Maskning *tröttsamt jag vet*

SaraMara

Trådstartare
Blä. Tröttsamt med avmaskning och jag har ingen koll, det lilla jag haft koll på har jag dessutom glömt bort i min allmänna förvirring, så nu behöver jag hjälp.

Har i år kört på Fyrantel, men då vi nu sett styngflugeägg på några av hästarna i ena hagen (där det aldrig tidigare gått hästar, kul på hjul) behövs det ju maskas mot detta också, och jag antar att det är Ivomec eller liknande som tar detta?

Är dags för avmaskning igen nu i veckan och nu är jag helt förvirrad, vad skall jag ta för preparat?

Hjälp! :o

Sv: Maskning *tröttsamt jag vet*

Ta ett ivemermectin preparat typ ivomec, bimectin...men jag kan undra om det inte är lite tidigt att ge det nu...för stygnflugan lägger väl fortfarande ägg? ....jag brukar maska styngflugan när frosten kommer...men har även hört att man kan ta den sept/okt månadsskiftet.....det finns många olika åsikter om det.

Det är det jag klurar över också, sept/okt var det som ringde en klocka i min förvirrade skalle också, så kanske är bäst att göra den vanliga intervallavmaskningen med Fyrantel nu och sedan avvakta installning osv och ta styngflugan då?

Hur sjutton vi fått styngfluga i en hage som är nystängslad för sommaren och varit åkermark tidigare har jag ingen aning om, jag som var så glad över våra hagar som alla är nyanlagda eller växelbetade med kor senast. :(

Styngflugan flyger kilometerlånga sträckor för att komma till sina "byten". Jag har skrapat ägg från Mourvens ben i år också.

Antar Magdalena kommer hit och svarar snart, men vad jag vet ska man ta styngflugan när frosten kommit precis som martha skrivit.

Ja det finns ju stall på flyg/flug avstånd så de kan nog mycket väl komma därifrån. Två avmaskningar kankse är bäst, ja.

Nej, man behöver inte vänta tills första frosten alls...sep/okt duger lika gott.

Haha... helt utan koll menar du. Måste kännas tryggt... :angel: *ehum*

Mynta2 skrev:
Nej, man behöver inte vänta tills första frosten alls...sep/okt duger lika gott.

Det beror ju på hurdan höst det blir. Är det varmt och ingen frost på länge så kan styngflugan hålla sig alert längre. I så fall får man vänta med avmaskningen tills den "gett sig" för året.

Ok..då är det lika bra att säga: sep/okt/första frosten..valfritt. Själv anser jag första frosten vara sent. Man vill ju gärna ta hem hästarna från betet innan första frosten..helst. Åtminstone vill jag ta sista maskningen på betet och inte hemma.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
9 913
Senast: Svartkatt
·
Hästvård Jag blir inte riktigt klok på min hästs mage och tänkte nu höra om någon har liknande erfarenheter. Börjar med en liten (halvlång)...
Svar
11
· Visningar
3 109
Senast: MayGrace
·
Kropp & Själ Jag längtar efter den dagen jag faktiskt får använda min hjärna igen! Det är 5 år sedan jag började med min epilepsimedicin Lamotrigin...
2 3
Svar
51
· Visningar
10 659
Senast: Stollan
·
Hästvård Jag måste få skriva av mig lite. Min häst, ett fullblodssto har varit halt sen i mitten på september och vi hittar inte felet på...
Svar
19
· Visningar
3 966
Senast: Starstedt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama