Måste jag sko? (djupa sprickor)

Nej, AB vart jag inte impad av när han var ut och skodde mina. Fast min fd hovslagare (PW) har skott mycket på Hippologum också - tror AB bara haft 10 hästar han skott, PW har haft desto mer.

Min fd hovis, som vi KANSKE kan få att komma ut till Aminette, är verkligen extremt kunnig och det han inte kan läser han på om och undersöker med sina lärare.
Kruxet är ju bara att han egentligen slutat som hovslagare...

Vi får se vad han säger.

Jo jag vet. Men om inte annat kan han kanske rekommendera någon och ge lite råd får jag hoppas.

Han har rekommenderat Glen till mej när jag frågat. Det är ju lite ont om hovslagare häruppe. Finns en i Skellefteå-området som jag vet är bra (som EJ tex har ut nu, hon har ju haft PW förut med) men han tar inte på sej nåt mer övht.

Jag hade tänkt att han skulle kunna visa mej hur jag kan hålla efter Stellas hovar själv nu under sommaren och han kan komma och kolla att det ser bra ut när han ändå verkar Trollfuxa (Trollfuxa har för knepiga hovar för att jag ska våga själv) +ev fixa lite. Kanske kan han åtminstone visa dej hur du kan göra och ge lite förordningar.

Men sedan, med A - det kan ju vara så att man måste fråga honom och "pressa" honom lite på info för att han verkligen ska lägga ner jobbet som behövs?
Han bor ju fö i Vännäs och dit är det bara 3-4 mil från oss (dvs lika nära till oss i brattfors som tex umeå - så det blir inte längre för han att åka).

Tilläggstips:
Ta gärna en extra koll på trakterna för att se om dom inte är lite för höga som i sin tur kan tippa hovenet lite nedåt i hovkapseln och skapar då ett extra tryck framme i tån.
Mvh T

Kan lova att de inte är för höga!

Hon har för låga trakter. Alla hovslagare jag haft har försökt få dem längre. :o

Så det tror jag inte är ett problem, men tack för tipset! :bow:

Jag som då uppenbarligen har en helt annan filosofi menar att trakter i princip aldrig kan bli för LÅGA och om hovslagaren vill få dem längre/högre är han helt ute och cyklar. Fråga honom då av vilken anledning han vill tvinga din häst att gå med "högklackar".

Sorry om jag låter snäsig men var och en blir salig på sin tro (bra citat).
Mvh T

:D Det är lugnt.

Förhoppningvis får jag om en vecka eller så ut en kille som är jätte duktig på barfota hästar. Då ska jag se vad han säger om trakterna också. ;)

Liknande trådar

Hästvård Min åring har en ganska problematisk strålröta i alla fyra hovar och eftersom jag inte är bekant med strålröta under mina 20år som...
2
Svar
29
· Visningar
8 692
Senast: skuggi
·
Hästvård Långt inlägg... En delvis fortsättning på Understuckna trakter-tråden. I tisdags började pålla sparkas "på riktigt" när jag...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
6 576
Senast: Constance
·
Hästvård *bilder längst ner på sidan* Nu sitter jag och känner att jag behöver lite hjälp för att komma någon vart. Jag vill höra folks åsikter...
3 4 5
Svar
94
· Visningar
21 338
Senast: Susan
·
Hästvård Inköpt i nov -07. Fd galoppör, löpt flitigt i många år (sprungit in en halv miljon). Ingen skadehistorik jag känner till, förutom fula...
2
Svar
23
· Visningar
4 889

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka