Massa mask i bajset, provet visar 0??

caradan

Trådstartare
Hej
Har en shettis som är 1,5.
Han hade en massa långa (spolmask tror jag) maskar i bajset och jag skickade in ett träckprov i går (inte på samma bajs) som idag visade 0 på spolmask och 30 på stora/lilla blodmasken.
Har aldrig sett maskar i bajs innan trots snart 30 år med hästar.

Ska jag lita på provsvaret?

Sv: Massa mask i bajset, provet visar 0??

Du ser maskar.
Provet säger "inga maskar".

Vem litar du mest på?

En dos Axilur rekommenderar jag.

Mest troligt är det unga maskar som än inte är könsmogna och hästen själv stött ut. Det kan finnas fler så jag skulle avmaska med Axilur.

Återigen, provet talar bara om om det finns vuxna äggläggande maskar. Provet säger alltså inte "inga maskar" utan "ingen smittspridning sker just nu".

Hur ska jag få tag i axilur då provet visade som det gör?
Finns väl ingen veterinär som skriver recept på 0?

Här finns massor av veterinärer som gör..Det är bara att ringa och säga "hej, jag behöver maskmedel för att jag sett mask"..tragiskt men så är det eller att man hittar på att man hade mycket epg.

Det kan inte ha varit bandmask du såg? Bandmask får man skicka in separat prov på till de jag skickar till ialla fall. Men ring du veterinären och be att få avmaskningsmedel. Är du osäker på vilken sorts mask så be att få ett medel som täcker det mesta..:)

Mvh Domino_s

Det kan inte ha varit bandmask du såg? Bandmask får man skicka in separat prov på till de jag skickar till ialla fall. Men ring du veterinären och be att få avmaskningsmedel. Är du osäker på vilken sorts mask så be att få ett medel som täcker det mesta..:)

Mvh Domino_s

Hästens bandmask är ganska kort och förväxlas knappast med rundmaskar. Åldern på ponnyn tyder på spolmask, ett annat alternativ skulle kunna vara springmask som blir 5-10 cm lång och inte syns på träckprov och är ofarlig men dryg att bli av med då avmaskningsmedel fungerar dåligt eftersom den lever så långt bak i tarmen.

Maskarna var ca 2-5 cm långa, helt vita och runda.

Jag har mailat distriktarn här och förklarat läget och hoppas på att få tag i medel annars får jag höra mig för vidare.

Jag har mailat distriktarn här och förklarat läget och hoppas på att få tag i medel annars får jag höra mig för vidare.

Spetsiga ändar? Då är det springmask och den är knepig att lyckas avmaska bort. Tvätta rumpan varje dag och allt han kan ha kliat sig emot. Du kanske ser en gul hinna runt öppningen, det är själva äggen. Ivermektiner verkar inte ha någon effekt på dessa, ev Axilur, men mest av allt handlar det om att hondra återsmitta genom att tvätta.

Spolmaskar kommer inte ut så små. Låg de inuti bajshögen eller liksom utanpå bollarna?
Kritvita, nästan lite blåtonade är springmask. Gulvita är spolmask.

Bläddra ner på den här sidan så ser du hur springmask kan se ut när den kommer ut.
SVA

Senast ändrad:

Hittar du fler så lägg en eller ett par maskar i en tät burk eller påse med lite vatten i och skicka till Vidilab så artbestämmer de utan kostnad.

Veterinären skrev ut avmaskning trots 0 på träckprovet.
Maskade honom med Axilur och har inte sett nått efteråt.

Veterinären skrev ut avmaskning trots 0 på träckprovet.
Maskade honom med Axilur och har inte sett nått efteråt.

Tvätta rumpan dagligen också och städa boxen så det inte blir återsmitta. Livscykeln är 4-5 månader så håll ögonen öppna i april.

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 225
Senast: Juli0a
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har funderat en hel del kring hur livet förändras, i bland relativt förutsägbart, och i bland åt helt oväntade håll. Jag förstår att...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
20 221
Senast: MML
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 866
Senast: Anonymisten
·
Småbarn Vi fick förra veckan veta att minstingen ska utredas för autism/hjärnskada osv. Veckan efter väljer sambon att dumpa mig, storasyskonet...
6 7 8
Svar
146
· Visningar
31 514
Senast: Elendil
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka