Mask-häst

Itzyditzy

Trådstartare
Hej! Jag behöver lite råd.
I våras gav jag dubbel dos avmaskning för att bli av med larverna. Hästen hade då 1200 epg.

Nu när jag har gjort ett nytt träckprov hade han 2150 epg.
Inga spår av stora blodsmaken eller något annat. Hur tusan ska jag göra? Mockar hagarna två gånger om året efter avmaskning.

Han har inga symtom av det men det är ju så jobbigt att inte avmaskningen tar på dom!

Har du inte avmaskat mer än en gång? Då har du ju svaret där.

Absolut störst skillnad kommer mockning ett par ggr varje vecka göra dock. Men när du avmaskar så efter x veckor finns lika mkt epg igen eftersom maskarnas livscykel gör att de utvecklas successivt. Samtidigt äter hästen i sig nya larver via betet.

Så avmaska på medlets intervall, helst byta till parasitfritt bete alt mocka flitigt varje vecka. Och håll ut, det tar tid.

Har du inte avmaskat mer än en gång? Då har du ju svaret där.

Absolut störst skillnad kommer mockning ett par ggr varje vecka göra dock. Men när du avmaskar så efter x veckor finns lika mkt epg igen eftersom maskarnas livscykel gör att de utvecklas successivt. Samtidigt äter hästen i sig nya larver via betet.

Så avmaska på medlets intervall, helst byta till parasitfritt bete alt mocka flitigt varje vecka. Och håll ut, det tar tid.
Jo avmaskar två gånger om året. Köpte honom från försäljningstall så han hade mask med sig därifrån. Sen har jag inte blivit av med dem. Varit runt 500-1000 innan. Men känner att det var nog nu när han har över 2000epg.

Brukar ju byta hage någon dag efter avmaskning.

Enligt veterinären skulle jag ge dubbel dos på en gång förra avmaskningen. Men ska man ge en dos först och sen en till efter någon vecka igen?

Jo avmaskar två gånger om året. Köpte honom från försäljningstall så han hade mask med sig därifrån. Sen har jag inte blivit av med dem. Varit runt 500-1000 innan. Men känner att det var nog nu när han har över 2000epg.

Brukar ju byta hage någon dag efter avmaskning.

Enligt veterinären skulle jag ge dubbel dos på en gång förra avmaskningen. Men ska man ge en dos först och sen en till efter någon vecka igen?

Olika medel har olika intervall. Vissa är det 4 v på, andra är det 8 v osv. Olika medel tar olika många levnadsstadier. Men när intervallet gått ut så har de stadier som inte dödades utvecklats. Så har de mycket mask så behöver man upprepa avmaskningen enligt intervall hela säsongen.

Dvs om man t ex avmaskat med Ivomec så avmaskning var 8 vecka hela säsongen. Sen nästa vår ser man effekten. Hänger du med?

Nu avmaskade du och i 4/8/12 v beroende på medel så var hästen ”ren”. Men sen hade de stadier medlet inte tog (plus ev ny smitta) utvecklats och epg stiger. Så vår och höst blir för sällan för en sån. Dvs det behöver inte alls vara så att medlet inte tog, utan att det tog men sen har nya maskar utvecklas.

Madick är superduktig på det här.

Olika medel har olika intervall. Vissa är det 4 v på, andra är det 8 v osv. Olika medel tar olika många levnadsstadier. Men när intervallet gått ut så har de stadier som inte dödades utvecklats. Så har de mycket mask så behöver man upprepa avmaskningen enligt intervall hela säsongen.

Dvs om man t ex avmaskat med Ivomec så avmaskning var 8 vecka hela säsongen. Sen nästa vår ser man effekten. Hänger du med?

Nu avmaskade du och i 4/8/12 v beroende på medel så var hästen ”ren”. Men sen hade de stadier medlet inte tog (plus ev ny smitta) utvecklats och epg stiger. Så vår och höst blir för sällan för en sån. Dvs det behöver inte alls vara så att medlet inte tog, utan att det tog men sen har nya maskar utvecklas.

Madick är superduktig på det här.
Tack!
Jag tänkte ringa till den veterinär som står med på provsvaret. Den kanske kan hjälpa så att jag kan ge i dom intervallerna!

Tack!
Jag tänkte ringa till den veterinär som står med på provsvaret. Den kanske kan hjälpa så att jag kan ge i dom intervallerna!
En del hästar har ALLTID smitta och avmaskningen är för att skydda markerna. Du behöver höja hästens immunitet och det gör inte avmaskning.

En del hästar har ALLTID smitta och avmaskningen är för att skydda markerna. Du behöver höja hästens immunitet och det gör inte avmaskning.
Jag har också en sån där maskhäst.
Men menar du att man på nåt sätt kan höja hästens motståndskraft mot mask?
Det hade ju varit toppen, jag har nämligen trott att det är som med fästingar och mygg, att de liksom verkar föredra vissa individer före andra :p

Liknande trådar

Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
852
Senast: Fiorano
·
Hästvård Då har vi dessvärre åkt på den stora blodmasken i stallet.. Jag har tidigare delat stallet med en annan inackorderad. Förra året gjorde...
Svar
19
· Visningar
781
Senast: Lucifer
·
Gnägg Hej! Den här tråden är för alla oss som har en PRE eller som gillar rasen PRE eller som bara vill diskutera PRE. :) Vore kul att få...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
9 072
Senast: Fiorano
·
Hästvård Hej. Jag vill börja med att säga att jag ska ringa veterinär på måndag, så ingen tror att jag inte tänker på det. :) Jag har en ponny...
2 3
Svar
42
· Visningar
6 885
Senast: Takire
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar