Marsvinsbur av byrå?

Skogstrollet

Trådstartare
Jag vet att det finns massor med trådar om det här ämnet men jag hittar inte vad jag söker där.

Nån som har byggt om en byrå till en marsvinsbur?

Jag har inte plats för en hel garderob och den ska rymma två marsvin, tänkte göra två våningar. Har en byrå hemma med fyra lådor, ganska stor och rejäl, som jag sneglar på.

Har inte riktigt plats på golvet för en stor vanlig bur och vill dessutom göra det lite snyggt så marsviner pryder på sin plats. :) Givetvis ska de få komma ut och springa regelbundet också.

Har en hund och katter och vill därför få upp grisarna lite från golvet också. Får de sitta i en gallerbur kommer katterna bergis att sätta sig ovanpå och glo och det känns nog inte så kul som ett litet marsvin... Jag vill att de ska vara trygga.

Tips på material man kan använda innuti, och vad man INTE ska använda, tages tacksamt emot!

Sv: Marsvinsbur av byrå?

Du ahr två alternativ med en byrå.
Antingen lägger du den ner på rygg och voila har du en bur.

Eller så tömmer du den invändigt och bygger upp önskade antal plan i den. Såga då upp sidorna och sätt i nät och bygg en dörr att ha på framsidan även denna av nät.

Många föredrar att klä burbottnar i sina byggen med våtrumstapet/-matta för att det står emot väta och har bättre motståndskraft mot urinens frätande än vad t ex vaxduk eller obehandlat trä har.
Emellan våningarna sätter du ramper, tänk på att marsvinet ska komma igenom hålet på övre våningen och ha inte ramperna för branta för då vågar dom inte gå upp och ner.

Jag har en trevåningsbur som mina älskar där varje plan är 90x40 cm. Invändigt har jag byggt den som ovanstående förutom att jag har låtit bli att täcke träet, det är en slit och släng bur.

Liknande trådar

Övr. Katt Jag har under många år funderat på att skaffa katt, men inte vågat ta på mig det ansvaret. Möjligheten att få kattvakt är också...
3 4 5
Svar
95
· Visningar
14 223
Utrustning Ni som inte har egna stall, hur förvarar ni era schabrak? Är det något jag samlar på mig som en hamster är det just schabrak, och de tar...
2
Svar
20
· Visningar
7 454
Senast: Catrool
·
Övr. Barn Förvaring är mitt stora problem. Just nu har vi ett stökigt, dåligt möblerat rum med taskiga förvaringsmöjligheter, fullt med en massa...
Svar
7
· Visningar
8 739
Senast: turbofling
·
Katthälsa Jag har varit iväg på en "minisemester" i några dagar, utan katterna. När jag kom tillbaka berättade mina föräldrar att den kattsäng jag...
Svar
4
· Visningar
1 260
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Ratsit
  • Vad gör vi? Del CCV
  • Kallbad

Hund, Katt, Andra Djur