Sv: Alla som är duktiga på hovar kan väl kolla hit, även dom med erfarenhet av PG
Jag har nu kollat upp den exakta foderstaten men har tyvärr inte några värden att komma med än då stallägarna kommer hem idag från utlandet.
Men brukar korn analyseras? Betforns analys syns ju på påsen men jag hittade inte någon sådan. Vilken typ av mineraler som ges vet jag inte heller men ska ta reda på.
Morgon: 1/2 kg hö 0,25 kg korn
Lunch:
Intag: 1/2 kg hö 0,25 kg korn 0,2 kg betfor 1/2 dl mineraler 1 mått glucovett 4 mått firmfoot(ca 1 dl)
Kväll: 2 kg hö 0,25 kg korn
Han äter ju gräs ute i hagen på dagen så det är därför han bara får så lite hö på morgon innan han släpps ut samt när han kommer in.
Sen satt jag ju i natt och tänkte på vad som förändrats det senaste halvåret och det ända jag kan komma fram till är att han fick b-vitamin för första gången i sitt liv, hos mej iaf, vid pälsfällning. Han fick några dagar innan han blev halt börja stå ute även på natten i en kupperad hage(där veterinärerna tror han vrickat sej och fått kotledsinflamationen). Han har fått steeljoint från förra sensommaren tills i våras/tidig sommar, innan fick han alger, men jag tog bort SJ:n i våras pga att hans hovar började se lite fula ut och började med firmfoot istället för där finns både alger och nypon som ska vara bra för just hovarna. Jag tänkte att det kanske var bättre med alger än SJ när hovarna började trasa lite i bak men hovis trode att det berodde på leran och nu på att dom oxå varit för mjuka och därför gett med sej. Jag vet inte, han har ju aldrig reagerat på varken lera eller torka förr utan haft fina hovar.
Hovis tipsade även om att ge enzion som skulle göra hovarna hårdare, jag började söka lite här ang det och vissa sa att det gett ett bra resulat medans andra inte höll med men då i diskussionen så var det någon som nämnde att SJ har en knepig Ca/P kvot så jag lämnade alltså oxå pga det SJ:n och övergick till algerna.
Träningsmässigt så är det typ samma, varrierande motion på olika underlag, en liten skillnad är väl att vi börajde träna mer inne i skogen, trava och galoppera på stigarna och ibland få ta några steg ut från stigen om det behövdes i trav(men detta på ställen jag vet är schyst underlag på) rida lite mellan träden för smidighetens skull osv, en träning som gav både honom och mej ganska mycket. Samma hage med samma kompisar, förutom att han fick gå ut i stora hagen nu till sommaren och då återförenas med sina gamla kompisar(dom går 8 st valackar i flock i stor hage så länge marken tillåter, vid lerperioder går dom in i s.k backup hagar 2 och 2 eller fler för att sen gå ut i stora hagen när det fryser på/torkar upp).
Han tränas alltid lindad med back on track och har inte någon sadel som stör då vi inte äger någon sådan.
Så jag kan alltså inte komma på så mycket som ändrats.
Nu på senaste så har vi tagit bort hans boxdörr då han bankade så mycket i den hela tiden(inte heller bra för hovar och leder) så den till slut gick sönder, så nu har han som en hage utanför boxen lika stor som hans box så han kan gå ut och in som han vill och då är han nöjd:
[/IMG]
Var det nått speciellt du tänkte på när du frågade om förändringarna?