Reagerar på några svar som antyder att en negativ inställning till Marrocco skulle grunda sig i islamofobi eller ngt liknande ...
Som jag ser det handlar detta inte om religion utan om kultur / tradition. Var i Dubai nyligen och där var man nästan överdrivet artig. Givetvis är inte heller alla män i Marrocco snuskpellar. Men jag har tyvärr negativa erfarenheter av att vara västerländsk kvinna i Marrocco. Inte i något annat land har jag varit med om att män stått i buskarna på stranden och onanerat och helt ogenerat kommit fram tafsat. Inte heller att man efterhängset visslar och ger skamliga förslag till både unga tjejer och äldre kvinnor. Jag kanske har haft väldig otur, men har haft samma upplevelse de tre gånger jag varit i Marrocco mellan 1980 och 2005. Det har tyvärr gett mig en dålig bild av landet ur ett kvinnligt turist perspektiv och jag åker ogärna tillbaka. Har det skett en förändring är det det givetvis utmärkt.
Jag skrev att flera av de som svarat uttrycker sig islamofobiskt i många andra trådar här, inget annat (vilket väl även kan dras paralleller med att det inte är så konstigt att man bara ser det negativa om man inte gillar eller är rädd för islam om man reser till ett muslimskt land).

Det du beskriver tycker jag tjejer verkar vara med om lite överallt, så återigen; det är nog MÄN som är problemet när det väl kommer till kritan.

Reagerar på några svar som antyder att en negativ inställning till Marrocco skulle grunda sig i islamofobi eller ngt liknande ...
Som jag ser det handlar detta inte om religion utan om kultur / tradition. Var i Dubai nyligen och där var man nästan överdrivet artig. Givetvis är inte heller alla män i Marrocco snuskpellar. Men jag har tyvärr negativa erfarenheter av att vara västerländsk kvinna i Marrocco. Inte i något annat land har jag varit med om att män stått i buskarna på stranden och onanerat och helt ogenerat kommit fram tafsat. Inte heller att man efterhängset visslar och ger skamliga förslag till både unga tjejer och äldre kvinnor. Jag kanske har haft väldig otur, men har haft samma upplevelse de tre gånger jag varit i Marrocco mellan 1980 och 2005. Det har tyvärr gett mig en dålig bild av landet ur ett kvinnligt turist perspektiv och jag åker ogärna tillbaka. Har det skett en förändring är det det givetvis utmärkt.
De sakerna har jag varit med om både i Sverige och andra europeiska länder. Den förändring jag kan se är att jag själv har blivit äldre samt att jag numera ännu mer sällan än som ung vistas på stränder.

Det tycks vara en del av den svenska kulture/traditionen att män är väldigt ohyfsade mot unga kvinnor. Trist kulturellt drag, om du frågar mig.

har inte varit där själv (ännu) men har många vänner som reser runt där ensamma och inga problem har uppkommit. Jag skulle väldigt gärna åka till Marrakech!

Jag har rest i andra nordafrikanska länder (egypten, libyen och tunisien) som delvis ensam kvinna utan några problem alls (i libyen åkte en guide med mellan städerna som kunde arabiska och hjälpte till vid vägkontroller dvs visade pass för polisen, inget mutande osv. Men på kvällarna gick jag ensami bla Tripoli i vanliga kläder utan problem). Till o med tyckt det varit skönt att slippa alla fulla människor :D

har inte varit där själv (ännu) men har många vänner som reser runt där ensamma och inga problem har uppkommit. Jag skulle väldigt gärna åka till Marrakech!

Jag har rest i andra nordafrikanska länder (egypten, libyen och tunisien) som delvis ensam kvinna utan några problem alls (i libyen åkte en guide med mellan städerna som kunde arabiska och hjälpte till vid vägkontroller dvs visade pass för polisen, inget mutande osv. Men på kvällarna gick jag ensami bla Tripoli i vanliga kläder utan problem). Till o med tyckt det varit skönt att slippa alla fulla människor :D
När var det?

Jag reagerade precis som du med :angel::meh::grin: när islamofobi-kortet drogs fram. Så otroligt oväntat. Not. Speglar debattklimatet i Sverige ganska bra.

Jag har själv inte varit i Marocco men när vi funderade på att åka dit så frågade vi runt och alla jag pratade med som varit där sa att det inte fanns en chans att de skulle åka tillbaka om de så skulle få betalt. T o m min far som rest mycket i U-länder och som t o m backpackat i Burma och Laos skogar (d.v.s inte rädd för främmande kulturer). Alla har upplevt just den här respektlösheten mot främsst kvinnor. Män som onanerar öppet när de ser en blond tjej, som kommer fram och tafsar och sen en del som otrevligt kallar tjejen i sällskapet för hora och att hon bör ta en slöja på sig.

Jag reagerade precis som du med :angel::meh::grin: när islamofobi-kortet drogs fram. Så otroligt oväntat. Not. Speglar debattklimatet i Sverige ganska bra.

Jag har själv inte varit i Marocco men när vi funderade på att åka dit så frågade vi runt och alla jag pratade med som varit där sa att det inte fanns en chans att de skulle åka tillbaka om de så skulle få betalt. T o m min far som rest mycket i U-länder och som t o m backpackat i Burma och Laos skogar (d.v.s inte rädd för främmande kulturer). Alla har upplevt just den här respektlösheten mot främsst kvinnor. Män som onanerar öppet när de ser en blond tjej, som kommer fram och tafsar och sen en del som otrevligt kallar tjejen i sällskapet för hora och att hon bör ta en slöja på sig.

Alltså... jag kan ju bara tala för mina två veckor där och inbillar mig inte kunna presentera en djupanalys av de marockanska samhället. Men icke en onanerande karl på 14 dagar, icke ett skrik, icke en enda slöja/hora kommentar.

Vore det så gräsligt i Marocko skulle deras turistindustri kollapsa.

Alltså... jag kan ju bara tala för mina två veckor där och inbillar mig inte kunna presentera en djupanalys av de marockanska samhället. Men icke en onanerande karl på 14 dagar, icke ett skrik, icke en enda slöja/hora kommentar.

Vilken tur för dig. Den jag pratade med som upplevt onanerandet tyckte det var en av de obehagligaste sakerna hon någonsin varit med om. Hon trodde hon skulle bli våldtagen faktiskt.
De som fick höra hora/slöja kommentaren - där blev mannen rasande och sa att han funderade på att själv ta på sig en slöja och gå runt i bara för att.

Vore det så gräsligt i Marocko skulle deras turistindustri kollapsa.

Det är väl typ det som hänt också. Varför skulle flyg-/hotellbiljetterna annars slumpas iväg för en spottstyver av vad det kostar att åka till t ex Kanarieöarna eller Grekland?

Vilken tur för dig. Den jag pratade med som upplevt onanerandet tyckte det var en av de obehagligaste sakerna hon någonsin varit med om. Hon trodde hon skulle bli våldtagen faktiskt.
De som fick höra hora/slöja kommentaren - där blev mannen rasande och sa att han funderade på att själv ta på sig en slöja och gå runt i bara för att.

Det förstår jag mycket väl.

Det är väl typ det som hänt också. Varför skulle flyg-/hotellbiljetterna annars slumpas iväg för en spottstyver av vad det kostar att åka till t ex Kanarieöarna eller Grekland?

Jag har inte koll på kostnaden för en semestervecka i Marocko jämfört med motsvarande semestervecka i Grekland eller på Kanarieöarna. Men det kanske finns nån här som jobbar på resebyrå som kan kommentera det.

Marocko var iaf då (jag var där 2008 tror jag...) i samma prisklass som Turkiet och övriga länder runt medelhavet. Det var ingen direkt skillnad, då. Något år senare gjorde jag samma typ av resa i Tunisien, ungefär till samma kostnad.

Mina upplevelser av Marocko:
Jag blev inte sämre behandlad pga mitt kön
Jag såg ingen som onanerade
Jag hörde ingen som visslade
Jag tyckte att en del inkastare och försäljare var jobbiga - men inte, återigen, pga mitt kön

En man kom upp bredvid mig och började prata; han hade bott i Sverige och var intresserad av att utbyta erfarenheter. Efter att ha slagit följe en bit skulle han åt andra hållet, tackade vänligt och försvann
En annan man kam fram när vi var på kamelridning. De hade hästar också, så jag blev nyfiken. Mannen pratade en stund om ditt och datt; sen sa han artigt adjö
Vi var på ett hantverkskooperativ flera gånger och träffade en och samme man varje gånng. Han var också trevlig och pratglad - och artig och vänlig
Vi hade en egen kypare på hotellet. Mycket artig och respektfull.

Sammanfattningsvis: De Ingen av de män jag mötte på gatan eller i souken verkade intresserad av att vissla eller onanera. De enda som var lite påflugna var försäljare, inkastare och tiggare. Dessa var av båda könen, ska tilläggas.

Chaufför är inte ett alternativ för mig är jag rädd då jag kör en lastbil med hästar (men ska komma ihåg det om jag någongång turistar där, den tanken har aldrig slagit mig!). Krävs en annan typ av körning när man har hästar i lasten och vågar inte överlåta det på någon jag inte känner. Har kört tur och retur till både södraste Spanien och Italien (bl.a.) så skulle nog säga att jag är rätt van bakom ratten.

Har dock fått information nu att jag kommer åka i en karavan med eskort mellan de tre platserna (är där i 3 v, en vecka på vardera plats) så är mindre orolig över att vara på vägarna nu. Skulle jag bli stoppad av polis (har hört att de gärna bötfäller dig för allt och inget) så stannar hela karavanen och kommunikationen sker med hjälp av eskorten.

Har alltid sett Marocko som ett fredligt land (utan att veta så mycket om det) så blev lite orolig när jag började googla (och läsa de första svaren i tråden) men känner mig mycket lugnare nu :)
Vad spännande! Vad är det för hästar?:)

Jag är jättesugen på att åka dit, eventuellt ska jag åka med min mamma, hon har varit där flera gånger. Så vitt jag vet har hon bara åkt dit med andra kvinnor. Och det verkar ha gått bra, när jag lite löst planerade att åka dit ensam så i somras så sa hon bara att det är jobbigt att vara ensam när man blir magsjuk och att inte gå runt på skumma ställen sent på natten typ.

Jag förstår att hon tyckte det var obehagligt, särskilt när hon var på ett ovant ställe (jag tolkade det som att hon var turist och inte i hennes hemmiljö?) Jag har träffat på en onanerande man och jag blev mest förbannad över hans beteende då. Det var dock i mitt närområde hemmavid som jag kunde som min egen ficka, jag är ganska säker på att jag hade reagerat helt annorlunda om jag råkat ut för exakt samma sak men på ett för mig okänt ställe, och särskilt utomlands. Jag hade säkert tyckt det varit obehagligt oavsett om det varit i Norge eller i Marocko, men jag tror att min känsla av obehag och otrygghet hade ökat ju längre ifrån min vardagsmiljö jag befann mig. Och jag tror det är ganska mänskligt att känna så.

Det skulle inte förvåna mig om en förklaring är att svenskar idag undviker det mesta i Nordafrika efter arabiska våren. Generella kunskapen om likheter och olikheter mellan länderna i Nordafrika och Mellanöstern är ganska låg bland gemene svensk, skulle jag säga. Jag tror därför att många klumpar ihop alla länder i området och undviker dem för att man uppfattar det som att det är oroligt eller risk för oroligheter överallt. Kanarieöarna och Grekland känns tryggare, tycker de.

Har vänner från Marocko och dem har gett mig några simpla råd för hur man enklast undviker jobbiga efterhängsna typer, som oftast är ute efter att man ska bjuda/ge dem grejer eller ha sex. Tex. kan man misstolkas om man söker ögonkontakt och ler. Om man går runt och bara strosar, tittar i skyltfönster osv. är det ofta någon som kommer fram och vill hålla en sällskap men om man däremot ser ut att vara på väg någonstans så brukar ingen lägga energi på att få ens uppmärksamhet. Har man superkort kjol, ja då kanske man bemöts mindre respektfullt av några.
Men man ska också tänka på att männen som jobbar på turistorter med just turister och på marknader träffar skandinaviska kvinnor varje dag, det är inget nytt och dem allra flesta bryr sig inte alls om en. Det är liksom vardag och dessutom genererar turismen mycket pengar och livnär många, så i princip alla beter sig trevligt och är vänliga.

Jag är jättesugen på att åka dit, eventuellt ska jag åka med min mamma, hon har varit där flera gånger. Så vitt jag vet har hon bara åkt dit med andra kvinnor. Och det verkar ha gått bra, när jag lite löst planerade att åka dit ensam så i somras så sa hon bara att det är jobbigt att vara ensam när man blir magsjuk och att inte gå runt på skumma ställen sent på natten typ.

Gillar att du skriver när man blir magsjuk, inte om man blir det

:D

Jag tyckte att en del inkastare och försäljare var jobbiga - men inte, återigen, pga mitt kön
Det där tycker jag också är lite jobbigt. Jag minns inte från Marocko, men från Istanbul häromåret minns jag tydligt att inkastare och försäljare blev mindre påstridiga, inte mer, när jag gick omkring på egen hand än när jag hade sällskap av min man. Så om kön spelar in, så är det till kvinnors fördel. Det där är ju en kulturell grej som många svenskar, även jag, är ganska dåliga på att hantera.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka