Måste bara kolla...

Sv: Måste bara kolla...

*Trådkap till viss del*

En sak som jag inte förstår mig på är varför folk är så noga med att hästarna ska ha foder flera gånger/dag, ibland upp till 4-5 gånger o sen ställer dom på box i 12-14 timmar med bara nått kg hö. Varför är det mer viktigt att en häst får mat kanske upp till 5 gånger på en 10-12 timmars intervall o sen ska hästen stå utan andra halvan av dygnet? Är det inte bättre o dela upp dagsfodermängden lika över hela dygnet än på halva? Hoppas ni förstår vad jag menar.
Ska en häst ha ex. 12 kg grovfoder tycker inte jag det är acceptabelt o ge den 9 av dom under dan o resterande 3 till natten, hade hellre gett 6 på dan o resterande 6 till natten, förstår ni mina tankebanor?

Precis min tanke också! Har tänkt på det många ggr.

Jag är ganska säker på att det beror på okunniga hästägare som tror att hästar är som oss - att de äter under dagtid och sover sen hela natten (som vi gör - t ex kl22-06). Att de ska liksom bara ha "kvällsmat" och sen somnar de och sover gott, vaknar och ska ha "frukost". Det är VÅRA vanor de utgår ifrån!
En häst funkar inte likadant. Visst de har ett lite längre uppehåll på nattetid från ätandet (och sover ett par-tre timmar - för resten sägs det ju enligt forskning att de sover under dagen med små tupplurer), men i princip äter dom ju annars konstant över dygnet.
De ligger liksom inte o sover 7-8timmar och därmed sjunker i ämnesomsättningen som vi männsikor gör! Och dessutom fungerar deras matsmältning på ett helt annat sätt.
Det är DET inte många har förstått! :(

Sv: Måste bara kolla...

Ena isisen som har lite lättare att lägga på sig får 2kg på kvällen, 1kg på morgonen + 1kg på em. Den lite tunnare isisen får 2,5-3 på kvällen och sedan som den första.

Liknande trådar

Foder & Strö Hur ser era hästars dagar ut vad gäller fodertider och upplägg? Det är januari, kallt och vi har haft kolikkänning i stallet. Tankarna...
3 4 5
Svar
91
· Visningar
5 546
Senast: lundsbo
·
Foder & Strö Suck, nu är vi där igen. Efter att ha varit helt bra i magen hela sommaren och inte stått emot det minsta i ridningen så börjas det igen...
Svar
5
· Visningar
645
Senast: Linda_A
·
R
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
819
Senast: Oknytt
·
Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
739
Senast: Sesca
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka