Mask hos hund smitta människa?

Sansa

Trådstartare
Hej! Hittade idag larver i min 14-veckors valps bajs. Hade tabletter för avsmakning hemma så gav det direkt. Men jag undrar nu om det kan smitta människor och om jag behöver avmaska mig? Vad har ni för erfarenheter/ tips eller råd? Tack!

De allra flesta maskar är artspecifika och smittar inte från hund till människa.
Du behöver alltså inte avmaska dig :up:.
Om man ser eller misstänker att hunden har mask så är det bästa att skicka avföringsprov för att artbestämma masken. Man kan då välja ett så smalt* avmaskningspreparat som möjligt för att minska risken för resistens.
Du kan köpa ett kit, "Kolla masken" på Apoteket om det behövs någon mer gång. Innehåller allt du behöver samt instruktioner för att skicka träckprovet.
Apotea.se brukar ha bra priser på det mesta som är apoteksrelaterat.

*"Smalt" preparat = tar bara en eller ett fåtal masksorter, "Brett" preparat = tar många olika sorter vilket är onödigt

14 veckors valpar har till största sannolikheten spolmask om dom har mask - det smittar via mammas mjölk, oavsett hur mycket mamman är avmaskad. Sen beror det givetvis på hur mycket valpen är avmaskad hos uppfödaren. Men Welpan är för valpar och ett bra val.

Liknande trådar

Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 465
Senast: Ragdoll
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 548
Senast: fixi
·
Hundhälsa Hej Min valp på 12 veckor som har varit någorlunda rumsren (ca 0-4 olyckor om dagen), säger alltid till eller så ser man när han behöver...
Svar
4
· Visningar
1 273
Hundhälsa Hej, Jag har i 2 års tid haft PROBLEM med min tik som nu är 2,8år och alltså levt 2 år av sitt liv med denna hemska MAGKATARR SOM...
2
Svar
34
· Visningar
4 754
Senast: Lillefrun
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar