Måste barn åka i bilstol?

Sv: Måste barn åka i bilstol?

Beror ju på vad det är för bil med. Kör jag "raggarbilen" med barnen med så kör jag ju väldigt försiktigt. Finns inga bälten i den.

Men idag har jag bara ett barn hemma så nu ska vi ut och ratta :) Dessutom åka ut på motorvägen och passera korsningar!! ;) Förmodligen 100 ggr farligare än att ta 30/40 vägen utan korsningar ned till centrum.

Upp till dig. Jag skulle inte vilja ha det på mitt samvete om det hände mina barn något. Då låter jag bilen stå eller så så kan man gå/cykla in till stan.

Men idag har jag bara ett barn hemma så nu ska vi ut och ratta :) Dessutom åka ut på motorvägen och passera korsningar!! ;) Förmodligen 100 ggr farligare än att ta 30/40 vägen utan korsningar ned till centrum.
Det står dig helt fritt att göra din egen riskbedömning. :idea:

Det jag inte förstår är dels hur det kan vara viktigare att följa lagen än att skydda barnet så gott det går? Och dels varför man ställer en fråga och sen hånar de svar man får? :confused:

Frågan var om det var lagligt, inte farligt. Jag tänkte inte ha honom obältad som många verkar tro, utan inte i bilstol.

Vi har ju alla våra nojor om vad som är farligt. Att många tror att bilen blir en dödsfälla om någon under 135 cm sitter i den utan bilbarnstol är ju bra, för ju fler som alltid sitter i stol minskar ju exponeringen rent generellt.

Själv använde jag andningslarm till vårt fösta barn. Långt ifrån alla gör det trots att det dör barn varje år.

Barnens pappa och jag har en noja om att bilen ska börja brinna direkt vi kliver ur den och lämnar därför aldrig några sovande barn i bilen.

Däremot tror jag inte att våra barn ska dö direkt bilen sätts i rullning, utan det beror på vart bilen ska rulla.

Liknande trådar

Övr. Barn Fick information i appen från förskolan angående en bussresa nästa vecka. Ingen förfrågan om barnen får åka med öhvt utan bara...
2
Svar
21
· Visningar
2 423
Övr. Barn Halloj, En del har nog sett att jag börjat smyga runt här i trådarna. Jo, vi har pratat om barn rätt länge hemma nu och jag har...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 152
Senast: Derivata
·
Övr. Barn Nu börjas det, tjatet om att åka och bada med kompisar. 🙈 Sonen är 11 år, fyller 12 i december. Varit/är sen i motoriken och väldigt...
2
Svar
36
· Visningar
2 935
Senast: Thaliaste
·
Övr. Barn Vi ska köpa en ny bil i vår/sommar och vi behöver göra lite research inför detta. Jag är i princip helt ointresserad av bilar, jag vill...
2
Svar
22
· Visningar
2 006
Senast: Guldaskig
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Tik som "luktar gott"
  • Uppdateringstråd 30