Måste det hända en ordentlig olycka?

Youmeoh

Trådstartare
Blir lite fundersam hur polisen (och även djurskyddet) verkar resonera.
Där jag kommer från finns en bonde som inte verkar veta vad ordet ELstängsel innebär. Ända sedan innan jag var född (över 20 år sedan) har hans djur varit på rymmen (hästar/kor/får/grisar/you name it) Har även för mig att en häst blev påkörd för många år sedan.
Djurskydd säger att dom "har ögonen på honom", ändå händer inget!

När jag hade hästarna hemma fick dom påhälsning titt som tätt av hans hästar. Vi ringde gång på gång, men oftast slutade det med att jag själv fick leda hem dom till honom och stänga in dom. Har även mött dom mitt ute i skogen under ridturer.
Hans kor och får har även varit lösa väldigt ofta. Många av gångerna har dom varit uppe på stora vägen (har varit 110väg, numer sänkt till 90). Det är ett under att det inte skett en allvarlig olycka än! :eek:
Bonden driver även ett slakteri och vägg i vägg med det slakteriet ligger stallet (mig veterligen är väl inte ens det tillåtet? :confused: Rätta mig om jag har fel...) Hästarna går med lera upp till knäna utan ordentligt skydd i hagen och allt för lite och dålig mat. Samma sak gäller även kor och får.
För tre år sedan dog en häst på grund av fodret. (Vet. hade sa då åt honom att byta foder på en gång.) Året efter dog ytterligare en häst (även denna gång på grund av fodret)
Hovvård är det inte ens tal om...

Min fråga är: hur lång tid ska det ta innan någon får djurförbud (eller nåt straff öht)? Detta har alltså pågått i över 20 år utan att nåt har hänt.
Jag vet att han har fått en hel rad olika anmälningar på sig genom åren, både när det gäller djurhållning, men även andra grejer.
Både polis och djurskydd (hittar inte rätta ordet just nu) åker dit ofta, för att "kolla".
Polisen säger att dom inte kan göra nåt och djurskydd säger bara att dom har ögonen på honom.
Måste det hända en riktigt ordentlig olycka innan kontorsnissarna slutar rulla tummarna och gör nåt?! Ibland är det nästan så att jag undrar om dom inte har blivit mutade... :crazy:

Blir bara så arg och lessen när jag tänker på det.
Det jag har skrivit är bara toppen av ett isberg, "alla" vet var som händer på gården, men ingen verkar kunna göra nåt




Såg att det blev rätt långt... :o
 
Sv: Måste det hända en ordentlig olycka?

Jag tycker också att det är konstigt att dom inte gör något. Har hört en del fall där människor fått djurförbud för betydligt mindre saker :S
Om inte annat borde de göra något i och med risken för olyckor. Precis som du säger är det ju ett under att ingen allvarlig olycka har skett än :crazy:

Och att ha ett slakteri precis bredvid ett stall har jag ingen aning om ifall man får ha eller ej, men det låter ju lite fel för mig iallafall...

Förstår att du blir arg och ledsen, skulle jag också bli om jag bodde granne med någon som plågar sina djur på det viset (vilket jag i och för sig gjort men inte alls på samma sätt). Förstår inte hur mannen fortfarande kan få ha djur. Vad har han sina djur till egentligen? Han verkar ju inte bry sig nämnvärt om dom liksom...
 
Sv: Måste det hända en ordentlig olycka?

Kor och får har han antagligen för att kunna slakta svart och sälja dyrt (han får egentligen inte slakta tamboskap i sitt slakteri, även där har han myndigheterna efter sig)
Hästarna har han för att hans ungar ska ha nåt att leka med :grin:
 
Sv: Måste det hända en ordentlig olycka?

Det är lite av samma visa i mitt hemområde. Det är en gammal gubbe som har några hästar som under sommartid enbart går ute (sto med föl) utan någon som helst stödutfodring förrän de tas in på vintern. Då är fölet överhuvudtaget inte hanterat och livrädd för människor. Då ställs sto och föl iallafall in i en box (november kanske) och sedan mockas inte boxen på hela vintern (till mars). Djurskyddsinspektören informerades och åkte dit på besök, stallägaren skyllde på stormen Gudrun och arbete i skogen (Gudrun är ju inte varje vinter, eller? :s) och det hela lades ner. Strax efter det kommer det fram att djurskyddsinspektören jagar på gubbens marker, och har gjort i flera år...

Ja, undra varför det aldrig blev någon anmälan ....... *suck*
 
Sv: Måste det hända en ordentlig olycka?

Det är skrämmande. Varför verkar det vara viktigare med måttbestämmelser än hur djuren egentligen mår? Vissa får djurförbud för att det är lite för lågt i tak medan andra får ha det hur som helst. Det borde väl tittas lika mycket på utemiljö som innemiljö?

Och så läser man om andra fall där fok blir anmälda helt utan saklig grund och djurskyddsinspektörerna kommer på oanmöälda besök men hittar inget som helst att klaga på
 
Senast ändrad:
Sv: Måste det hända en ordentlig olycka?

Det är lite av samma visa i mitt hemområde. Det är en gammal gubbe som har några hästar som under sommartid enbart går ute (sto med föl) utan någon som helst stödutfodring förrän de tas in på vintern. Då är fölet överhuvudtaget inte hanterat och livrädd för människor. Då ställs sto och föl iallafall in i en box (november kanske) och sedan mockas inte boxen på hela vintern (till mars). Djurskyddsinspektören informerades och åkte dit på besök, stallägaren skyllde på stormen Gudrun och arbete i skogen (Gudrun är ju inte varje vinter, eller? :s) och det hela lades ner. Strax efter det kommer det fram att djurskyddsinspektören jagar på gubbens marker, och har gjort i flera år...

Ja, undra varför det aldrig blev någon anmälan ....... *suck*

Det där kan vara en tjänstefel som borde leda till erinran eller t o m spraken
 
Sv: Måste det hända en ordentlig olycka?

Förhoppningsvis är blir det lite mer krut i djurskyddet nu när det har flyttats över till Länsstyrelsen.
Tycker att risken att det blir en massa "ryggdunkande" borde minska när det togs bort från kommunerna
 
Sv: Måste det hända en ordentlig olycka?

Fast det är ju ett halvår sedan det flyttades över till länsstyrelsen och det som hände i mitt län var att antalet djurskyddsinspektörer halverades, från 11,5 tjänst till 5,5 tjänst. Så inte f-n har det blivit någon bättring direkt. Ursäkta svordomen
 
Sv: Måste det hända en ordentlig olycka?

Jo, jag vet att det har varit så ett tag :p
Att det innebar att antalet inspektörer minskade är såklart inte bra, men jag tror ändå att det kan vara en fördel på små ställen där alla känner alla (som i mitt fall)
 
Sv: Måste det hända en ordentlig olycka?

Det är skrämmande. Varför verkar det vara viktigare med måttbestämmelser än hur djuren egentligen mår? Vissa får djurförbud för att det är lite för lågt i tak medan andra får ha det hur som helst. Det borde väl tittas lika mycket på utemiljö som innemiljö?

Och så läser man om andra fall där fok blir anmälda helt utan saklig grund och djurskyddsinspektörerna kommer på oanmälda besök men hittar inget som helst att klaga på

:bow::bow:
 
Sv: Måste det hända en ordentlig olycka?

Men vad ska man göra åt detta? Är djurskyddsinpektörerna inkompetenta i vissa fall? Hur har dom då fått jobbet? Varför prioriteras det så olika i olika län, djurskyddslagen är väl den samma i hela landet?

Och borde inte folk som ringer in helt onödiga anmälningar få betala kostnaden? Så kanske de väljer att faktiskt fråga djurägaren först varför hästen tex är mager/står i sjukhage. Djurägaren svarar då den har varit allvarligt sjuk/tidigare vanvårdad eller vad det nu är.
 
Senast ändrad:
Sv: Måste det hända en ordentlig olycka?

Han är pensionerad nu! :D :D :D

Men javisst är det ett tjänstefel! Han klankade ner på vårat stall för att vi inte hade någon fläkt, men vi har haft hästar med känsliga luftvägar som mått prima därinne, och veterinären tyckte vårat stall hade jättebra luft! Nya djurskyddsinspektören godkände vårat stall och vi fick beröm för vårat stall som var bra, även fast det fattas 7cm i ena ponnyboxen, och fortfarande saknas fläkt!..

Denna förra inspektören slängde aldrig en blick på hästarna, medans den nya gick direkt till hagarna och kollade på hästarnas skick... Det är verkligen skillnad!
 

Liknande trådar

L
  • Artikel Artikel
Dagbok Idag var min pojk vän här ett tag ❤️ Vi var bara ute och lyssnade på musik och pratade och så. Jag är i en mera dålig period nu så jag...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
6 362
Senast: Sel
·
L
  • Artikel Artikel
Dagbok Hej ❤️ Jag vill bara skriva god jul till alla er här! Jag hoppas att ni har en jätte bra jul helg o avsett ifall ni firar själva eller...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 294
Kropp & Själ God morgon, och gott nytt år! :heart Jag har lite nätfasta över ledigheterna men behöver verkligen er expertis just nu. Jag berättade...
2
Svar
38
· Visningar
4 215
Senast: Badger
·
L
  • Artikel Artikel
Dagbok Det är så jävla mycket som är sjukt och konstigt och äckligt i denhär världen. Och det är så jävla svårt att veta vad man ska tro på och...
2
Svar
35
· Visningar
2 079
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Kids edition - del 4
  • Tvättstugedrama
  • Husköpstråden del 3

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp