Marsvin -stora?

Haukur

Trådstartare
Finns bara marsvin i kattmatsvänlig storlek? Jag skulle gärna ha ett marsvin men dom e juh så små å med tanke på katterna skulle d aldrig funka.. Skulle helst ha nåt i stil m en kapybara men dom kräver väl lite mer än ett vanligt svin;) Hehe
Men finns d nån större ras, likt kaninsidans belgiska jätte?
000000358__p.jpg

Sv: Marsvin -stora?

Jag såg en i djuraffären i Falköping och det måste ha varit en rysk mutation eller något för han var gigantisk!!!!!

Googlade lite å d verkar som om dom e vildare än vanliga marsvin.. Stämmer d? Vill inte ha nåt stressat djur som bara är rädd.

Hehe, jo ett riktigt svin kommer... men jag tänkte vänta tills jag får gård... Vet inte om 300 kg svin skulle trivas i min 27kvm stora lägenhet;)

Om jag har fattat rätt (kan typ ingenting, har bara sett lite diskussioner och pratat med en uppfödare för ett par år sen) så är de lite vildare ja, iom att de inte varit domesticerade så länge, men ska kunna bli lika tama som vanliga marsvin - krävs bara mer tid och tålamod. Men som sagt, jag är rätt osäker :D

Tro mej, det finns inte 27 kvadrat golvutrymme;) Det går nog knappt å vända för en fullvuxen gris i min lägenhet:angel:
Men jag har siktat in mej på ett linderödsvin sen när d finns bökyta:D hehe

Ok! Ser ff lite kattosäkra ut.. Jag tänker mej nått i 5-10 kg klassen som kan försvara sig när matte inte är hemma. Vill lixom inte ha dom instängda i bur, d känns lite taskigt...

Ok. Ja då är nog cuy inte rätt :) Om man nu inte har en kisse som en bekant har, som är livrädd tom för en liten dvärghamster... :angel: :rofl:

Hm jag tog mina marsvin direkt ifrån uppfödaren å dom växte sig ovanligt stora enligt folk som sett dom live. Dom har blivit bortskämda med fri tillgång på ungefär all mat sedan dom kom hem till mig.
Sedan har jag hat marsvinen jag har nun tillsammans med våra katter utan problem (varav den ena utav dom jagar). Å marsvinen jag hade innan det hade jag en annan bur till som vi sedan sålde just på grund av denna funktion. Men då hade vi en annan katt som jagade (hon blev tyvärr påkörd några år senare) å hon gick ihop med marsvinen. Hon såg dom som sälskap. jag hade då en bur med lucka överst på toppen av burlocket som var i slid version, alltså "skjutdör". Så när vi inte var hemma så brukade katten skjuta upp luckan å krypa in i marsvinsburen å lägga sig å sova med sitt sällskap. katter brukar normalt sett förstå vad som ingår i familjen å därför inte är jaga dom djuren. Iaf eefter vad jag hört å mina egna erfarenheter.

Jo jag säger detsamma, fast här är det vanliga stora slaktsvin som ska räddas från slakt som gäller (och några linderödsvin och några minigrisar, men mest slaktsvin)

:D

Hade våra katter med marsvinen utan problem när jag bodde hemma. De kunde hoppa ner till marsvinen om de ville, vilket de gjorde ibland men de sniffade bara på dom sen hoppade de där ifrån.

Har aldrig haft problem med katten och marsvinen.
Och då är våran katt en riktigt duktig jagare.
Såklart att man fick hålla ett litet getöga när de var nyfödda, (hade marsvinduppfödning), då var de ju mer lockande än när de var fullvuxna.
Tror katten vet vad som tillhör familjen eller inte och om matte skulle uppskatta marsvinen som jakttrofeer.

Hmm.. ja d kan så vara. Minns bara vad mina bönder tyckte om hamstern:angel: hehe
Grejen är ju att jag vill ha svinen lösa, att dom kan gå in i buren om dom vill men dom har fri tillgång på lägenhet. Å då kan jag juh itne ha koll på missarna hela tiden eftersom ajg inte är hemma dygnet runt.

Hm kan bli lite svårt i början men jag tror det kommer att gå bra så fort dom vuxit till full size.

I början måste man ju även vänja in marsvinen på att vara rumsrena så då är det bra att vara hemma. Mitt ena marsvin är rumsrent men inte det andra. Var som så att jag hade först två marsvin men sedan dog ett utav dom pågrund av nylackade golv när jag flyttade. Så då köpte jag ett nytt som redan var ett år gammalt å hon vill inte riktigt även om det blivit bättre (hon kissar iaf inte på mig längre :D ). Tror det kommer att funka bra om du låter dom vänja in sig på varandra att katten förstår och att dom får växa på sig ordentligt innan dom får börja vara lösa i lägenheten utan dig i närheten. Jag har lämnat mina marsvin helt själva medans jag varit ute i stallet medans katterna varit lösa hemma så det borde gå bra.

min katt bryr sig inte om marsvinen

dumma katt att inte gilla hundar / dumma hundar att inte gilla katt
annars hade hon kunnat flytta med oss :cry: Hakkur(?) vill du ha en till katt :devil:

Visst vill du det :p

Modig_Korn skrev:
min katt bryr sig inte om marsvinen

dumma katt att inte gilla hundar / dumma hundar att inte gilla katt
annars hade hon kunnat flytta med oss :cry: Hakkur(?) vill du ha en till katt :devil:

Visst vill du det :p
Hehe, klart jag vill... men jag har redan 5 å en till e på G +att jag har hund så gillar inte kissen hund så e d juh inte så bra;)

Liknande trådar

Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
7 686
Senast: Farao
·
Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
9 324
Senast: dobbis
·
Hundavel & Ras HejHej! Har funderat på att skaffa en till hund. Både att det vore trevligt med en lugnare hund än den jag redan har... Till och med...
2
Svar
29
· Visningar
3 860
Senast: Tonto
·
S
Anläggning Till hösten måste jag flytta min häst, jag jobbar just nu som hästskötare och just nu är hon med där jag jobbar men pga att jag tänkt...
Svar
3
· Visningar
2 526
Senast: moonstruck
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama