Massor med frågor från en nybliven medryttare

N

nattryttare

Hejsan alla kunniga!

Tänkte slänga ut en hög frågor här och se om ni kan hjälpa mig med lite tips och idéer!

Det är nämligen så här att jag hastigt och lustigt har blivit medryttare. Eller tja med och medryttare, rider inte jag honom så står han bara.
Nu har jag iofs ridit under en längre period och känner att jag klarar av det mesta men det har dykt upp diverse småsaker och tankar som jag tänkte att jag kunde bolla med andra.
Hästen i fråga är en Kallblodstravare, han har gått på travet tidigare men för tillfället står han bara. Han är inriden (hoppas jag :o) men verkar inte kunna något. Bortsett från det verkar han väldigt snäll och trevlig.

I ärlighetens namn vore det kanske "bättre" för mig att rida någon gammal läromästare men nu har jag fallit ganska pladask för denna hästen och läget är som så att jag får rida honom och utbilda honom bäst jag vill, ja mer eller mindre göra vad jag vill med honom, jag har aldrig haft huvudansvaret för en så outbildad häst förut och hoppas verkligen att jag kommer at räcka till. Jag har som sagt blivit riktigt kär i hästen och vill så gärna att det ska funka bra!

Nu till mina frågor;

Han rids på någon typ av stångbett. Jag har väldigt liten erfarenhet av sådana sen tidigare, vad jag vet är i princip att det är skarpare än ett vanligt bett och att om man tar med händerna uppåt blir känns det kraftigt för hästen pga av kedjan under munnen. Han är otroligt lätt och fin i munnen och svarar på mycket små tygeltag men när man håller in honom slänger och ruskar han väldigt med huvudet. Vad ska jag tänka på när jag rider med stångbett, hur förstår hästen bäst vad jag vill och vad ska jag tänka på så att jag inte gör honom illa?

Han har väldigt bråttom framåt när vi rider. Hans skritt är pigg med enormt "schvung" i men den liksom gungar nåt otroligt och han försöker hela tiden gå över i trav, inte så att han egentligen ökar farten men mer att han nästan börjar trava på stället/fast det går långsamt. Det är dock inget problem alls att få stopp på honom och jag är absolut inte rädd att han ska sticka. Vi har även travat ganska fort och det var inte heller där något problem att bromsa. Vad jag har gjort är helt enkelt att ta tygeltag varje gång han varvar upp och sedan släppa efter (jag höll honom lite hårdare första gången vi var ut men han verkade bli ganska irriterad över det så nu gör jag istället så att jag bara tar lätt i tyglarna och släpper efter direkt och det verkar funka bättre) och han går ju absolut långsammare men jag känner inte att han är lugn och slappnar av, utan farten finns hela tiden där och man måste säga till honom kanske 100 gånger på en liten skritt-tur. Finns det några smarta tricks eller ska jag bara ta det lugnt och öva mycket på att skritta och bara vänta och se?

Jag vill också att han ska kunna stå stilla med mig på ryggen. Det går väl sådär. Försöker jag bromsa till stillastående börjar han ruska med huvudet, trippa fram och tillbaka, steppa sidledes och när jag står på mig nästan lättar frambenen lite. Han är dock snäll och stannar alltid och står stilla efter en stund, då berömmer jag, låter honom stå ett par sekunder och sen går vi framåt igen. Vad jag funderar på är om han bara blir sur för att han inte vill stå stilla eller om det blir nåt knas med bettet eftersom jag får ta i lite mer och liksom ta massa förhållningar för att han ska stå stilla?

Jag fick också nån sorts tanke att det vore trevligt om han kunde stanna på röstkommando som westernhästarna gör, några tips om hur man lär in det på ett bra sätt? :)

Det sista jag behöver jobba på med honom är att han knuffas nåt otroligt med huvudet. Hårt också. Han gör det framför allt när man ska sätta på grimma eller träns och när man står still och håller honom. Jag upplever inte alls att han gör det för att vara elak, det finns inte något elakt alls i energin hästen sänder ut men det är ju faktiskt ganska irriterande att han gör så. Hur tränar man bort det på bästa sätt?

Ah just ja, det var ju en sak till. Om en häst är skvättig och stirrig, finns det nåt bra knep att öva upp sig på att inte falla av när den sprätter till? Flyger iofs hellre av då och då än att jag sitter och spänner mig hela ridturen men det vore iofs ännu bättre om ja kom på nåt sätt att inte tappa balansen så förbaskat då han ser spöken :)
 
Sv: Massor med frågor från en nybliven medryttare

Kommer att ge jätte tråkiga råd,

Först och främst skulle jag byta bett. Varför rida på ett stång om hästen kan ridas på ett träns ? om hästen inte kan ridas på ett träns, så finns det lite grundläggande fel att komma tillrätta med innan man går vidare med ridningen. Utöver det hoppas jag du rider för instruktör, för det är så du kommer tillrätt med rid-problemen. Sen hoppas jag att du har kunniga rid människor i det stall du har hästen, så att du kan fråga dig fram och få hjälp DAGLIGEN.

Kan du räkna en foderstat? har du koll på energiflödet in/ut ?

Jag skulle även rekomendera inköp utav häst-litteratur, inridning av unghästar, kanske NH, är du intresserad av western finns det böcker om sådant. Gå till biblioteket om du inte har råd att köpa.

och Nej, jag tycker inte att det verkar vara en bra ide att matcha två obildade individer, jag hoppas verkligen du har mycket hjälp utifrån. Ett forum kan inte ge den hjälpen du behöver, utan du behöver någon som är på plats och kan se er och ge aktiva råd.

Så, fråga ett, byt bett, fråga 1-4, skaffa hjälp på plats, fråga 5 - lär hästen att aldrig vara i ditt område om du inte har bjudit in den, (om du inte söker kontakten med hästens huvud ska hästens huvud aldrig någonsin vara närmare än vad du själv anser vara din personlig sväg, ofta några dm) och sista frågan är en balans fråga och balansen över man upp genom ridning. Gärna barbacka på en lugn och stabil häst, eller genom voltige liknande övningar. (bli longerad) men i ditt fall låter det som att du kommer få den uppövad genom timmar på hästryggen. Försök slappnad av och ha vikten "i magen" och blicken frammåt.
 
Sv: Massor med frågor från en nybliven medryttare

Hej och tack för dina synpunkter!

Även om du har några poänger känns det som du inte har läst igenom mitt inlägg ordentligt vilket känns lite tråkigt.

Jag skriver ju faktiskt att jag har ridit under en längre period och känner att jag klarar av det mesta, att dom här frågorna jag har är mer av "småsaker" jag gärna vill bolla med andra för att hitta bästa lösning, inte att jag är utan lösning själv. Jag skrev ju också att jag absolut klarar av hästen och trivs med honom.

Vad det gäller bettet så tycker också jag att det hade varit trevligare att rida med ett vanligt bett som jag känner att jag behärskar till 100% med nu är det som det är. Det är inte min häst och inte min utrustning. Det enda bett han har är det här stångbettet så jag får helt enkelt göra det bästa av saken.

När det gäller foderstat så visst skulle jag kunna sätta mig in i det igen, det var ett tag sedan jag gjorde det sist men jag är inte helt oventandes om hur man gör. Däremot behöver jag inte göra det eftersom jag ju är medryttare som sagt, hästen ägs av någon annan och det är han som sköter mat, skoning, veterinär osv.

Nu är vi ju inte obildade utan hästen är outbildad och jag har väl i ärlighetens namn dåligt självförtroende och är lite skraj just att ha huvudansvaret för hästens utbildning eftersom jag aldrig varit i den situationen förut. Jag vill helt enkelt inte klanta till det i onödan och var därför jag frågade på ett forum efter andra åsikter och idéer.

Jag är helt med dig i tanken att jag inte vill ha hästens huvud i mitt område så att säga, men HUR lär man detta på bästa sätt, några praktiska tips om hur man går till väga skulle uppskattas! :) Jag vill ju inte gärna dänga till han i huvet eller liknande, och det är väl mer eller mindre så dom gjort i stall jag ridit i tidigare, jag vill att hästen och jag ska bli vänner och samarbeta utan våld.

Jag tror dock absolut att det kan finnas mycket hjälp att få på ett forum! :) Med tusentals mäniskor som läser finns det alltid nån som kan ge nya idéer och infallsvinklar och nyttiga tips! :)

Ha det bra!
 
Sv: Massor med frågor från en nybliven medryttare

Kul att du hittat en häst du gillar!!
För mig låter det som du är på rätt väg, du är ödmjuk och intresserad av att göra rätt. Jag hade tagit tid på mig och så att säga "ridit in den på nytt" genom att bara träna start - stopp. Som det låter har hästen lite dåligt tålamod, och har inte tid att lyssna utan blir stressad istället - tack och lov går det utmärkt att träna bort!
Konkret tips: "Lura" honom till att tro att det är du som bestämmer när du vill stå still (han vill inte riktigt, utan blir otålig och stökig när du begär det) genom att göra halt, men sedan rida framåt igen INNAN han hinner börja trassla, och beröm mycket. Då är det trots allt du som givit honom signal att gå, inte han som bråkar. I början blir detta kanske bara någon sekund som ni står still, men han lär sig att det är du som rider framåt! Så småningom kan du stå still längre och längre stunder, och han väntar på att få signal. Viktigt är att detta görs på en mycket lätt hand, du får inte försöka hålla fast honom med tygeln. Öva detta varje dag i 10 -15 minuter, så får du snabbt resultat!

Vad gäller betsling skulle jag inte vara så orolig, många kallblod är skarpt betslade och är vana vid det. Är man vara som du redan upptäckt, väldigt lätt i handen och bara tar i tygeln när man vill förhålla så är det ingen fara. Däremot, om man börjar rida på ett stöd OCH ett skarpt bett är man mera illa ute! På sikt tycker jag att du kan prova att byta bett ofta, för att så småningom rida mest på tränsbett, men det är egentligen inte så viktigt förrän du börjar prata om mera dressyrträning. Ett bett är aldrig skarpare än den hand som håller tygeln -en gammal sanning. Att däremot rida en tung och stark häst på ett "snällt" bett som kräver att man drar och sliter för att få stopp är i mina ögon mycket, mycket värre än att ha ett lite skarpare som man knappt behöver använda.

Buffligheten tränar du bort genom att vara konsekvent (göra lika varje dag) och kräva att han respekterar dig när du är brevid. Träna halter på samma sätt som när du är på ryggen, han ska stanna när du stannar. Öva vändningar och att han går undan för tryck och flyttar kroppern, både åt sidorna som framåt/bakåt. En sån här häst behöver ofta sysselsättas mycket, så att han får lov att tänka, men även lära sig "att ha tråkigt".
Om en häst knuffar på mig rejält så knuffas jag tillbaka! - och talar om att PÅ MIG KNUFFAR MAN INTE!! På vilket sätt man gör det beror på hur hästen är - en del hoppar undan bara man pekar på dem, eller stampar med foten, andra måste man riva i åt på skarpen med "tillhygge"... Jämför om hästen skulle gå fram till en hagkompis och börja buffas och knuffas - förmodligen skulle den få en rejäl tillrättavisning!

Att han är skvättig i skogen, hänger mycket ihop med hans personlighet - och jag gissar att han tycker att det är hans skyldighet att varna dig för alla faror runtom - jag tror inte att han egentligen är särskilt rädd av sig.. Ett test du kan göra är att försöka "överta" rollen som beskyddare, genom att när ni är ute, alltid vara oerhört uppmärksam, titta dig mycket omkring och sysselsätt hästen med något annat, som till exempel halter, sidvärtsrörelser mm. Det låter lite flummigt, men är mycket effektivt. Mottot är att det inte är hästens roll att avgöra vad som är farligt eller inte, utan det är du. Tyvärr så gör ju det att den här sortens häst passar kanske inte för avkopplande skritturer på lång tygel, där ryttaren drömmer sig iväg... Att hålla sig kvar lär du dig - ha så korta stigläder att du lätt kan stå upp och "låta hästen sprattla under dig", utan att själv spänna sig - lättare sagt än gjort kanske....
En nordsvensk kan bli den bästa kompis man kan ha, och ge en de finaste ridupplevelser i skog och mark, men även bli goda dressyr och hopphästar, det är bara att välja!! Grattis!
 
Senast ändrad:
Sv: Massor med frågor från en nybliven medryttare

Hej och tack!

Ja jag är jätteglad att jag råkat snubbla över denna hästen, jag har bara ridit honom ett par gånger men känner redan jättemycket för honom. Han är genomgo kan man säga och turen att hitta en häst man verkligen klickar med (hur ofta händer bara det?) och dessutom få använda den som sin egen känns nästan för bra för att vara sant.

Jag tror vi är inne på samma spår, precis som du skrev har jag försökt göra de gånger jag ridit honom, stanna och få honom att stå stilla bara nån sekund och sedan gå framåt igen och faktiskt märkte jag lite skillnad redan. Jag tror att om jag bara fortsätter att träna och träna så kommer han att stå fint inom inte alltför lång tid.

Vad bra att du lugnade mig angående bettet. Jag är ju som sagt jätteförsiktig med hans mun och rider som med "sytrådar", men just eftersom bettet är skarpare än jag är van vid var jag lite orolig att göra honom illa och det vill jag absolut inte. Jag håller med om jag vill byta bettet, både för att prova ut vilket han trivs bäst med och för att munnen inte ska bli stum av att alltid ha samma bett, men det är ju lite knepigt när man just precis blivit medryttare och inte känner ägarna så väl än (sen är jag så blyg för att prata med människor jag inte känner väl at det är hemskt men det är en annan sak), men absolut något att lägga som plan för framtiden.

Ja herregud det här med buffligheten är gräsligt :P Jag har ridit av och till i hela mitt liv och aldrig någonsin träffat en häst som gör så här (jag kanske har haft världens tur, har ju ändå mött hundratals hästar), visst buffiga hästar har jag träffat men den här är BUFFLIG. Jag är dessutom så snäll och mesig och försöker alltid lösa allt med tålamod och snälla metoder, jag brukar aldrig skrika och ryta och hytta åt hästar, och ska jag vara ärlig får jag väl erkänna att jag bara puttat tillbaka hans huvud när han gör det och det har ju inte hjälpt :o Jag får helt enkelt ta mig i kragen och försöka ryta ifrån lite mer, det vore ju faktiskt trevligare om han slutade och då kan vi ha det trevligare ihop :)

Vad roligt att läsa det du skriver, det är nästan som du träffat hästen när du skriver det om skvättigheten. Jag tror inte heller att han är det minsta rädd, han trippar på med pigga ögon och nyfikna öron och sen börjar han tramsa över nåt, fortfarnade med pigga och glada öron :) Sist vi var ute på skogsvägen flög det upp ett rådjur i skogen bara 10 meter framför oss men efter att han skvätt klart traskade han bara vidare :) Hade han varit rädd av sig på riktigt hade han väl vänt 180 och jag blivit sittande i luften ;)

Jag ska absolut testa ditt tips och se om det hjälper. Av det lilla jag sett hittils av hästen verkar han otroligt smart och läraktig, jag tror han kan bli vad som helst faktiskt, men jag måste vara försiktig och tänka efter före så jag inte gör nåt knasigt och förstör. Ett stort ansvar men också otroligt roligt :)
 
Sv: Massor med frågor från en nybliven medryttare

Bidrar med lite tips i "roman-format" här; hoppas du orkar läsa!:laugh:

Den stressiga skritten och att han vill ta trav istället kommer sig antagligen av att han är van att folk vill att det ska gå undan (från travet) och av att han numera står rätt mycket. Antagligen är han en häst som av naturen har mycket energi i sig. Kolla gärna foderstaten också. En annan sak med f.d. travare är att de ofta tolkar bettryck som att ryttaren önskar öka farten, så att sitta och segdra, hålla emot och ta förhållningar får lätt motsatt effekt. Här gäller det att lära hästen att den hjälpen numer har fått motsatt innebörd! Ska tipsa om en bra övning för detta här:

Gå in på en volt i skritt med mjuk och följsam hand på relativt lång tygel. Rid med följsamt säte och helt utan onödiga muskelspänningar. Andas lugnt och med magen, slappna av i axlar, ansikte och tanke och var lika mjuk, lugn och avspänd själv som du önskar att hästen vore.

Välj ut en punkt på volten där du vill ha en halt. När du närmar dig denna punkt tar du en mjuk förhållning i hästens mun - låt den inte vara längre än 2 sekunder (det ska inte vara ett ryck, utan öka trycket, håll kvar max två sek och ge sedan efter igen). Antagligen kommer hästen vandra vidare. Du låter dig inte irriteras av detta utan åker bara med ett varv till och gör ett nytt försök på samma plats i nästa varv.

Det kan ta tid innan tioöringen trillar ner men förr eller senare brukar de stanna för förhållningen. Var lite som seg gelé i både kropp och tanke när du rider runt på volten och tänk att du sitter på en jätteseg häst som går och drar benen efter sig. Följ s.a.s. den ”tänkta” hästens rytm istället för den stressiga hästens rytm. Stannar hästen så håll inte kvar i tygeln utan ge eftergift och säg ”braaa” utan att låta upphetsad eller ”överglad”. Börjar hästen gå igen innan du bett om det så åker du med och tar en ny förhållning på samma plats igen.

I början kanske hästen bara stannar till ett par sekunder innan den knallar vidare och då hinner du inte med att ge beröm. Om hästen däremot blir stående en stund och börjar slappna av så uppmuntrar du det – men på ett sätt som inte är upphetsande och får honom att börja gå igen. Några strykningar med handen på halsen, ett lågmält ”bra” eller – om du brukar ge godis från sadeln – en morotsbit kan vara bra som belöning. Avbryt lektionen när du fått ett bra resultat.

En annan grej du kan testa är att träna in halt tillsammans med halsring och röstkommando. Vill du kan du börja från marken. Led hästen och när du stannar så säger du tex ”whoaaa”, lägger ett tryck på bringan med handen eller ett dressyrspö (i samma läge där halsringen kommer ligga när du sedan rider). När hästen stannar ger du efter och ger beröm. Trycket från en halsring är han antagligen inte van vid än och den betyder nu förhoppningsvis inget annat än stopp. När du sedan rider och vill göra halt så kommer först röstkommandot, sedan halsringen och sist bettrycket. Ge efter och beröm lugnt så snart han stannat.

Får du problem att få honom att stå kvar så kan du ta in honom på en riktigt, riktigt liten volt och låta honom traska runt där tills han själv kommer på att det vore skönare att stanna och stå stilla en stund. Sitt bara avslappnat, åk med och vänta ut honom. Då tänker han själv och lär sig själv – samtidigt som du inte behöver gå in i någon oönskad dragkamp med honom och riskera avgå med någon sorts känsla av att ha ”förlorat”! Så snart han stannat igen så ger du efter och ger lugnt beröm.

Träna på att rida hästen lugn till att börja med, ha en ”läroplan” för hästen och fokusera på att allt ska fungera i skritt innan du går vidare och har ambitioner även i trav och sedan i galopp. Visst kan du låta honom trava för att göra av med energi om han behöver det, men stressa honom inte med krav på massa annat samtidigt.

Detta att han bufflas med dig har säkert också att göra med att han är väldigt energisk och verkar ha svårt att bara stå stilla och göra ingenting. Ställ dig gärna så att han har svårt att komma åt dig och stå inte rakt framför honom när du tex ska ta av och på grimman. Vänta gärna på att han ska vara lugn innan du ska uppehålla dig i det området. Att förebygga är bäst men måste du avbryta så måste du. Gör det då gärna utan att ge honom onödigt mycket uppmärksamhet och utan att tappa tålamodet. Låtsas hellre som det regnar och fokusera mer på vad du ska göra än på vad han försöker göra. Enligt modern etologi så riskerar vi att förstärka allt vi ägnar särskild uppmärksamhet åt, även om det är frågan om s.k. negativ förstärkning.

För balansen är det en avspänd och balanserad lodrät sits som gäller. Men även här kan halsringen komma till användning!

Lycka till med din nya medryttarhäst. Tror att det kommer att gå bra för er!:banana:
 
Sv: Massor med frågor från en nybliven medryttare

Skulle byta bett, prova att rid på ett vanligt två delat.

Vet inte hur länge hästen har stått men tänk på att ta det LUGNT i början! Har hästen stått flera månader har den säkert tappat muskler mm. Hästen behöver då tid för att kunna bygga upp sig igen.

Travare är ju pigga av sig, försök bromsa med sätet istället för att bromsa så mkt med händerna, har funkat på alla travare/föredetta travare jag ridit :)

Att de skakar på huvudet när man stannar är ganska vanligt för travare och fullblod, är nog oftast stress relaterat...

Att han inte står still är ju en träningsak, börja med jätte korta stunder då han verkligen står still och beröm, och öka sedan stunden successivt.

Håller han på med huvudet så säg åt honom, visa att det inte är okej.

Vet inte om riktigt förstår vad du menar med att den skvätter till, men det är ju balansen som gör att man sitter kvar, balans får man ju bla. genom att rida kan ju även träna balans på andra sätt typ med en vippbräda lr vad det heter.

Iaf, vet inte om det är du som ska ha ansvaret för hästen nu lr? Har hästens ägare koll på foder, skoning och allt sånt? Eller är det du som ska ha ansvar för det med?
 

Liknande trådar

Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 735
Senast: mamman
·
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
10 11 12
Svar
237
· Visningar
12 549
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 023
Senast: MiniLi
·
Hästmänniskan hejhej, ursäkta för mycket text 🥲Jag har precis tagit studenten och ska flytta ganska långt bort i början på nästa år. Ponnyn som jag...
Svar
8
· Visningar
518

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp