MÅste ha hjÄlp snabbt!!

Sv: MÅste ha hjÄlp snabbt!!

Om du är hård i handen kommer INGET bett funka!
hästen känner inget sammarbete med ryttaren och vill självklart inte sammarbeta med en hård hand,
Kolla upp med din tränare!

Lycka till!;)

prova ett gag- bett finns i h''ks katalogen, där får du en hävstångs-effekt utan att du behöver bli hård i handen, fungerar utmärkt på mina hästar som kan bli väldigt starka...

Nu kanske jag låter lite hård, men jag menar det i all välmening och med en ödmjukhet som tyvärr inte nås ut såhär i skrift.

Det låter som att du och din ponny behöver ta allt från början, är jag rädd för. Låter som att ni kommit lite snett i komunikationen, och det är inte något man "fixar till" med ett nytt bett och lite råd från oss här på buke. Om häste drar och du gör detsamma så eskalerar det bara och blir värre och värre. Om du och ponnyn beter er som du beskriver när din tränare är med, och om din tränare är så duktig som du säger, så får du den hjälp du behöver. I mina öron (läs ögon) låter det inte så bra att tränaren ber dig "testa lite olika" utan att ge vägledning. För mig ska en tränare vägleda sina elever genom hela rid-processen, där ingår till exempel diskussioner om bett. Eller så har tränaren inte förstått att du behöver hjälp med det? Du kanske kan prova att tydligt säga det till din tränare, den hjälpen ska ingå i priset du betalar!

Olika bett rids på olika sätt, och det gäller att kunna alla dessa sätt INNAN man provar bettet för att veta om bettet funkar eller inte. Det gäller att förstå vad det är hästen försöker säga när hästen "jobbar med bettet" och du behöver reagera på rätt sätt för att bettet ska inverka på ett sätt som fungerar. När det kommer till handen så är det så myckt mer som ska stämma, du behöver kunna mer än att bara vara mjuk i handen.

Har du provat att rida med sidepull/kapson/grimma? Jag tänker om hästen har skavt av tänder i munnen är det nog dags för munnen att få vila lite. Ha någon med dig (förslagsvis din tränare) och prova i en liten hage, bettlöst, och bara öva på start och stopp i skritt? Ridning handlar om kommunikation, och det är svårt att kommunicera om någon (ryttare eller häst) drar och sliter, då behöver man hjälp med just det först innan man går vidare till nästa hållplats.

Sen tror jag att du ska kolla tänderna på ponnyn oxå, om det är som du säger att bettet har skavt i munnen på den. Det är ganska allvarligt.
**Oj, det kanske inte var din ponny... jag ber om ursäkt för förvirringen från min sida. Dock tycker jag inte att det är dumt att kolla munnen på den ändå.**

Lycka till nu och hoppas ni kommer överens! :)

Senast ändrad:

Det finns faktiskt hästar/ponnyer som är otroligt heta och där det inte går att komma tillrätta med problemet genom att "träna grunderna" eller "lära hästen röstkommandon" eller genom att "börja om från början" osv osv. Ibland måste man betsla upp, t ex "slänga på ett pessoa" för att få en broms på hästen och för att få den att böja på nacken så att den inte bara springer som en galning med huvudet uppe i det blå med en underhals som växer för varje dag. När man får en broms på hästen så kan man komma till riktig ridning, dvs att man kan rida med en korrekt skänkel och få hästen att gå i form.

Och Merwens kommentar "om hon inte lyssnar på hjälperna så kan det vara bra att börja där istället för att betsla upp..." förstår jag inte alls. Vad är handen/bettet, om inte en av hjälperna? Om en hetsig och envis häst inte alls tar bettet utan bara springer som en galning med huvudet uppe i det blå, vad är det för hjälper du menar att man "ska börja med" då?

Liknande trådar

Utrustning Jag behöver ett skarpare bett till min valack då han blir för stark för dottern när de rider ut. Han bestämmer då tempot själv om de ska...
Svar
10
· Visningar
1 013
Senast: Sesca
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 296
Senast: Blyger
·
Ridning Hej,vi köpte en jättefin welshponny valack 14 år för snart 1 år sedan,han är superfin,väldigt pigg,känslig i munnen och sitsen, han har...
Svar
9
· Visningar
1 821
Senast: sorbifolia
·
Utrustning Jag ska köpa nytt bett till min ponny då det vi har nu är för litet. Han har 11,5 i fasta ringar men vilken storlek blir det då med lösa...
Svar
5
· Visningar
1 300
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25