Sv: Martingal

Det finns en film som visar hur man sätter på en fast martingal (standing martingale på engelska) där det framgår hur den ser ut och hur den ska sättas på. Är remmarna på en löpande verkligen så långa att det går att spänna den korrekt? (Å andra sidan är det inte ovanligt att den löpande är felspänd så jag antar att det inte betyder ett dugg för den som vill använda den så här...)

http://www.youtube.com/watch?v=f-HOcvcZ4Ko&feature=player_embedded

Jag har inte koll på nuvarande TR, men tidigare har i alla fall irländsk martingal också varit tillåten på hopp/terrängtävling. Inom travet används springrem (oftast väldigt kort enligt) och om man räknar den som en fast martingal och monte som ryttartävling är den faktiskt tillåten vid ryttartävling :-)

. Är remmarna på en löpande verkligen så långa att det går att spänna den korrekt?
Det är jag tveksam till, jag tror det blir alldeles för kort. Om man tittar på filmen så är ju den fasta martingalen nästan dubbelt så lång som en löpande. Jag har aldrig själv använt en löpande martingal på det viset men sett andra ekipage på träning med den. Tyvärr. Och då kan jag tycka att en martingal är taskig som TS frågade men det beror ju på att den inte används rätt.

Jag har inte koll på nuvarande TR, men tidigare har i alla fall irländsk martingal också varit tillåten på hopp/terrängtävling. Inom travet används springrem (oftast väldigt kort enligt) och om man räknar den som en fast martingal och monte som ryttartävling är den faktiskt tillåten vid ryttartävling :-)

Det är ju faktiskt sant men monté tävlingar anordnas väl inte av SvRF? och det var det TR jag menade där står det under hästens utrustning vid hopptävling Alla slags hjälptyglar är förbjudna med undantag för martingal med i tyglarna löpande ringar så en irländsk martingal måste också vara tillåten för där löper ju tyglarna genom ringar. Däremot har aldrig sett en irländsk martingal på någon ridhäst här i Sverige bara på galoppörer i löp

men en martingal med löpande ringar har ju som det heter, löpande ringar. då lär man ju inte kolla om den passar, på samma sätt som en fast martingal. och då är det inte lika.. konstigt att remmarna inte är liak långa :)

Problemet är att jag sett hur en löpande martingal spänns fast i nosgrimman och används som en fast martingal trots att den är alldeles för kort för att användas på det sättet. Och i det fallet kan jag tycka att en löpande martingal som används fel är taskig mot hästen. Det är ju inte martingalens fel dock att folk spänner den alldeles tokigt.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Ridning hej, jag rider islandshäst och har många olika träns men jag vill börja träna min häst bettlöst så då undrar jag om det är bättre med...
Svar
2
· Visningar
181
Senast: Sryoqwe
·
Ridning Hej! Oavsett vilken häst jag rider så är jag typ nära att trilla av varje gång vid uteritt. Eller trillar av. Alltså är de vanligt...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 118
Senast: Sesca
·
Träning Hej alla häst intresserade, jag är en 21 årig kille som funderat på att börja rida och jag undrar mest tror ni det är för sent att börja...
Svar
8
· Visningar
859
Senast: Roxy
·
Ridning Min erfarenhet är att hästar som är svåra att sko också är lite knepiga i ridningen kanske inte svåra men i alla fall inte några helt...
Svar
8
· Visningar
505
Senast: Oknytt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama