Märkligt beteende

E

emelit

Min häst har trampat upp en stig i hagen. Slingan går runt runt och där går min häst just nu. Det ser ut som ett litet fykantsspår.
Han traskar runt där i vänster varv och ser ganska trött ut.
Varför gör han så egentligen!? :crazy:
Boxvandrare finns ju men hagvandrare?
Han borde väl inte utveckla ett stressbeteende när han får gå ute dygnet runt.
Eller besväras han av myggen tror ni? Han viftar inte så mycket med svansen och ser ut att vara ganska obesvärad av mygg och flugor.

Jag börjar ju bli orolig!

Sv: Märkligt beteende

Nej, han har sin lilla hästkompis också. Men detta beteende uppkommer när han har sällskap i hagen, inte när han blir ensam de få timmar lillen är ute och motioneras.

Skulle gärna också vilja veta varför de gör så. Jag har också en som gör så. Hon har fri tillgång till mat och hon har sällskap :crazy:

Är inte så erfaren av det beteendet, men det kan liknas vid brist på motion. Dom vill helt enkelt göra sig av med energi, utan att springa runt. Min ponny hade det beteendet och när jag ökade antalet träningstimmar i vecka så slutade han, men jag vet inte hur mycket ni tränar era hästar.

Det kanske kan vara det :idea:
Han håller nämligen på att sättas igång, men huvudet orkar mer än musklerna, om man säger så :p Så jag tar det ganska lugnt med honom. Dessutom håller jag på att lära känna honom.
Det kanske försvinner sen när träningsdosen ökas?

Eller är det någon annan som vet vad det beror på?

Träna mycket markarbete med honom där han får utlopp för att använda huvudet också.Där behövs inte lika mycket kroppsliga muskler ;)

Att träna med omväxling är mycket bra. Variera ridturer med promenader i skog och mark (om det finns möjlighet till det) och mycket övningar där han får tänka själv.

Det är sommar, så jag tror stenhårt att det är mygg/andra flygande kryp som besvärar honom. Att det inte är så mycket mygg på honom är förmodligen just pga att han går så mycket.

Jenny

Jag har mina hästar ute dygnet runt året om, men just detta beteende ser jag bara sommartid. Jag tror också stenhårt på att han är besvärad av flygande odjur.

emelit skrev:
Min häst har trampat upp en stig i hagen. Slingan går runt runt och där går min häst just nu. Det ser ut som ett litet fykantsspår.
Han traskar runt där i vänster varv och ser ganska trött ut.
Varför gör han så egentligen!? :crazy:
Boxvandrare finns ju men hagvandrare?
Han borde väl inte utveckla ett stressbeteende när han får gå ute dygnet runt.
Eller besväras han av myggen tror ni? Han viftar inte så mycket med svansen och ser ut att vara ganska obesvärad av mygg och flugor.

Jag börjar ju bli orolig!

Låter som någon form av stressbeteende tycker jag. Djur som i frihet normalt har stora ytor att röra sig på och som behöver det för sin överlevnad utvecklar stressbeteenden som har med rörelse att göra. Det är antaglingen något som din häst störs av som framkallar detta beteende. Försök och se om det finns tillfällen då beteendet ökar eller minskar och se om du kan ta bort/lägga till något för att hjälpa honom, stimulera honom i hagen så han kommer av sig med sitt vankande, byt hage. Det kan ju som sagt ha att göra med att han är uttråkad som sagt och att detta blir bättre när han sätts igång igen. Lycka till!

Vi hade en travare på bete hos oss förra sommaren, som minne när han åkte hem lämnade han efter sig en upptrampad volt i hagen.
Han gick där runt runt på kvällarna för att inte myggen skulle vara på honom lika mycket.
Så det är bergis insekter som gör att hästen håller på så.

eksem hästarna i stalle gör så där i bland, går runt runt på en fyrakant.... Så det kan säkert vara insekter.

Liknande trådar

Övr. Hund Min tollare fyller 2 år i slutet av mars. Han är en underbar hund med mycket energi och glädje. Vårt (eller egentligen mitt) problem är...
2 3
Svar
50
· Visningar
9 552
Senast: AlmostEasy
·
Övr. Hund Hejsan.. Har en närapå 6mån gammal valp där ensamhetsträningen inte funkat bra alls. Var nog lite dålig med att göra det till "vardag"...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
8 771
Senast: Sezziyanen
·
Hästvård Vi har en häst i stallet som beter sig mycket märkligt sedan ett par dagar. Det började i fredags då jag såg henne rulla sig och sen...
2
Svar
28
· Visningar
2 876
Senast: Magnum
·
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 403
Senast: Karminnie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar