Marktrång vs Markvid?

P

Precious

Tänkte höra om det är någon som är kunnig inom korrekta benställningar? Har en travare som hela tiden slår ihop bakhovarna i framhovarna. När jag tittar rakt bakifrån på benen är dom lite "kobenta" och han står hela tiden med bakhovarna riktade snett utåt? Någon som har en aning om vad detta kallas?

Sv: Marktrång vs Markvid?

Min valack har korrekt benställning och smider ibland i traven, alltså slår ihop fram och bakben så det tjongar...
Han gör det när han blir spänd, stel och obalanserad, så det behöver ju inte bero på benställningen tänkte jag bara.

Nej det behöver det ju inte göra, men eftersom han i stort sett slår i hela tiden när han skrittar så börjar jag undra. Vet att en del travare kan göra så, ibland beror det på dålig kondition, men så dålig kondition kan han inte ha när han tränas 4-5 dagar i veckan. I somras fick han senskideinflammation och nu väntar jag på veterinären för han har antagligen fått en kotledsinflammation. Så jag tänkte att det kanske är benställningen som gör att han felbelastar benen, vilket leder till kotledsinflammation o liknande.. Men jag vet inte, jag kanske är ute och cyklar nu:P

Tänkte höra om det är någon som är kunnig inom korrekta benställningar? Har en travare som hela tiden slår ihop bakhovarna i framhovarna. När jag tittar rakt bakifrån på benen är dom lite "kobenta" och han står hela tiden med bakhovarna riktade snett utåt? Någon som har en aning om vad detta kallas?

Hej Jag tycker att du ska prata med din hovslagare, (balanseringsfråga)
Travare är avlade så att dom ska bredda sej bak, då dom vinner mycket mark

Hej Jag tycker att du ska prata med din hovslagare, (balanseringsfråga)
Travare är avlade så att dom ska bredda sej bak, då dom vinner mycket mark

Ja, jag får ta och ringa han när vet har vart här.

Kolla hur hovarna belastas. En markvid häst belastar den inre sidan av hovarna. Sådana hästar är oftast trånga, smala och har oftast en tåvid ställning.

Martrång brukar nästan bara förekomma på hästar med bred bringa då det gäller fram, då det gäller bak är det oftast i samband med välutvecklade muskler i kors och lår. Här belastas hovens yttersidor mest. Är man marktrång har man oftast en inåtåad benställning. Marktrånga hästar brukar stryka sig.

Troligtvis på din beskrivning är väl hästen kohasig bak. Att hästen slår i bak med fram är vanligt på travare som INTE placerar bakhovarna utanför framhovarna. Detta går att påverka, tex: fördröja bakbenet eller påskynda överrullningen fram.

Kolla hur hovarna belastas. En markvid häst belastar den inre sidan av hovarna. Sådana hästar är oftast trånga, smala och har oftast en tåvid ställning.

Martrång brukar nästan bara förekomma på hästar med bred bringa då det gäller fram, då det gäller bak är det oftast i samband med välutvecklade muskler i kors och lår. Här belastas hovens yttersidor mest. Är man marktrång har man oftast en inåtåad benställning. Marktrånga hästar brukar stryka sig.

Troligtvis på din beskrivning är väl hästen kohasig bak. Att hästen slår i bak med fram är vanligt på travare som INTE placerar bakhovarna utanför framhovarna. Detta går att påverka, tex: fördröja bakbenet eller påskynda överrullningen fram.

Tack för ett bra svar! Gör man detta med tyngre skor, bots etc bak? Han har fått en förändring i kronranden, efter att han slagit i hovarna i varandra, vilket har gett en "uppväxt" i hoven i form av en rad som blir smalare och smalare desto längre ner, är även en stor bula i själva köttet på kronan. Hovis har dock kollat på det och det verkar inte vara någon större fara, men det verkar inte gå bort utan det växer med hoven hela tiden. Är ju inte så kul om det ska bli likadant på den andra.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 230
Senast: lizzie
·
Hästhantering Jag är så nära på att ge upp min häst jag snart har haft i 1 år. Jag hade sett så mycket framemot att ha häst igen men allt verkligen...
Svar
15
· Visningar
3 248
Senast: Grazing
·
Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
8 076
Senast: fejko
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Det är alls inte bara kris och katastrof att bo här och få öva på problemlösning (även om jag bryter ihop nångång ibland). Mesta tiden...
Svar
0
· Visningar
1 561
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix