Maskägg?!

H

HallonDoft

Hej!
Min medryttarhäst och hennes små kompisar får små ägg på framför allt benen men även på andra ställen. De ser ut som små små gulaktiga riskorn och dessa går knappt att ta bort!? Har svårt att tro att de gör skada men jag vet inte. Det ser inte så kul ut iaf! Nån som vet hur man kan ta bort dem? Prövat med piggborstar, ryktstenar osv osv!

Sv: Maskägg?!

Mest troligt ägg från Styngflugan.

Mkt svåra att få bort.Kan gå med rakhyvel om man törs och är försiktig.

det är styngflugeägg.

Styngflugan är ett litet djur som när den är vuxen inte är någon större fara för hästen, men dess larver kan vara det. Styngflugan lägger sina ägg i hästens päls, vanligtvis på dess ben. När dessa kläcks kliar det väldigt mycket och hästen använder sina tänder för att klia sig. Härigenom kommer larverna in i hästens munslemhinna och de borrar sig fast i den och efter hand i andra delar av den väg som fodret tar för att komma till magen. Denna resa ner i magen tar 1 månad för larverna. Därefter borrar den sig fast i magslemhinnan och drar näring ur fodret som hästen äter. Under ytterligare 8-10 månader frodas den och utvecklas för att så småningom följa med hästbajset ut. Men utvecklingen är inte klar för det; 2-7 veckor ligger den och förpuppar sig på marken för att sedan födas som en klar styngfluga. Det här handlar om en parasit med andra ord.

Bortsett från att larven på sin väg ner till hästens magslemhinna kan orsaka inflammation och sårbildning i de ställen den borrar in sig i, vilket i sig, om hästen inte avmaskas, kan orsaka förstoppning med kolik som följd, kan avmaskningen också vara ett problem. Den substans som tar styngflugan kallas ivermectin. Den har ihjäl styngflugelarver i utveckling som befinner sig i magen på den häst som avmaskas och sedan följer substansen med ut ur kroppen tillsammans med bajset. Inget problem med det. Däremot förekommer det att hundar både dött och blivit allvarligt skadade invärtes för att de ätit av detta bajs senare. Detta är ett problem för dem som bor på gård med lös hund, som gärna käkar av hästens bajs.

hämtat från den här hemsidan.

Skrapa bort med naglar eller något annat hårt. Avmaska i höst (oktober ca) med ett ivermektin-medel.

Åh fy!!
Det ska bli en kamp mot dessa! Usch va snuskigt!
Ingen som har flera bra tips!

Se om du kan få tag på en BOT KNIFE, det är en speciell "kniv" som man skrapar bort styngfluge äggen på hästens ben med. De får bort äggen väldigt lätt.

7f174c68-8c52-4b83-8b20-ee2900dfc4cd.jpg

Du kanske kan fråga på någon ridsport affär och se om de har några. De är väldigt vanliga i engelska ridsportaffärer.
Man kan också använda en pimpsten men man måste borsta ren den emellanåt.

Åh fy!!
Det ska bli en kamp mot dessa! Usch va snuskigt!
Ingen som har flera bra tips!

Ta en blom spray flaska, fyll den 2/3 delar med ljummet vatten, tillsätt 2 dl jodsalt och skaka tills saltet löst sig. Spaya sedan rikligt på äggen dagligen.. Det tar max två dagar sedan är alla ägg både borta och döda. Ingen flyga kommer heller inte lägga nya ägg på det besprutade området.

Glöm inte att sedan göra det ett par ggr i vecka fram till slutet på Augusti.

Tack för bra tips! :D
Väldigt tacksam! Kampen har börjat!

Se om du kan få tag på en BOT KNIFE, det är en speciell "kniv" som man skrapar bort styngfluge äggen på hästens ben med. De får bort äggen väldigt lätt.

7f174c68-8c52-4b83-8b20-ee2900dfc4cd.jpg

Du kanske kan fråga på någon ridsport affär och se om de har några. De är väldigt vanliga i engelska ridsportaffärer.
Man kan också använda en pimpsten men man måste borsta ren den emellanåt.
ser ut som att man kan köpa sig en liten billig taggig kniv på ÖB och skrapa bort äggen med.. kanske är lättare att få tag på en sån kniv? :idea:

Jag drar bort de hårstråna med ägg på för hand, det går alldeles utmärkt....

Dessutom sprayar jag med massor av flugspray på benen (håller flaskan ganska nära så att det blir ordentligt blött), det brukar hålla flugorna borta... (Tänkte även testa Coaris tips)

Hej!
Min medryttarhäst och hennes små kompisar får små ägg på framför allt benen men även på andra ställen. De ser ut som små små gulaktiga riskorn och dessa går knappt att ta bort!? Har svårt att tro att de gör skada men jag vet inte. Det ser inte så kul ut iaf! Nån som vet hur man kan ta bort dem? Prövat med piggborstar, ryktstenar osv osv!

det finns olika sorters tycktstenar, jag tycker det är jätte svårt att få bort med de mer kompakta stenarna, alltså den är mkt mer ihop pressad.
den bästa stenen är mkt mer porös, sämre tycker säker ngn då den slits mer, men den tar ägg o hår bättre

Tack alla för svar! Har fått bort de flesta, Pållan undrar va fan jag håller på med när jag halvligger där på golvet under henne å "skrapar" med ryktstenar å drar bort hennes hår! :D

glöm inte att avmaska bara för även om man tcyker att man tar bort dem så kan hästen fortfarande få i sig äggen.

Ta en blom spray flaska, fyll den 2/3 delar med ljummet vatten, tillsätt 2 dl jodsalt och skaka tills saltet löst sig. Spaya sedan rikligt på äggen dagligen.. Det tar max två dagar sedan är alla ägg både borta och döda. Ingen flyga kommer heller inte lägga nya ägg på det besprutade området.

Glöm inte att sedan göra det ett par ggr i vecka fram till slutet på Augusti.

Perfekt! Tackar ödmjukast för detta tips!:bow:...har slitit med det mesta hittills och nött ryktstenar till förb*nnelse till föga nytta. Nu ska det fixas saltlösning!

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 758
Senast: Lavinia
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
3 219
Senast: malumbub
·
Hästvård Hej! Har ett fullblod som får småsår lite då och då. Vissa sår läker men andra sår får som stenhårda skorpor som inte ramlar av som de...
Svar
6
· Visningar
1 044
Senast: Fazeem
·
Relationer Jag har en nära anhörig, pensionerad sedan drygt tio år, som ibland har så extremt hårda övertygelser om hur saker ÄR. Jag skriver milda...
2
Svar
36
· Visningar
4 042
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar