Måste bara betätta...

S

snofflan

I mitt stall står en häst som får ca 4,5-5 kg hösilage/dygn :eek: :( . Orsak: hästen blir för tjock av hö och gräs. Får utöver detta ca 2,5 kg havrekross och ca 0,5 kg betfor. Ägaren vägrar lyssna på folk när det gäller att dra ner på kraftfodret i stället för hösilaget. På sommaren går hästen i en liten hage med ganska lite gräs och jättemycket maskrosor. Den får inte gå ute över natten med risk för att den ska äta upp allt gräs och bli för tjock.

Var bara tvungen att dela detta med någon då jag tycker det är så förskräckligt synd om hästen. Tack och lov står den på halm i boxen. Men den fullkomligt attackerar allt som har med mat att göra....:(
 
Sv: Måste bara betätta...

:cry: . Stackars häst!
Blir så ledsen att det finns sån okunskap ute bland hästägare, skrämmande!:crazy:
 
Sv: Måste bara betätta...

oj vad lite :eek:

hur stor är pållen, och hur ser den ut i hullet?

tur att den står på halm iallafall:crazy:
 
Sv: Måste bara betätta...

Den är ca 163 cm hög och ser förvånansvärt bra ut med tanke på omständigheterna. Inte mager alls utan mer åt andra hållet.Sen tror jag ju att den hade sett ännu bättre ut om den fått mer hö och mindre kraftfoder. Visst är det väl sorgligt?! Tycker att det är så hemskt att man inte ens vill försöka förstå sig på hur en häst fungerar.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej Buke! Jag har lite funderingar kring min fjordhästs foderstat och tänkte att jag kanske kunde få lite input. I dagsläget får hon...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
6 661
Senast: Kristall10
·
Foder & Strö Nu söker jag alla tips som kan finnas när det gäller att få hästen att äta mer. Hon är nyligen avmaskad, jag behandlade för magsår i en...
13 14 15
Svar
285
· Visningar
35 543
Senast: Efwa
·
Foder & Strö Finns det något foder UTAN vete, betfibrer, majs,korn, havre? (utom olja och lusern som redan ges) Behöver ge mer kalorier. Har ett...
Svar
10
· Visningar
1 453
Foder & Strö Hästen är vintertid åt det svårfödda hållet om man jämför med tabellerna. Jag tycker inte hon är särskilt svår men hon ligger på en hel...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
5 278
Senast: Speedway
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp