Måste groov 125 blötläggas?

Sv: Måste groov 125 blötläggas?

Jag köpte lusernhack igår så det ska bli spännande att komma ut till stalllet idag och se om han har ätit upp :-)

Men finns det någon som kan svara på hur mycket torr pellets (i detta fall groov 125) man kan ge per giva utan risk för foderstrupsförstoppning? Finns väl ingen generell regel antar jag men hur mycket ger ni eller hur mycket skulle ni våga ge?

Risken finns alltid. Hur mycket du vågar ge beror helt på hästen, därför går det inte att svara på generellt. Min ena har jag inga problem med att ge pellets torrt eftersom hon lugnt står och pillar i sig dem, men till den andra blöter jag all pellets som överstiger någon näve eftersom han kastar i sig maten.

Kraffts produkter hade jag aldrig i livet vågat ge torrt. Blöter man fingret och tar på en pellets fastnar den direkt som med klister. Och samma sak i strupen.

Kvarnbys lusern faller sönder när man vattnar den, den kan jag möjligen ge torr. Men Krafft-pellets? Aldrig i livet.

Shit vad svårt det ska vara med foder då... Lusernhacket åt han nästan ingenting av. Lusernpelletsen äter han blöt om han får hela natten på sig. Grooven äter han bara torr men den häller jag oljan på nu så då minskar väl risken för fförstoppning något vill jag tro iaf.

Så summan av det här verkar ju bli att han får lusernpellets blött på kvällen och grooven med oljan de andra fodringarna. Hoppas detta funkar nu.

Tack för alla svar :-)

Groov sväller rejält om man blötlägger det, nästan i klass med lusern, så jag skulle aldrig våga ge det torrt.

All pellets bör eg blötläggas. Tex Krafft sväller lika mkt som lusernpellets, alla pellets sväller!

När det är sagt så kan en glupsk häst få foderstrupsförstoppning av gröt.... Eller havre. Det är inte bara pellets som kan orsaka det. Har haft det på en häst en enda gång och han hade ätit blöt luserngröt.

All pellets bör eg blötläggas. Tex Krafft sväller lika mkt som lusernpellets, alla pellets sväller!

När det är sagt så kan en glupsk häst få foderstrupsförstoppning av gröt.... Eller havre. Det är inte bara pellets som kan orsaka det. Har haft det på en häst en enda gång och han hade ätit blöt luserngröt.

Den kan få av hö också.

Liknande trådar

V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 405
Senast: valpköpare
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 616
Hundhälsa Ja, jag har ju två hundar med problemmagar.. Och två hundar med magar av stål. Det är dock en av de med problemmagar som jag inte blir...
Svar
9
· Visningar
1 996
Senast: Maniac123
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 109
Senast: alazzi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar