F.ö. har jag kommit in på en kvällskurs i arabiska. Så får kanske sätta ett väl motiverande mål om ett år? :D
Då blir du nog besviken, marockansk arabiska är inte på vägar samma språk som formell arabiska, min man, trots att han varit rätt välutbildad (från Libyen om någon missat det) kan till och med ha problem med marockansk dialekt. Som turist skulle jag säga att du klarar dig betydligt bättre på spanska eller franska i Marocko, men även i algeriet och tunisien, än du gör på den formella arabiskan. Om det nu inte är så att kursen är inriktad just på marokansk dialekt? Men det är klart. Skyltar och tidningar är ju (oftast) inte på dialekt.

Då blir du nog besviken, marockansk arabiska är inte på vägar samma språk som formell arabiska, min man, trots att han varit rätt välutbildad (från Libyen om någon missat det) kan till och med ha problem med marockansk dialekt. Som turist skulle jag säga att du klarar dig betydligt bättre på spanska eller franska i Marocko, men även i algeriet och tunisien, än du gör på den formella arabiskan. Om det nu inte är så att kursen är inriktad just på marokansk dialekt? Men det är klart. Skyltar och tidningar är ju (oftast) inte på dialekt.
Jag räknade med att det ska vara dialektala skillnader. Men tradigt om jag inte kommer ha nån nytta av det alls. :down:
Nu kommer jag ha stor nytta av det i jobbet b.la. och där pratas det olika dialekter. Nu räknar jag inte direkt med att bli flytande, men artighetsfraser, och lite enklare vardagsprat hoppas jag på.

Jag räknade med att det ska vara dialektala skillnader. Men tradigt om jag inte kommer ha nån nytta av det alls. :down:
Nu kommer jag ha stor nytta av det i jobbet b.la. och där pratas det olika dialekter. Nu räknar jag inte direkt med att bli flytande, men artighetsfraser, och lite enklare vardagsprat hoppas jag på.
Tja, jag har inte gjort mig särskild förstådd i magrebh regionen på arabiska, jag pratar ändå på nivå att kunna använda det som andraspråk om jag skulle söka jobb inom FN. Mannen har också svårt att förstå talspråket, just den marockanska dialekten är känd för att vara helt olik från den formella. Sedan är det klart att den formella lärs ut i skolan, skrivspråket baseras ju oftast på den formella arabiskan. Jag upplevde förövrigt samma sak i Tunisien, som dock ligger betydligt närmare den formella arabiskan men fortfarande tillhör den maghrebarabiska varianten. I Tunisien klarade jag mig betydligt bättre på franska än arabiskan. Och då anser jag mig själv betydligt bättre på arabiska än på franska.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Maghrebarabiska

Ja. Många frågade hur jag skulle klara att inte dricka alkohol på semestern, i Libyen var det ju förbjudet. Åh det är ju en dröm, ett land utan alkohol! Vet inte om det finns fler länder med förbud.
Dubai/UAE har det lite halvt om halvt i alla fall, i det att endast ställen sammankopplade med hotell får lov att sälja alkohol. Vill man köpa för hemmabruk kräver det en speciell licens, och butiken är oerhört väl dold. Inte alls dumt tycker jag!

De sakerna har jag varit med om både i Sverige och andra europeiska länder. Den förändring jag kan se är att jag själv har blivit äldre samt att jag numera ännu mer sällan än som ung vistas på stränder.

Det tycks vara en del av den svenska kulture/traditionen att män är väldigt ohyfsade mot unga kvinnor. Trist kulturellt drag, om du frågar mig.

Visst, det sker överallt, men kulturens syn på kvinnor påverkar hur frekvent detta sker och hur mycket vardagsmat det är.

I olika kulturer ser man olika på kvinnor. Detta påverkar hur kvinnor bemöts. Det finns också skillnader på hur man ser på västerländska kvinnor i olika kulturer. Därför så kan det generella upplevda bemötandet skilja sig åt beroende på vilken kultur som råder.
Observera att jag pratar i generella termer och inte om individer.

Nu var det ett bra tag sedan jag var i Marocko, men då var det bedrövligt för en ung blond tjej - tyvärr. Inget hände, då jag var där med föräldrarna (under byxmyndig), men trots vår unga ålder var intrycket dåligt. Dock fantastisk huvudstad med fina gamla byggnader. Förhoppningsvis så har det blivit bättre sedan dess.

Precis. Min erfarenhet är alltså att jag bättre får vara ifred för män i muslimska miljöer än annars. Kulturella skillnader, you know.
Aha. Ja, då har vi nog olika erfarenheter i alla fall just när det gäller landet i fråga, är jag rädd. Min erfarenhet från destinationen är tyvärr att varenda man ropade nåt, hade ögonbrynen höja till nacken eller ville köpa mig för varierande antal kameler (troligen "skojjigt" men det uppskattades inte riktigt).
Vad detta beror på vore intressant att kika på.
Idag är jag språkvän med en arabisk man, som är det mest givmilda väsen jag stött på, och engagerar mig för mina nyankomna utomeuropeiska kollegor för att hjälpa dem i Sverige. Där har jag inte alls upplevt samma sak.
Vad skiljer? Knappast klädseln, men möjligen min ålder?

Aha. Ja, då har vi nog olika erfarenheter i alla fall just när det gäller landet i fråga, är jag rädd. Min erfarenhet från destinationen är tyvärr att varenda man ropade nåt, hade ögonbrynen höja till nacken eller ville köpa mig för varierande antal kameler (troligen "skojjigt" men det uppskattades inte riktigt).
Vad detta beror på vore intressant att kika på.
Idag är jag språkvän med en arabisk man, som är det mest givmilda väsen jag stött på, och engagerar mig för mina nyankomna utomeuropeiska kollegor för att hjälpa dem i Sverige. Där har jag inte alls upplevt samma sak.
Vad skiljer? Knappast klädseln, men möjligen min ålder?
Oj, nu trampade jag genast i klaveret ser jag - förstås inte varje man!
Det var min subjektiva upplevelse! :o

Att det inte är katastrof eller något man behöver oroa sig för på det stora hela är en sak men ni kan inte på allvar mena att det skulle vara mer riskfyllt och ploblematiskt att vara kvinna i sverige jämfört med marocko när det kommer till sådant som sexuella tillrop och trakasserier?

Jag har varit i Agadir, då hade landet sina värsta regnväder på 60 år :meh: detbär min erfarenhet av Marocko. Och att bilskolelärarna gick utanför bilen så att eleven bara fick krypköra :D

Att det inte är katastrof eller något man behöver oroa sig för på det stora hela är en sak men ni kan inte på allvar mena att det skulle vara mer riskfyllt och ploblematiskt att vara kvinna i sverige jämfört med marocko när det kommer till sådant som sexuella tillrop och trakasserier?
Jag upplevde det så i min ungdom när jag liftade överallt, handelsresande i Sverige tog för givet att de skulle få ett ligg.

Min erfarenhet från destinationen är tyvärr att varenda man ropade nåt, hade ögonbrynen höja till nacken eller ville köpa mig för varierande antal kameler (troligen "skojjigt" men det uppskattades inte riktigt).
Ungefär så uppfattade jag Italien i min ungdom. Dock ej numera.

(Men varför pratar du om Marocko som "destinationen"?)

I olika kulturer ser man olika på kvinnor. Detta påverkar hur kvinnor bemöts. Det finns också skillnader på hur man ser på västerländska kvinnor i olika kulturer. Därför så kan det generella upplevda bemötandet skilja sig åt beroende på vilken kultur som råder.
Observera att jag pratar i generella termer och inte om individer.
Du skriver att det är kulturens syn på kvinnan - vilken syn är det? Och vilken kultur menar du?

Medveten om att jag ger i mig in i ett getingbo här vill jag bara flika in att situationen för kvinnor i Marocko på många sätt är gräslig. Det finns hur mycket som helst att läsa på ämnet om man vill, eller så kan man tala med kvinnor från Marocko. Om man själv varit i Marocko i egenskap av turist och blivit bra och trevligt bemött är det givetvis super men jag tycker att det är viktigt att inte förminska det faktum att kvinnor är i en otroligt utsatt situation där. Om man upplevt sig få vara i fred och ha stora friheter när man varit där beror det förmodligen på ens privilegium som vit kvinna än som kvinna generellt.

Jag talade idag med en av mina medarbetare som är marockan om just den här tråden och även om hon förstår att man vill argumentera emot tråkiga, svepande kommentarer så tyckte hon att det blir tokigt om man försöker få det till att man som kvinna är mer utsatt i Sverige, generellt då, än i Marocko. Särskilt mot kvinnorna som lever där och dagligen kämpar mot ojämlikheten.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 30
  • Stillsam sysselsättning?

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka