Senast ändrad:

Jag tycker att du ska prata med ridläraren, om de inte hjälper dig så är det en oseriös ridskola.

Tack för stödet! Detta har verkligen gjort mig lessen men nu känns det bättre!

Wingates:
Jag är givetvis med hela tiden! Det är bara det att springa är svårt.

Jag skulle kunna erbjuda den som leder att få rida mina hästar någon gång som bonus. Brukar vara poppis om man säger att man har frieser. Eller får jag helt enkelt betala nån.

Jo jag förstod det, syftade just på att du inte kunde vara med och springa.

Ja, så skulle du ju med kunna göra. Det är säker någon av ungdomarna som skulle uppskatta ett sådant "byte".

Jag tycker att du ska prata med ridläraren, om de inte hjälper dig så är det en oseriös ridskola.

Man kan inte göra mer än försöka hjälpa till - går det inte att skaffa fram ledare OCH man dessutom talat om från början att föräldrar förväntas leda - varför ska man då kalla ridskolan oseriös? Man har knappast råd att ha anställd personal till att leda ponnyerna på nybörjarlektionerna...

Själv hade jag agerat som så om jag varit TS dotters instruktör att jag hade i första hand försökt "flirta" med någon av stalltjejerna för att få ledhjälp och i andra hand själv sprungit med ponnyn några varv - dock inte alla travpass under lektionen då jag rimligtvis inte kan springa och instruera övriga ekipage samtidigt. Men som sagt ett par varv så att hon oxå hade fått trava.

Liknande trådar

Hästmänniskan Min dotter är 5 år och har ridit mycket och haft egen shettis sedan hon föddes. Hon rider mkt bra för sin ålder dvs skritt, trav och...
3 4 5
Svar
84
· Visningar
13 132
Senast: Badger
·
Övr. Barn Jag har alltid sagt det och jag står för det - jag ska aldrig bli en ponnymamma. Men.... I höstas började min dotter (5,5) rida lektion...
2
Svar
39
· Visningar
3 731
Senast: Sunshine
·
Hästmänniskan Hade lektion på ridskolan och hade barn som är nybörjare. Dom hade just lärt sig rida utan ledare och skulle trava över en bom. Alla...
2 3
Svar
54
· Visningar
7 668
Senast: Augusti_
·
T
Ridning Vi har fastnat och jag vet inte hur vi tar oss vidare. HJÄLP! Vi köpte i jan/feb ett litet russ. Jättesnäll och en helt fantastisk...
Svar
8
· Visningar
1 499

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka