Marsvin tips!

Sv: Marsvin tips!

Jag tycker att det låter som om okunskap ligger bakom detta eftersom du funderar på att avla på djur som bara sprungit runt i ett rum och som du i princip inte vet någonting om. Hur ser det ut där de är nu? Går honor och hanar tillsammans hur som helst? Har du tänkt på att de marsvinen du ska köpa kan ha inavel bakom sig iochmed att nuvarande ägarna inte vet något om dem, inte ens åldern? Har de stamtavlor?

Jag råder dig till att köpa marsvin från en seriös uppfödare med lite ordning på djuren istället. Då så har du ju, om du nu vill föda upp marsvin, en fastare grund att stå på, och fina avelsdjur med stamtavla.

Senast ändrad av en moderator:

Jag klankar absolut inte ner på henne för att hon är ung, jag tror mycket väl att hon kan klara av det. Det tvivlar jag inte på.
MEN varför ska hon börja föda upp tre olika arter typ samtidigt? Och det är INTE bra att börja föda upp innan man kan någonting om djuren. Eller håller du inte med om det heller? Isf får du gärna förklara vad som är bra med att föda upp djur man inte kan någonting om.

Jag tycker att det låter som om okunskap ligger bakom detta eftersom du funderar på att avla på djur som bara sprungit runt i ett rum och som du i princip inte vet någonting om. Hur ser det ut där de är nu? Går honor och hanar tillsammans hur som helst? Har du tänkt på att de marsvinen du ska köpa kan ha inavel bakom sig iochmed att nuvarande ägarna inte vet något om dem, inte ens åldern? Har de stamtavlor?

Jag råder dig till att köpa marsvin från en seriös uppfödare med lite ordning på djuren istället. Då så har du ju, om du nu vill föda upp marsvin, en fastare grund att stå på, och fina avelsdjur med stamtavla.

det rummet är det endast honor, sedan har dom två hanar som dom släpper till en hona i taget så det inte blir inavel. jag kan ålder på en liten som jag tingat där i från, den föddes den 10/8-07 den är jätte söt:love: och den andra jag tinga är exakt lika dan bara att unden har litte vitt på öronen:D
Stamtavlada djur: jo kanske men dom bor granne med oss och morsan säger att det är bättre att vi köper av dom eftersom dels att vi slipper åka nån stans och att dom är som äger marsvinen är jag bästisar med som morsan tycker att jag ska köpa av dom..:D:bump:
ska ta kort på dom när jag kommer dit nästa gång! :love:

hehehe ok, men om du seriöst funderar på att föda upp marsvin så tycker jag att du ska strunta i vad din morsa tycker och ändå köpa från en uppfödare som har stamtavlor på sina djur? sen så tror jag nog att dina grannar förstår om du vill köpa från ett lite mer seriösare stället, eftersom du vill föda upp, eller hur?

Det är väl samma förutsättningar för henne som för alla andra som börjar med djuruppfödning.
Ja. Skillnaden är att om man tänker efter lite så fattar man själv att man inte bör avla på dåliga avelsdjur och att man måste läsa på innan.

Alla är barn i början men det hindrar en bannemig inte från att vänta tills man har mer erfarenhet och kunskap om arten.

Är det någon av er negativa som över huvudtaget har fött upp några djur?? Jag bara undrar.
Jag har inte medvetet fött upp någon kull innan. Däremot har jag fått tjuvparningar. I första tjuvparningen fanns bland annat en hane som dog av lunginflammation innan han fyllde ett år. Det fanns även två hanar som mobbade ut en tredje hane.

Och det där med att man ska kolla upp bakgrunden på djuren, ja de ska man men det kommer alltid att komma nya sjukdomar, djur kommer att dö, m.m. Det spelar ingen roll att du har ett kärnfriskt djur för du kommer för eller senare att råka ut för något så småning om som leder till något tragiskt. Jag säger inte nu att man ska avla på vilka djur som hälls, men även om djuret verkar friskt så kan det finnas så kallade dolda fel.
Självklart, men det går att undvika. Vilket är bäst, 22 uppfödda marsvin som fått något fel, eller 2?

Bara för att man är 16år så betyder väl inte det att man är en barnunge som inte kan någonting.:confused:
Jag kanske är efter nu men jag har inte sett nån skriva något om hennes ålder? :confused:

Stamtavlada djur: jo kanske men dom bor granne med oss och morsan säger att det är bättre att vi köper av dom eftersom dels att vi slipper åka nån stans och att dom är som äger marsvinen är jag bästisar med som morsan tycker att jag ska köpa av dom..:D:bump:
Säg då åt morsan din att bara för att de är bästisar så är deras marsvin inte automatiskt bra avelsdjur, och ska man satsa på avel så ska det bannemig inte göras på första bästa djur man hittar... :crazy: Herregud, det är som om jag skulle avla på de råttor jag har, för de är ju nära. Kruxet är väl bara att det vore rent sinnessjukt att ens tänka tanken.

Personligen tycker jag hellre att du ska lägga ner alla avelsplaner om du ska gå efter att de finns nära. Bara det visar ju tydligt att du inte kan nånting om avel och genetik öht.

det rummet är det endast honor, sedan har dom två hanar som dom släpper till en hona i taget så det inte blir inavel. jag kan ålder på en liten som jag tingat där i från, den föddes den 10/8-07 den är jätte söt:love: och den andra jag tinga är exakt lika dan bara att unden har litte vitt på öronen:D
ska ta kort på dom när jag kommer dit nästa gång! :love:
Jag tycker att du kan para ditt marvin, du kan läsa och lära under tiden , det är inte så komplicerat. Tänk på bara att du ska kunna erbjuda dina marvin bra hem om du ska föda upp för att sälja, om du inte kan det, är det bättre att avvakta med fortsatt parande senare. Det verkar ju också på din sista beskrivning att din granne ändå hade en del koll på sina marsvin eftersom alla honor bodde ihop utan hanar. Det är också så att om du skulle köpa ett marsvin med stamtavla, innebär det ju vissa garantier, men marsvin har genetiska anlag till att få albino ungar (någon enstaka gång ibland), en del mer andra mindre. Dessa är ibland känsligare och blir sjukare än de med färg.

Öh? Innan man parar djur så ska man väl för sjutton läsa allt man kommer åt? Inte under tiden?! :crazy: :confused:
Ja, alltså det är klart man kan läsa mer under tiden, men du ska ju helst redan ha läst det en gång då. :crazy:.

Men herregud, är du också en sån som tror att de är leksaker eller? Det är ffs livs levande, kännande varelser, liv, som du råder henne att leka med :crazy:

Nej usch, all idioti i den här tråden övergår mitt förstånd. Jag förstår helt enkelt inte. Varför ska man prompt avla på första bästa djur man hittar? Varför ska man inte läsa på och skaffa erfarenhet innan? Går jorden under om man är påläst innan man börjar leka gud? Går jorden under om man ger sig själv och djuren bättre förutsättningar genom att läsa på och avla på bra avelsdjur?

Nej, fy fan. Det är nästan så jag hoppas att det går riktigt illa så att folk fattar att avel är allvar och inte nån jävla lek. Men iom att det är djuren som blir lidande så låter jag bli och hänvisar istället till http://www.r-at.net/avel/ . Det är råttor det gäller där men att det kan gå förbannat fel om man inte gör rätt gäller varenda djurart, således även marsvin, kaniner, hamstrar och gud vet vad. Läs ffa "Tamora", under varningar.

Är man mogen nog för avel så är man mogen nog att kunna vänta också. Att inte kunna vänta visar bara att man inte är mogen nog för avel och således borde lägga ner alla idéer om att sätta nya liv till världen.

Att lära sig lite om marsvin tar knappast särskilt lång tid om man läser på, och hon har väl visat intresse av att göra det genom att undra i sin tråd. Och om man släpper ihop sin hona med sin hane och låter de bo ihop, vad är det för kunskap man ska ha innan som man inte kan skaffa sig under tiden? Jag skriver också att om hon inte blir av med sina marsvin så tycker jag att hon ska avvakta fortsatt parning. Nu har hon inte skrivit vad hon ämnar göra med ev. marsvinsungar, ska hon behålla, sälja privat eller till djuraffär? De djuraffärer jag varit i kontakt med tog bara emot väldigt unga marsvinsbarn, inte heller albinos, så om man parar får man nog räkna med att man får behålla en del själv. Slutligen vill jag säga att jag aldrig påstått att de är leksaker som hon kan leka med, jag har försökt att hjälpa henne med lite information om hur hon kan göra. Om hon vore så oseriös som en del av er vill få det att framstå till då hade hon väl aldrig brytt sig om att ens fråga i en tråd.

Tja, dels har vi ju hela biten med bäckenet och när det stelnar.
Hon ska kunna bedöma vilka marsvin som är bra avelsmarsvin utan att bli hemmablind, vilket tyvärr är förbannat vanligt bland djur öht.
Hon ska veta att deras färger/teckningar inte är dödliga att kombinera.
Hon ska veta vad hon ska göra om nånting går fel.
Hon ska veta hur länge honan är dräktig.
Hon ska veta hur honan ska utfodras under dräktigheten.

Exempelvis.

Lära sig lite om marsvin? Snälla nån, avel är komplicerat, det är inte bara "kunna lite" utan det krävs ganska mycket mer tid än så för att faktiskt ha kunskapen som krävs för en bra avel. Jag satsar en tia på att hon inte ens vet att roan+roan, dalmatiner+dalmatiner och roan+dalmatiner är en dödlig kombination. Hur man får reda på det? Genetik. Tror du seriöst att hon kan förhindra att det går fel genom att plugga genetik när honan redan är dräktig? :smirk:

Att hon frågar är bra men inte sjutton gör det henne seriös för det. Då kan jag tex lika gärna fråga hur gammal en råtta måste vara vid första parningen och vips, nu ska jag ta kull på mina råttor! Jag tror nog att jag tar och låter en "albino"hona från zooaffären bli mamma, och pappa får nog bli en zooråtta det också fast "gråvit", han är lite liten men jag vet ju inte att organen tar stryk av liten storlek så jag är ju seriös ändå! :idea:

Senast ändrad:

Men om du vet så mycket om de stora farorna varför inte skriva lite om dem rent teoretiskt så kanske hon blir avskräckt.

Jag har aldrig sagt att jag "vet så mycket" om de stora farorna :smirk: Att de finns är något som alla bör känna till, det är inte raketforskning precis (kollade du länken jag la in så finns fö exempel där, även om de inte gäller specifikt marsvin). Däremot exakt vilka faror som finns är något som den som ska avla får läsa sig till, i det här fallet ts.

Jag vill personligen inte ödsla min tid på att plugga avel på djur jag inte ens kan pga allergi utan pluggar hellre avel på de djur jag kan ha och vill avla på. Därför har jag inte pluggat på nån marsvinsavel och kommer inte att göra det heller, utan jag har spenderat de senaste 3-4 åren åt att plugga råttavel och råttgenetik istället. Att jag "kan så mycket" om marsvin är således föga troligt, det lilla jag kan är ren logik...

Jag har aldrig sagt att jag "vet så mycket" om de stora farorna :smirk: Att de finns är något som alla bör känna till, det är inte raketforskning precis (kollade du länken jag la in så finns fö exempel där, även om de inte gäller specifikt marsvin). Däremot exakt vilka faror som finns är något som den som ska avla får läsa sig till, i det här fallet ts.

Jag vill personligen inte ödsla min tid på att plugga avel på djur jag inte ens kan pga allergi utan pluggar hellre avel på de djur jag kan ha och vill avla på. Därför har jag inte pluggat på nån marsvinsavel och kommer inte att göra det heller, utan jag har spenderat de senaste 3-4 åren åt att plugga råttavel och råttgenetik istället. Att jag "kan så mycket" om marsvin är således föga troligt, det lilla jag kan är ren logik...

Men varför lägger du dig i då i denna tråd?? Kan inte du hålla dig då till dina råttor så kan vi andra hjälpa henne med det hon behöver hjälp med!!! :mad:

Hon vet ju inte ett p*ss om vad avel innebär. Ren idi*ti att avla när man är så okunnig!

Oj !
Vad noga du är. Kolla på buke här om de trådar som finns med folk som betäckt sina ston och inte vet någotalls, i alla fall vad de påstår. Som frågar om tips och råd efter de har betäckt. Om alla skulle vara tvugna att lära sig genetik så noggrant som du har lärt dig om dina råttor för att få avkommor på någon art så skulle det knappt bli någon avel alls. Genetik är superkomplicerat, det vet t.o.m jag, men inte ens kunskap kan garantera att det blir bra. Och förresten, ska vi människor också lära oss genetik på oss själva för att få fortplanta oss?

Men varför lägger du dig i då i denna tråd?? Kan inte du hålla dig då till dina råttor så kan vi andra hjälpa henne med det hon behöver hjälp med!!! :mad:
Så för att jag inte kan marsvinsgenetik får jag inte ens yttra min åsikt? Trevligt hörrudu :smirk:
Man måste inte kunna något specifikt om just marsvinsgenetik för att fatta att det vore korkat att börja avla utan att veta nånting. Hört talas om sunt förnuft? Det är en rätt praktisk grej faktiskt.

Oj !
Vad noga du är. Kolla på buke här om de trådar som finns med folk som betäckt sina ston och inte vet någotalls, i alla fall vad de påstår. Som frågar om tips och råd efter de har betäckt. Om alla skulle vara tvugna att lära sig genetik så noggrant som du har lärt dig om dina råttor för att få avkommor på någon art så skulle det knappt bli någon avel alls. Genetik är superkomplicerat, det vet t.o.m jag, men inte ens kunskap kan garantera att det blir bra. Och förresten, ska vi människor också lära oss genetik på oss själva för att få fortplanta oss?
Så bara för att jag säger emot i en diskussion så måste jag jaga rätt på alla idioter och okunniga på forum där jag inte ens läser? Skulle inte tro det, även jag har ett liv.

Det kanske vore bra med mindre avel, nånsin tänkt på det? Har du en aning om hur många djur som behöver nya hem? Kolla blocket tex, det verkligen kryllar av marsvin där, mestadels marsvin från oseriösa och/eller okunniga uppfödare. Lägg där till alla marsvin som inte annonseras ut på blocket.

Jag har aldrig sagt att kunskap garanterar att det blir bra. Några garantier finns aldrig när det gäller levande varelser. Däremot ger kunskap mycket bättre förutsättningar för att det ska bli bra, det säger ju sig självt.

Ang människor så säger det sig självt att det inte fungerar likadant.

Ett gott hjärta, bra skötsel, omtanke om sina djur och vilja att lära kommer man långt med.
Och man kommer ännu längre om man har tålamodet att vänta med avel tills man har så mycket kunskap som möjligt.

Kolla i tidigare tråd där även jag skrivit att om man inte blir av med sina marsvin till bra hem så fortsätter man inte att betäcka.

Jag såg att du skrev det och det var inte det jag menade.

Det jag menade är att om man inte kan avla seriöst så kan man skippa att bidra till alla marsvin öht. Hur många av marsvinen på blocket tror du är annonserade av uppfödarna egentligen? jag kanske har fel men vad jag märkt är det mest folk som köpt de och sen av någon anledning inte kan/vill ha de kvar som annonserar ut de, inte uppfödarna.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 965
Senast: Anonymisten
·
L
  • Artikel Artikel
Dagbok Denhär berättelsen börjar i december året 2006. Det var en mamma en pappa och deras lilla bebis som var i himlen. Dom skulle få en till...
2
Svar
37
· Visningar
2 978
Senast: manda
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 296
Senast: Freazer
·
Övr. Katt Hej, Har precis skaffat två kattungar (Maine Coon). Den ena flyttade in tre veckor före, M, och H kom 3 veckor efter och är således tre...
Svar
5
· Visningar
1 645
Senast: MissFideli
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25