Måste bara fråga...

S

Skuggabaldur

Kan en häst som står i ett vanligt, välventilerat stall utveckla hosta av att man nån gång (vid soligt väder - inte jätteofta med andra ord, kanske varannan/var tredje dag under den period när det är som oftast) sprayar lite insektsmedel på en annan häst? Om man inte ens står nära den hästens box?

Sv: Måste bara fråga...

Jag skulle tro det om det är allergi inblandat. Man tål väldigt lite för att det ska utlösa hosta om man är riktigt känslig.

Håller med! En häst i mitt stall har börjat hosta jättemycket helt plötsligt trots att hon går ute! Allergi mot något hon ätit tror jag.

Fortsätter de i så fall att hosta även om man inte har använt sprayen på ca en vecka?

Sannorlikheten är inte så stor att det är sprayen som orsakat hostan, men det går inte att utesluta helt. Om hästen fortsätter o hosta skall du nog ta ut veterinär för o kolla läget lite så det inte blir nått kroniskt

Tack för svaret:)! Inte min häst utan en annan i stallet - min har redan bronkit och reagerar inte ett dugg på att jag sprayar henne med myggmedel innan.

Kan ju ställa en följdfråga till alla:

Använder ni insektsspray, pälsglans eller liknande inne i stallet eller går ni alltid ut och gör det?

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 898
Senast: Lavinia
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
14 663
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 256
Senast: Juli0a
·
Hästvård Har en så frustrerande situation hemma.. Jag bor på landet. Har byggt ett eget litet stall med 2 boxar. Har en stor hage med stor...
2
Svar
29
· Visningar
5 053
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka